Stöld i svenska fjällen?

Jag läste en inlägg nyligen som handlae om stöld så då kom jag att tänka på när jag och några vänner var uppe vid Helags i unga år. En av mina bekanta ville absolut inte tälta vid leden då han var rädd för stölder. Själv så hade jag mycket svårt att förstå hur han tänkte då det nästan inte fanns i min föreställningsvärld.

Själv har man ju råkat ut för stöld några gånger då det kan räknas på två händer. Men jag har aldrig hört talas om att det hänt i svenska fjällen. Det känns som de flesta vandrare är ganska hyvens och att normen är starkare där.

Är det någon som har varit med om stöld (under vandring) eller dylikt i fjällen?

(och dra inte in debatten om tjuvfiske eller statens markstöld eller vad det nu kan va?) :)
 
Mycket bra fråga som jag också funderat på.

Visst undrar man lite när man för en topptur lämnar tältet och dunsovsäcken och ryggsäcken och köket och bla bla bla för en ansenlig mängd tusenlappar.

Ibland när man ställer bilen i samband med en fjäll- eller paddeltur så uppstår samma fundering. Man parkerar ju oftast rätt off då, dvs utom synhåll.

Det enda jag varit med om är dock en skidstöld vid storvallens stf-vandrarhem. Fast det var förmodligen någon förvirrad barnfamilj som fick med sig ett par för mycket hem.

Paranoia? Hmm, hoppas denna tråd ger svar.
 
515442; sa:
Visst undrar man lite när man för en topptur lämnar tältet och dunsovsäcken och ryggsäcken och köket och bla bla bla för en ansenlig mängd tusenlappar.

Vi har lämnat vårt tält obevakat i såväl svenska fjällen som i Alperna och aldrig blivit av med något. Påfallande värdesaker, som kamera, pass o pengar, tar man naturligtvis med sig. Kände kanske, att det blev lite skillnad efter murens fall, fler utfattiga turister, ledde bl a till att det blev totalförbud på att tälta i Sellapasset. Min fru fick ett par skidor stulna i Zermatt för några år sedan. Schweizarna sa, att det var rysska ligor som härjade.

På det hela taget tror jag dock att tjyvar inte dras till fjällen, att det är ganska ovanligt med stölder i fjällmiljön, särskilt om man lämnar metropoler som Åre.

Per
 

avslutad210712

Gäst
Är bara en känsla jag har som inte bygger på något som helst faktaunderlag men det känns faktiskt som att folk som vandrar i fjällen är ärliga(re). Fast visst funderar man lite extra om man skall lämna sina saker i tält under en hel dag för att ta en dagstur. Problemet för en oärlig är väl att han/hon måste bära med sig allt och packningen kanske är nog tung sedan tidigare. Fast man kan alltid byta ut sina billiga/utslitna grejor och byta mot nytt/bättre och då blir det inte så mycket tyngre. Man säger att tillfället gör tjuven och det gäller nog rätt bra för svensson och svensson vill inte bli ertappad med att stjäla något för några tusenlappar med all nesa det innebär bland släkt, vänner och arbetskamrater. De som stjäl mer regelbundet tror jag inte befinner sig på vandring i fjällen utan då är det nog större risk att bli av med skidor/bräda vid någon turistort.
 
Det beror nog på hur långt från civilisationen man är och vad det finns att stjäla.

Om jag är ute och vandrar med full packning så är jag inte så himla sugen på att sno ett extra tält att släpa på, men en GPS eller kamera skulle man ju kunna "hitta"?

(Rent hypotetiskt alltså, jag är för feg för att stjäla, men samma typ av människor som snattar en chokladkaka för att de inte har plånboken med sig eller snor en läsk för att de är törstiga skulle nog resonera så.)
 
Visst sker det stölder.....

Hej!

Tyvärr måste jag varna för stöldrisken, även i fjällen.
Det finns alltid sådana som har svårt att acceptera att andra kanske har lite finare prylar osv, men de lekte säkert med trasiga leksaker när de var små.....

Varje sommar och höst får polisen ta emot en del anmälningar, mest om borttappade saker men då och då kan man inte annat än konstatera att en stöld skett. Ibland kan det få stora följder för den som blev bestulen, t.ex vid ett tillfälle försvann en vandrares väl ingångna kängor från ett torkrum och kvar blev ett par halvtaskiga gummistövlar....... doch i samma storlek så det gick att ta sig hem igen.
Så, mitt tips som "insatt" (dock inte kriminell) är att lämna inte prylar utan uppsikt hur som helst.
 
Moral eller før feg?

nermander; sa:
Det beror nog på hur långt från civilisationen man är och vad det finns att stjäla.

Om jag är ute och vandrar med full packning så är jag inte så himla sugen på att sno ett extra tält att släpa på, men en GPS eller kamera skulle man ju kunna "hitta"?

(Rent hypotetiskt alltså, jag är för feg för att stjäla, men samma typ av människor som snattar en chokladkaka för att de inte har plånboken med sig eller snor en läsk för att de är törstiga skulle nog resonera så.)

Jag hoppas du är ute efter att provocera när du skriver att du är før "feg før att stjäla". De flesta (hyggliga) människor tyckker det är moraliskt førkastligt att stjäla...
 
Stavbyte

När jag inmundigade en våffla i Andersborgsstugan i Tänndalsfjällen på våffeldagen förra veckan blev mina stavar utbytta. Eftersom mitt sällskap var det sista att lämna stugan var det inte svårt att se vilka stavar som blev över. Tror inte att det var ett misstag eftersom stavarna var ganska olika varandra.

/Jon
 
Om stölder i fjällen

Jag tror att stöldrisken minskar kraftigt (läs går ner till nära noll) så fort man lämnar allfarvägarna.

Detta kan säkert ha flera orsaker, t ex:

att de som vandrar har en större respekt för naturen - och därigenom även för andra människor - eller

att det är lättare utanför stadsmiljön att förstå hur fel det vore att bli bestulen själv - eller

att man får en mer personlig relation till vandrare man möter i fjällen än anonyma ansikteen i stadens dunkel.

Det finns säkert massor med goda svar - men jag har en undran (och snälla ni med juridisk kompentens - rätta inte terminologin - jag vet att den är fel...),

Om någon stjäl en del av ens utrustning i fjällen - skall man åtala för stöld eller för framkallande av fara för annan?

Att stjäla någons förstärkningsplagg på vinterfjället - gränsar inte det till dråpförsök?

mvh,
braindead
 
Re: Om stölder i fjällen

braindead; sa:
Om någon stjäl en del av ens utrustning i fjällen - skall man åtala för stöld eller för framkallande av fara för annan?

Att stjäla någons förstärkningsplagg på vinterfjället - gränsar inte det till dråpförsök?

mvh,
braindead

Nu är jag knappast juridiskt kunnig men det klassas nog definitivt som stöld alternativt grov stöld om inte syftet med handlingen var att ha ihjäl personen i fråga. Men sen kan ju rätten ta i beaktning vad gällande påföljden om stölden orsakat extra besvär eller dylikt vilket kan ha en straffsats i den högre skalan. Det tror jag dock inte blir av då straffet nog skulle bli ganska lågt typ böter. Det hela hänger på tjuvens motiv och bakgrund.
 
Skotermaffian

Jag blev en gång under en vinterjälltur bestulen på min enda medhavda mössa.

En vacker dag tappade jag den längs en flack fjällsida. Upptäckte förrlusten efter några hundra meter och när jag är på väg för att hämta den kommer nån idiot på skoter och hittar mössan när jag är knappt 100 m därifrån. Denne måste ha sett mig och jag förutsatte och han/hon tänkte vara bussig och köra till mig men stack istället med min mössa!

Som tur var fick jag låna en mössa av en skidåkare jag träffade senare under dagen.

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trekkforlife Stöld på fjället? Fjällvandring 1
Lina-Arvid Stöld i fjällen? Fjällvandring 34
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.