Stekpanna till Trangia 25

Hårdanodiserad aluminium är också bra mot repor och lättare.

Svårt hur som helst att steka på Trangia blir ojämn värme i stekpannan. Jag tycker steka/bryna i en kastrull närmare lågan funkar bättre.

Thure

Håller med dig på detta. Pannan kommer alldeles för långt från flamman och värmen blir centrerad i mitten.
Jag gör såhär att jag har köpt trangia triangel. På den kör jag pannan och det blir ruskigt bra verkningsgrad då pannan kommer så nära flamman, även med spritbrännaren. Kör du med gasbrännaren i triangeln så kan du ha gasvredet så lågt ställt att det bara är nätt och jämnt att det brinner. Snålt mao.

Lätt att packa ner triangeln i köket också. Inget för UL nörden dock, men väl för den som gillar att kunna laga mat på två flammor samtidigt (koka och steka). När jag ska iväg och vikten inte spelar roll så här jag med mig detta och en extra brännare (en gas och en sprit). Lyxigt :)

Nåt som annars funkar bra är att ha den lilla pannan till det stora köket. Den kan då ställas på nedfällda kärlstöd och kommer mkt närmare. Blir också mkt bra effekt. Men det är trevligare att kunna använda den stora pannan (som det är tänkt).

Mvh

Gjutjärn

Om vikten inte spelar någon roll, så kan man använda Skeppshults Professional 18 cm.
Den passar lite si och så på Trangia 25. Men med lite balanserande blir resultatet utmärkt.
Funkar även med spritbrännare. Har testats mer än någon enstaka gång. Pannkaka ä gött dä.
/John

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Cast Iron Skillet

Håller med om gjutjärn ifall vikten inte gör nåt.

Bilagor

• 28161810_10155461664643333_8655676315551860495_o.jpg
    28161810_10155461664643333_8655676315551860495_o.jpg
    52.9 KB · Visningar: 694
Ang stekpanna

Kör man Trangiat med gas eller mf-brännare funkar en billig plåtwook av mindre modell utmärkt.

Passar på att fråga:
Finns det en mindre stekpanna än den som ingår i 25:an man kan köpa löst? Använder ofta 1-L kastrullerna separat med mindre kök och diy folielock. Men skulle vilja ha nått som sluter tätt och håller prytlarna på plats, folien är så sladdrig. Sneglar på ett Mini Trangia men det är lite litet. Finns det andra tillverkare?

Ett helt annat tips är IKEAs tvåpack billiga teflonpannor. 49 kronor vill jag minnas (för en stor och en liten). Har använt lilla stekpannan till Trangia 27 och stora stekpannan till Trangia 25. Lilla väger 250g och stora 400g om jag även där minns rätt. Använder du inte metall i dem och inte slänger på maxvärme när de är kalla samt inte doppar dem i vatten när de är varma så har jag fått dem att hålla flertalet turer. Handtaget skruvas av och tamojen fungerar bra nog.

Bild på när jag steker pannkakor på toppen av något berg på norska sidan av grövelsjön!

Bilagor

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    14.8 KB · Visningar: 566
Kör man Trangiat med gas eller mf-brännare funkar en billig plåtwook av mindre modell utmärkt.

Passar på att fråga:
Finns det en mindre stekpanna än den som ingår i 25:an man kan köpa löst? Använder ofta 1-L kastrullerna separat med mindre kök och diy folielock. Men skulle vilja ha nått som sluter tätt och håller prytlarna på plats, folien är så sladdrig. Sneglar på ett Mini Trangia men det är lite litet. Finns det andra tillverkare?
Ja 27:ans stekpanna. Men har du 1liters kastruller har du väl 27:ans stekpanna?

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips