Stål vs aluminium-MSR heat exchanger

Bra länk!

Jag läste på nätet om kille i Alaska som sa att titanium grytor var det bästa alternativet eftersom att titanium inte leder värme något vidare och därmed koncentrerar värmen till botten av grutan vilket i sin tur värmde vattnet snabbare. Dessutom att titanium är lätt gör ju inte saken sämre.

Har någon erfarenhet av MSR, XPD - Heat Exchanger, är det värt det 170g extra?

Jag håller på och testar/bygger ett hemmabygge på XPD.
Vad ska jag använda för plåt, aluminium, koppar, mässing, rostfritt?
Den måste vara tunn, 0,5 mm är för tjockt, och vara "elastisk". Alltså kunna förvaras i hoppdragen och när man släpper ska plåten flexa ut.

Jag har testat med 0,5 mm aluminimplåt, för att få ut mått och modell. Men denna blir alldeles för tung och den stannar i den formen man trycker ihop den i.

Det jag söker är alltså riktigt tunn plåt, som går att göra veck i, men när man bara böjer/rullar den så ska den fjädra tillbaks till ursprungs form.

Ungefärlig storlek på arket jag behöver är, 630mm x 70mm
Var får jag tag i denna plåt?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips