STFs smarta yxlösning?

Vandrade i Abisko i somras, på stugorna fanns det en smart yx-lösning för att spara turisters fingrar från avhuggning - nåt slags uppochnervänt yxblad med en stålring ovanför. Nån som vet vad modellen heter och hur den används?
 
Har sett reklamen för den där och tycker den verkar vara genial. Vad är nackdelen? Dvs om man tänker sig användning på en och samma plats, jag förstår ju att den är lite knepig att packa i ryggsäcken.
 
Jag har testat och den funkar bra på lättkluven ved. Inte testat på kvistiga bitar. Säkrare och lättare att hantera för den som är svag eller har dålig koordination. Jag förstår dock inte hur man slipar den.
 
Jättesmidig ju. Perfekt att ha inomhus framför brasan där man ändå inte vill hålla på och stöka med yxa.
Finns ju inget som hindrar att man klyver det mesta med riktig yxa utomhus, om man kan hantera en då..
 
De hade en på Kolarbyn när vi var där. Personligen föredrar jag en rejäl klyvyxa, men jag föredrog DEFINITIVT att tjejgänget från Lidingö höll sig till Kinding Cracker så att jag slapp att lägga om deras sår. Det räckte att vi fick elda åt dem för att de skulle få varm mat.... Själv använde jag den för att spänta upp tändved. Funkade bra till det.
 
Anders skrev: "Har sett reklamen för den där och tycker den verkar vara genial. Vad är nackdelen?"
Jag ser ingen nackdel, bara fördelar. Och av antalet designpriser tjejen som designade den har fått
så är det nog rätt många som tycker likadant. Ett seriöst verktyg för att lösa ett potentiellt skadeproblem
när ovana ska svinga yxa...

Nu har jag fått hem min. Köpte den större storleken för det kändes vettigare. (Det går att klyva
mindre vedträn på den stora, det går inte att klyva grovt på den mindre...

Ska bli intressant att låta prova den på diverse halvfigurer och klenisar
- som skrämmer mig från vettet när de tycker de ska svinga klyvyxa på huggkubben...

För de som inte vet det så betyder utrikiskans kindling tändved på ärans och hjältarnas språk...
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.