Titan vs aluminium

Jag menar precis det jag skrivit. Det går att laga god mat på pannor som är gjorda i tunna material.

Det är inget krav att maten steks i kolstål eller gjutjärnspannor för att det ska bli gott.

Jag använder själv i princip uteslutande gjutjärnspanna när jag steker hemma på min spis. När jag lagar mat på gas/fotogenkök så använder jag i princip aldrig gjutjärn eller kolstål, utan väljer där tunnare pannor. Det finns flera anledningar till det, varav vikten troligen är den största enskilda.

När det gäller matlagning så är det precis som med så mycket annat. Det viktigaste delen är den som utför själva arbetet. Ett par dyra skidor gör ingen till en bra skidåkare, ett dyrt tält kan också blåsa sönder om det används fel. En dyr cykel behöver inte vara snabbare än en billigare. I slutändan är det vad du gör med din utrustning som är viktigast. Du blir inte en bättre kock bara för att du köper en dyr stekpanna...

Därmed inte sagt att det kan vara roligt med rätt (ofta dyr...) utrustning. Men jag hävdar inte att det är nödvändigt.
 
Ett uteproffs jag gick med på en fällrunda hade i sin ryggsäck gjutjärnsstekpanna och en rostfri kaffekanna, alltefter fällorna iorningsställts på nytt resades byteten och befriade från sin päls/fjädrar. Han var kunnig i lokala örter och hade bara curry och svartpeppar med hemifrån jämte kaffe och salt. Så visst går det att bära gjutjärn, eller Trangias Duo stekpanna vilken jag gärna rekomenderar.

go tur
 
Om nivån - på matlagningen och diskussionen - är att man steker lika bra i en uthamrad konservburk som i en kolstålspanna har jag inget a tt bidra med och framstår frågan om titan eller aluminium som det i-landsproblem det ju är.
Fast jag (med flera) pratade om att laga god mat i f.d. konservburken - inte om att steka något i den ;)
 
Vid stekning och kokning är det inte gasens/bensinens/fotogenets förbränningstemperatur som man vill nyttja utan dess värme. Stekning kräver högre temperatur än kokning. Där man lagar mat på gasspis i kök t ex restauranger, serveringar har man hällar mm för astt sprida värmen. Detta och tunga kokkärl med kopparbotten samt av gjutjärn brukar vandrarna lämna hemma av viktskäl.
Finns det då någon annan väg att gå? Jo värmespridning kan man åstadkomma med laboratorienät med asbestcentrum som man placerar mellan lågan och bägaren eller kolven, i vårt fall kokärlet/stekpannan men även med gasspis brödrostar, dubbelplåt underlägg samt asbestunderlägg. En improvisation kan helt enkelt vara ett stort burklock i tunnplåt, friktionen så att kastrullen/stekpannan står kvar kan man åstadkomma med hammare och spik eller körnare. Distans till kan bli till genom att man viker en bit rf 5 mm nät över locket.
Visst går det att laga mat i tunna lätta kokkärl i aluminium och titan, bara man lär sig hantera köksvärmen.
Att provlaga mat på köket på balkongen/terassen med den nya värmespridaren under kräver lite övning, börja med något enkelt, då de kan bränna på.

go tur
 
Senast ändrad:
Min stekpanna för vandring väger 78g och har en diameter på 12 cm. Den tar jag med om jag ska lyxa och steka lite chorizo eller bacon. Om jag bara ska KOKA mat så skiter jag i den och sparar 78g till en extra chokladkaka eller nåt.
 
Senast ändrad:
Det är inget krav att maten steks i kolstål eller gjutjärnspannor för att det ska bli gott.

Det är inte problem att steka en köttbit. Den går att få perfekt helt utan stekpanna eller kastrull. Problemet är att få till jämnt gräddade pannkakor, eller äggröra etc. Den som klarar sig med usel stekpanna lagar helt enkelt inte knepiga saker.
Eller har inte höga förväntningar på resultatet.

Den duktiga kocken anpassar helt enkelt receptet efter utrustningen. Det har inget med den här diskussionen att göra.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Arvidsjaur Titan gryta/mugg Kök och brännare 25
MAW Evernew Titan 640ml Deep pot Kök och brännare 9
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
Friluftsnomad projekt ! svetsa Titan/rostfritt Kök och brännare 22
estetdrägg Trangia Bantar sortimentet, Titan, Duossal och vanlig Alu stryker på foten!! Kök och brännare 36
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
Joakim Ambrosson Titan Kök och brännare 41
Olaa Söker kastrullsett i titan! Kök och brännare 7
OlaOrädd Termos i titan? Kök och brännare 5
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
Xander Stål vs aluminium-MSR heat exchanger Kök och brännare 13
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
Buda Farlig aluminium Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.