STFs smarta yxlösning?

Litet svårt att slipa den bara. Försökte använda en som var mycket begagnad och det var inte roligt. (Däremot är det svårt att förstå hur man kunnat få den så slö!)
 
Lars Monsen gjorde ett test av denna upfinning på sin nordkallotten 365 expedition. Om jag inte minns fel så vann vanlig yxa med 2 slag medans uppfinningen som det är prat om här krävde över 30 "släpp". En yxa kan vara farlig, specielt om man är långt från närmaste sjukhus. Men med lite vett och träning så kan faktiskt de flesta lära sig. You tube är en fantastisk källa att lära sig allt mellan himmel och jord. Man behöver i alla fall inte oroa sig för att yxan skal gå till attack. Så farlig är den inte.
 
Lars Monsen gjorde ett test av denna upfinning på sin nordkallotten 365 expedition. Om jag inte minns fel så vann vanlig yxa med 2 slag medans uppfinningen som det är prat om här krävde över 30 "släpp". En yxa kan vara farlig, specielt om man är långt från närmaste sjukhus. Men med lite vett och träning så kan faktiskt de flesta lära sig. You tube är en fantastisk källa att lära sig allt mellan himmel och jord. Man behöver i alla fall inte oroa sig för att yxan skal gå till attack. Så farlig är den inte.

Nope, det Lars Monsen testade är den där gamla varianten där man har ett "yx-blad" som man sätter mot veden och en vikt som ska falla längs två glidstänger. Han använde den dessutom "fel", troligtvis för att få lite bra TV. Man ska ge tyngden lite fart, inte bara släppa den!

Det sagt kan jag i just det fallet inte annat än hålla med Monsen, den lösningen för att hugga ved är ganska usel. Att sen just Lars Monsen som hugger ved med yxa mer eller mindre varje dag föredrar just yxan är ju ganska självklart.

Däremot gillar även jag Kindling Cracker. Inte hemmavid, där jag har en bra huggkubbe och tillika plats att hugga på. Men uppe i fjällstugorna brukar huggkubbarna var "lite" slitna, yxorna slöa och på vintern vill man helst stå inne i vedboden där det för en annat är för lågt i tak för att säkert kunna svinga en yxa. Så där tycker jag helt klart att Kindling är ett bra tillskott.

/ Stefan
 
Ja du har rätt, nu finns det två eller till och med flera nya varianter. Den där nya varianten som är ett blad som sitter monterat på en "stegformad skena" har jag faktiskt provat själv på en furu-kubbe. Jag tyckte det var mycket tungt att få den att spricka. När den väl började att spricka så nöp den fast ganska hårt i bladet och då var det svårt att få den att gå vidare till nästa steg. Den varianten som har en yxformad klyvande egg som sitter monterad med eggen uppåt i en ställning med en ring på toppen ser bättre ut. Där använder man en slägga för att slå på vedträet. Den fungerar nog bättre men även här misstänker jag att man kan få stora problem om vedträet nyper tag i bladet. Ser desutom ut som att stockarna bör ha passande dimension vad gäller diameter och längd, bör absolut vara fria från större kvistar samt att veden bör vara av enn lättkluven typ. En huggkubbe och en klyv- eller i minsta fall en skogsyxa bör finnas i tillägg.
Kcr.jpg
sks.jpg
Klyx.jpg
Liskyx.jpg
 
Senast ändrad:
... Den varianten som har en yxformad klyvande egg som sitter monterad med eggen uppåt i en
ställning med en ring på toppen ser bättre ut. Där använder man en slägga för att slå på vedträet.
Den fungerar nog bättre men även här misstänker jag att man kan få stora problem om vedträet
nyper tag i bladet.
Ser dessutom ut som att stockarna bör ha passande dimension vad gäller diameter och längd, ...
Det var precis det skälet till att jag beställde den större. Som jag skrev tidigare: "Det går att klyva mindre
vedträn på den stora, det går inte att klyva grovt på den mindre..." ... om de inte ens går ner i ringen.

Innerdiametern på den störres ring är 220 mm - och hur många av oss klyver fram tändved (= kindlings )
eller ens normal brasved för den delen, ur kapade kubbar som är grövre i diameter? Hand upp!

Att enkelt och säkert klyva hälften så grova vedträn gick utmärkt, tackar som frågar...

Har inte varit så äventyrlig att jag försökt mig på spiralvuxen vresved ännu, pga av att jag inte köper på
mig något sådant. Den delen av skörden säljer vår vedleverantör till en gård med metervedspanna.
Mina torra 3dm-bitar och halvmeterved klöv den enkelt och effektivt. Inget som helst problem med klibb
eller nyp som låste kvar vedträt. Nedre delen av klyvytan har, precis som bättre klyvyxor, konkavt tillväxande
ribbor i klyvriktningen som tvingar isär - men utan att ge någon större yta för klibb...
/Odd
 
Tja mycket bättre med en vanlig yxa och större ved med en ordentlig klyvyxa. En helt onödig värdelös sak denna Kinding Cracker en leksak!
Tror säkert man kan skada sig på den också, men inte samma typ av skador. En del blå naglar och så, men troligen mindre avhuggna fingrar och färre yxeggar i knän. Skulle inte själv skaffa en sådan pryl, då det är smidigare med en bra yxa, men på ställen där många som aldrig hanterar en yxa annars förstår jag ändå att den kan vara bra. Känner mig betydligt säkrare ed en stor kniv, som jag bankar på ryggsidan med annat vedträ, än med yxa. Har klyvt minst 15 cm ved på det sättet, utan att behöva svinga en egg, och slinter aldrig med ett vedträ som får eggen att studsa undan i oönskad riktning. Enda problemet är de gången kniven kilar fast.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.