Stinkande innerskor!

  • Trådstartare aktivmera@hotmail.com (Martin)
  • Start datum

aktivmera@hotmail.com (Martin)

Gäst
Hej!


Någon som har tips på hur man
fräshar upp sina innerskor?
Jag har haft dom i ett antal år så dom har ju fått
lite arom om man uttrycker sig milt :))
Kan man tvätta dom eller finns det något bakteriedödande?


Tacksam för alla Svar!


Martin


ps ELAN-Stinger är en höjdarskida!ds
 

TM

Gäst
Re:"Stinkande innerskor!"

Tvätta fötterna ibland?
Nej då, skojar bara.:)


Något som man kan göra med löparskor, som luktar dåligt, är att stoppa dem i en plastpåse och stoppa ner dem i frysen, då slutar de lukta illa och det borde ju funka med innerskorna med. Är det kallt ute så är det bara att ställa dem utanför dörren.
Något bakteriedödande är säkert ungefär lika nyttigt för dig som bakterierna.
Kanske blir det roligare på afterskin nu!
 

aktivmera@hotmail.com (Martin)

Gäst
hmmm??

Hej du!


Tack för tipsen, jag får pröva att frysa in skorna till sommaren
ev. ta ut dom till Stryn!


Hmm.... Lite kränkande de där med tvätta fötterna*grrrr*


Martin
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Ättika

Ättika är bakterie och mögeldödande. Skölj ordentligt efteråt bara.



/Björn
 
Frysen funkar bra.. Bakterierna dör.. Jag har en kompis som fyllde sina skor med kaffe, jo det funkade faktiskt. Fyllde dem med kaffe och lät det stå ett par dagar.


Handölingen
 
Va bra!

Sen är det bara att hitta på nåt italienskt namn, typ Caffe Pieda eller nåt, så kan man sälja brygden för 39:- muggen!
 
.

kyla är väl inte bakteriedödande?

det där med frysen har aldrig funkat för mig. jag har hört rykten om en ny skodeo som man smetar in skorna m som ska funka kanon.
jag fick lukta på en kompis 1,5 år gamla klätterskor som bla varit m i Thailand och de luktade som nya. Han hade köpt den på Naturkompaniet.
 
Tvätta dem i maskin

Jag har alltid tvättat syntetskor( som t ex innerskor till en T1:a) i maskin, mitt tips är att köra dem på låg värme(30-40 grader)och någon "milt" tvättmedel som grumme tvättsåpa så att ev. limfogar inte släpper. Detta är ytterligare en fördel varför man bör ha (te ex vandrings)skor med separat isolering i form av innersko eller yllestrumpa.

Det där med att använda bakteriedödandemedel gör ju inte att det äckliga försvinner rent fyssiskt... men visst är en "mildare" doft en början!
Jag håller med ett av de tidigare inläggen om att det nog inte är alltför nyttigt med sådana där "anti bacterial" över allt, det är bara att minnas diskussionen angående vad som var bäst för renheten på sjukhusen: Bekanta bakterier som bekämpas med tvål och vatten, eller risken att utveckla resistenta bakteriestammar...

En fråga som kvarstår är om gummisulan hos klätterskor påverkas negativ av t ex såpalösning?

/
Hasse
 
.

är inte tvättmedlet också bara en form av bakteridödande medel precis som "krämen/pastan" jag talade om?

Klätterskors gummisulor klarar tvätt alldeles utmärkt (skulle de bli lite hala kan man rugga upp dem m lite sandpapper). Dock finns problemet m limfogar som släpper i alltför varmt vatten kvar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeppe_berget Byta innerskor i "gamla" T1:or Telemark 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.