Stativ på kajaken

Är det någon som hittat en bra lösning med kamerastativ på för respektive akterskepp på kajaken. Vill gärna få upp kameran ca 30 cm från skrovet.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har precis monterat RAM-fäste på min kajak. Primärt ville jag ha ett fäste för GPS, men jag kompletterade även med ett kamerafäste.

Följande artikelnummer köpte jag:
- RAM-B-202U (fäste på kajaken)
- RAP-B-202AU (kamerafäste)
- RAM-B-201U-C (lång arm)
- RAM-HOL-GA14U (GPS-hållare)
- RAM-B-201U-A (kort arm - ej på bild)
- RAM-B-230U (mellanled för att koppla ihop två armar - ej på bild))
cpic4246f0d94ee97.jpg

cpic4246f103d2deb.jpg

/Peter

Stativ på kajakk

Heisann!

Har selv hatt en del styr med å montere video/foto-stativ på kajakken. Forsåvidt ikke noe problem å skru fast et stativ, men jeg var ikke så lysten på å lage hull i kajakken...

Så det jeg endte opp med var en sugekopp fra Manfrotto Product Nr 241

http://www.manfrotto.com/product/search_result.php3

Sugekoppen er så sterk at det er ikke problem å løfte kajakken etter sugekoppen.

På denne sugekoppen kan diverse montasjer festes, slik at kameraet ditt henger fast!

Tenkte bare å foreslå et alternativ som ikke laget hull i kajakken...

Varför?

Skall du filma eller varför vill du ha ett stativ på kajaken?

För bara stillbildsfotografering från kajak så föredrar jag handhållen kamera.

Men jag förstå tanken om du skall filma medans du paddlar. I så fall skulle en filmkamera monterad på huvudet också kunna funka.

Thure

Re: Varför?

thureb; sa:
Skall du filma eller varför vill du ha ett stativ på kajaken?

För bara stillbildsfotografering från kajak så föredrar jag handhållen kamera.

Men jag förstå tanken om du skall filma medans du paddlar. I så fall skulle en filmkamera monterad på huvudet också kunna funka.

Thure

jag tog en liten tripod och satte kameran under själva packnätet framför sittbrunnen.

det blev en ganska cool film att se rakt fram när man paddlade. lutningar och svängar syntes väldigt väl.

Re: Re: Varför?

Joda, en fin patent å sette under nettet, men det er ikke alle kajakker som har nett, og enda ferre som har det bak om man ønsker å ha kameraet bak mannhullet...

Og da er det greit å slippe å lage hull i dekket..

Øyvind

Håller med Thure, har själv stor erfarenhet av att filma med kameran på huvudet efter ett par tusen fallskärmshopp. En lätt hjälm med kamerafäste, utlösare som du sköter med munnen och newtonringar för att sikta. Sen har man allt man behöver för att fota, även i förhållanden då man definitivt inte vill släppa paddeln. Du kan t.o.m. fota dina rollar med denna setup förutsatt att kamerahuset håller tätt... Sätter man kameran på kajaken blir man ju rätt begränsad då det gäller att rikta kameran mot sitt tänkta motiv.

Vill du ha mer tips så sök dig in på nåt forum där fallskärmshoppare håller till, leta reda på någon som filmar/fotar mycket så får du all info du behöver om att fota från hjälmen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips