Stöld i svenska fjällen?

Ej i Sverige, men i Cabane de Valsorey under Haute Route förra våren fattades plötsligt ett par stegjärn, för en amerikansk snubbe. En av hans kompisar fick SPRINGA upp och nerför Plateau du Colouir ett par gånger för att fråga alla grupper om de sett nåt eller fått med sig nåt!
Torde också kunna klassa in som mordförsök.

/K
 
själv tror jag inte det händer eftersom

a) värdefulla småsaker nog komemr med upp på toppturen (plånbok, kamera, gps)
b) dyra prylar brukar väga (tält, ryggsäck)
c).... jag ser min Berghaus Atlas från fem kilometer med kikare, och utan rygga hinner jag ifatt tjuven, sen får det nog gå åt ett stort gäng tjuvar innan jag går därifrån utan min ryggsäck. hur tjuven kommer hem i det fallet vet i fåglarna, men inte blir det mitt bekymmer.

:)
 
Jonas_K4_9596; sa:
själv tror jag inte det händer eftersom

jag ser min Berghaus Atlas från fem kilometer med kikare

Självklart. Tänk er in i tjyvens ställe. Skulle du då våga gå fram och rota i någons läger när du syns på många kilometers avstånd. Man kan ju inte veta vareller vem ägaren är, många utemänniskor har ju t.ex gjort militärtjänst som både det ena och det andra...

Apropå militären så är ju en lösníng att "gömma" tältet eller dyl i t.ex sänkor, mer personligt, du stör andra mindre och eventuellt oärliga fjällvandrare hittar inte dina prylar. Fast det är ju klart man inte orkar släpa på maskeringsnät...
 
Jag har aldrig blivit bestulen på någonting under all dessa vandringar. Jag har mest vandrat i Sarek och den som vill dra med sig en massa extra grejer från mitt tält får väl göra det. Men jag medger att man skulle vara rätt snopen om man kom till tältet och sovsäcken var borta?

Jag är uppvuxen i slutet av en kultur där man alltid lämnade mer än vad man tog. Om man stannade i en koja och eldade så gjorde man mer ved än vad man eldade upp. Det skulle alltid finnas torr ved och tändstickor i kojan.

Letade man i skåpen brukade man alltid hitta hårdbröd och socker. Skogarnas nödproviant som höll sig hur många år som helst. Ibland fanns det även konserver. När man gick hem lämnade man den mat man kunde och inte behövde. Torr ved och tändved vid spisen fanns det alltid.

Men tiderna ändras och nu struntar allt i de gamla lagarna. Kojor är låsta, någon äger dom? Man behöver inte lämna något för man kommer alltid hem med någon i skoterkaravanen. Annars skulle man aldrig komma ut i skogen.

Men i fjällen kommer jag alltid att lämna tältet utan bevakning eller kamoflage. När man är långt borta från de stora lederna kan man vara trygg. Är man i Kebnekaise där allt löst och fast folk springer kan man gå hem om man blir av med nåt viktigt. Eller vinka på närmaste kopter så länge di får flyga.

Vad som förundra mig mer är varför man tar saker som inet är ens egna? // RJ
 
walk_alone; sa:
Jag har aldrig blivit bestulen på någonting under all

Men tiderna ändras och nu struntar allt i de gamla lagarna. Kojor är låsta, någon äger dom? skogen.
// RJ


Kanske är det din generation som blivit rik och köpt dem och inte vill dela med sig???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trekkforlife Stöld på fjället? Fjällvandring 1
Lina-Arvid Stöld i fjällen? Fjällvandring 34
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.