... Den varianten som har en yxformad klyvande egg som sitter monterad med eggen uppåt i en
ställning med en ring på toppen ser bättre ut. Där använder man en slägga för att slå på vedträet.
Den fungerar nog bättre men även här misstänker jag att man kan få stora problem om vedträet
nyper tag i bladet.
Ser dessutom ut som att stockarna bör ha passande dimension vad gäller diameter och längd, ...
Det var precis
det skälet till att jag beställde den större. Som jag skrev tidigare: "Det
går att klyva mindre
vedträn på den stora, det
går inte att klyva grovt på den mindre..." ... om de inte ens går ner i ringen.
Innerdiametern på den störres ring är 220 mm - och hur många av oss klyver fram
tändved (=
kindlings )
eller ens normal brasved för den delen, ur kapade kubbar som är grövre i diameter? Hand upp!
Att enkelt och säkert klyva hälften så grova vedträn gick utmärkt, tackar som frågar...
Har inte varit så äventyrlig att jag försökt mig på spiralvuxen vresved ännu, pga av att jag inte köper på
mig något sådant. Den delen av skörden säljer vår vedleverantör till en gård med metervedspanna.
Mina torra 3dm-bitar och halvmeterved klöv den enkelt och effektivt. Inget som helst problem med klibb
eller nyp som låste kvar vedträt. Nedre delen av klyvytan har, precis som bättre klyvyxor, konkavt tillväxande
ribbor i klyvriktningen som tvingar isär - men utan att ge någon större yta för klibb...
/Odd