Stadiga och lätta skor åt stadig karl.

Är det någon som har ett bra tips åt mig till lätta vandringsskor med bra dämpning som torkar snabbt?

Har gått i: Haglöfs skor som är supersköna att gå i och håller hur länge som helst men de torkar typ aldrig.
Har tittat på Altra som det skrivs mycket om men om man vill ha lite dämpning som i Olympus 4 hamnar man över 2000kr.
Väger precis över 100 pannor så jag prioriterar dämpning.
Så har någon något tips på en sko för typ 1500kr med bra dämpning som torkar lätt och är lättare än mina nuvarande?

Testade som jämförelse: Salomon Speedcross 5 men de var lite smala fram och hade klart sämre dämpning.

Eller skall jag tänka om och leta ett superlätt alt för bara vadning?
Det skulle dock kännas som ett steg bakåt då packingen blir tyngre ist.
 
Salomon Ultra 4 utan goretex
De är bredast av alla vandringsskor jag provat, dämpande och pallar för tyngd. Jag har dem när marchtränar med 25-30kg.
På Kebturn förra året gick jag i bäcken vidfjällstationen, bytte strumpor och skorna torkade snabbt ut gåendes.
 
Salomon Ultra 4 utan goretex
De är bredast av alla vandringsskor jag provat, dämpande och pallar för tyngd. Jag har dem när marchtränar med 25-30kg.
På Kebturn förra året gick jag i bäcken vidfjällstationen, bytte strumpor och skorna torkade snabbt ut gåendes.

Denna: https://www.salomon.com/sv-se/shop-emea/product/x-ultra-4-21.html#color=48708

Lokalt verkar bara Gore-Tex versionerna finnas, borde gå att prova dem för rätt storlek

Är det någon som provat dessa nedan eller kan de ha sämre dämpning?
https://www.salomon.com/sv-se/shop-emea/product/supercross.html#color=36081
 
Jag chansade och köpte mina Altra Olympus 4 från 365rider, finns från 120 euro inkl. frakt.
Tog lite tid (från Spanien tror jag), men nöjd.
Jag har ett par Lone Peek 5 med, de har jag dock bytt sula till Schools sportsulor som finns på Apoteket.
Väldigt trevliga skor om man har breda fötter som jag. Mina Lone Peek får följa med på årets fjälltur.
 
Har köpt Garmont Drasgontile bra för sten extremt bra dämpning och grepp men torkar nog ej snabbt pga goretex men relativt kängor som jag har när det ej ska vadas i bäckar hela tiden.
b9259f269cda4003838b676b36342997.png

Provat mina Salomon fellreiser de ger ont i mellanfotren och torkar ej snabbt då jag hade de till vad skor typ 2 dar.
salomon-fellraiser-black-methyl-blue-quick-mens-b0r8-f8b-600.jpg

De ni nämner ovan kanske ligger mitt i mellan mina men dyra och slitstyra lika mina Solomon men betydligt sämre skydd för foten än mina Garmont.
 
Jag chansade och köpte mina Altra Olympus 4 från 365rider, finns från 120 euro inkl. frakt.
Tog lite tid (från Spanien tror jag), men nöjd.
Jag har ett par Lone Peek 5 med, de har jag dock bytt sula till Schools sportsulor som finns på Apoteket.
Väldigt trevliga skor om man har breda fötter som jag. Mina Lone Peek får följa med på årets fjälltur.

Hur var de i storleken, finns inga Altra i Sundsvall att prova?
Enligt storlekstabellen där man mäter foten och lägger på 1 cm så är jag en storlek större än vad jag brukar vara så man blir lite fundersam på vad som blir rätt?
 
Provade Salomon Ultra 4 Wide igår i butik och de kändes inte särskilt sköna och hade en konstig kant i innersulan under foten som jag inte tror alls skulle funka.
 
Hur var de i storleken, finns inga Altra i Sundsvall att prova?
Enligt storlekstabellen där man mäter foten och lägger på 1 cm så är jag en storlek större än vad jag brukar vara så man blir lite fundersam på vad som blir rätt?
Generallt sett sa ar Altra relativt sma i storleken (min asikt). Istallet for US9.5 sa har jag US10.5. I mitt fall galler detta Lone peak 3.5.
 
Kan instämma, jag har dock en halvstorlek större i båda Lone Peak och Olympus -> US9.5 mot US9 i tex mina Salomon
Får tacka så mycket för alla svar.
Om jag går upp 0,5cm i foten hamnar jag en halv US storlek större.

Stor prisskillnad hos 365rider så jag får väl chansa och beställa ett par Olympus därifrån, lite surt bara att det inte går att prova ett par.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Stadiga meshskor med bra passform Kläder 1
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.