Staten backar – samebyar kan få kontroll över jakten utan huvudförhandling

Det enda rimliga är att länsstyrelsen förvaltar jakt och fiske. Att successivt lämna över förvaltning till ett fåtal medlemmar i rennäringsföretag, som samebyar är, anser jag är en ovälkommen utveckling även om jag själv har samiska rötter. Men ej med någon koppling till sameby. Jag tycker det är olyckligt att organisationer vars huvudsakliga verksamhet är renskötsel även ska ha förvaltning över jakt och fiske som berör väldigt många.

Vill man läsa på lite om Girjasdomen så står lite här:

Kanske med att samerna får ensamrätt till jakt på "sin" mark.
Kan vi inte bara slippa den där typen av okunniga inlägg där "samerna" blandas ihop med "samebyarna"? Hur svårt kan det vara att skilja på en etnisk folkgrupp och en ekonomisk förening? Om det här förslaget blir verklighet så är det ett hundratal små företag (av vilket knappast något är lönsamt utan bidrag) som får ensamrätt till jakt och fiske på en stor del av Sveriges yta. Om man sedan tycker att det är bra är en annan sak, men om man inte kan hålla isär begreppen ska man undvika att delta i diskussionen.

Kan vi inte bara slippa den där typen av okunniga inlägg där "samerna" blandas ihop med "samebyarna"? Hur svårt kan det vara att skilja på en etnisk folkgrupp och en ekonomisk förening? Om det här förslaget blir verklighet så är det ett hundratal små företag (av vilket knappast något är lönsamt utan bidrag) som får ensamrätt till jakt och fiske på en stor del av Sveriges yta. Om man sedan tycker att det är bra är en annan sak, men om man inte kan hålla isär begreppen ska man undvika att delta i diskussionen.
En lite hårdare koppling finns väl: medlemmarna i den ekonomiska föreningen samebyn tillhör väl ofta folkgruppen samer. Sedan finns det samer som inte är med någon sameby. Finns det många medlemmar i samebyar som inte tillhör folkgruppen samer?

/Patrik, som gärna lär sig mer om ämnet

Senast ändrad:
Är det nån här som berörs av det här, eller är det bara principsaker?
Är man intresserad av fiske (eller för den delen jakt) kan man i högsta grad bli berörd. Om jag inte har missuppfattat något har Girjas sameby efter domen ensamrätt att sälja fiskekort på sitt område och man säljer endast till boende i Norrbotten.

Är det nån här som berörs av det här, eller är det bara principsaker?
Alla vi som Svenska medborgare har haft möjligheten att fiska i Statens vatten (läs våra vatten) via Länsstyrelsen både lätt tillgängligt och till överkomliga priser.

När nu fiskerätten verkar ska förvaltas av företagare ingående i ekonomisk förening där man måste väljas in (läs ha rätt blod) är det inte så svårt att lista ut att det kommer att bli både dyrare och inte lika lätt tilgängligt.

Varför sälja fiskekort som företagare för någon hundralapp när man kan plocka dom bästa russinen ur kakan och istället sälja "all inclusive" liknande upplägg för dyra pengar ?
Det är vad jag ser i kristallkulan.

Företagare vill tjäna pengar, det är sedan gammalt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg