Springa(!) genom Europa?

Hej alla människor! Ett par månader har gått och tråden lever. Planen är faktiskt att sticka redan i februari/mars, men rutten har blivit lite förändrad. Det beror på två orsaker. Tid och pengar, två klassiska beståndsdelar i våra liv som tyvärr sätter ramar hit och dit. Jag är tveksam till om jag har råd att springa runt i Frankrike, Italien och Schweiz t.ex. Jag jobbar för tillfället men kan inte lägga undan mycket, och jag är bara 19 år så jag har inte hunnit tjäna ihop så mycket pengar under mitt liv tidigare, då jag prioriterat skola framför extrajobb.

Polen och ner söderut till Ungern är det först tänkt, sedan längs kusten i juggarnas land och båt från Albanien för att springa lite i södra Italien på slutet, och endast detaljer återstår innan jag nog spikar den planen. Har någon synpunkter eller förslag så är det bara att komma :)

Denna sträckan kommer även att bli en bit kortare och då ta kortare tid, och även kosta mindre pengar. (Min ambition att springa Frankrike/Spanien sparar jag givetvis till framtiden :)). Jag kommer ju även springa i länder som inte är så speciellt dyra. Jag har varit i Polen, Slovakien, Ungern, och är även halvungrare, så jag vet ungefär hur det ligger till här. Främst på landsbygden kostar saker väldigt lite. Däremot är det kan det vara mycket hundar som springer runt och vill bita folk i fötterna, så jag överväger att ha med en träpåk.

Nåväl. Tanken är fortfarande att springa med en ryggsäck och förhoppningsvis kunna få med så mycket saker att det inte blir för tungt. Vad finns det egentligen för "måsten" på en sån här tur? Första hjälpen-kit och fotvårdsprylar, tandborste och något ombyte + pass etc. Skor kommer slitas så jag får fixa plats där jag kan hämta upp nya, t.ex. Budapest.

Har funderat på en babyjogger också, men vi får se. Det känns lite bökigt och omständigt, å andra sidan kan man ha med mer nödvändigheter.

All input välkomnas :)!
 
Cykel genom europa??

Hej!

Det finns en reseberättelse här någonstans på utsidan om två grabbar som semestrar på sina racercyklar genom europa. De gör detta på ett mycket enkelt sätt med minimal utrustning. Det kan säkert vara en inspirationskälla. Hittar dock inte artikeln…. Någon?

//A
 
Blogg!

Jag som för tillfället får hålla mig till mindre äventyr säger: Den viktigaste detaljen är att hålla oss på utsidan underättade om hur det går! Du måste alltså blogga, twittra eller vad ungdomar nu gör, och för det behövs iaf en mobil...
Det låter ruskigt kul, kör så det ryker!
 
Blir inte exakt som jag hade tänkt från början....såklart

Kommer starta i Algarve i Portugal , i mitten av januari 2010.

Därefter kommer jag ta mig upp till Santiago de Compostela, vara lite kristen där och så. Därefter tar jag en Jakobsväg till Arles i Frankrike, är tanken Då kommer man troligen stöta på en hel del folk som tar motsatt väg, till SdC alltså :). Från Arles till Nice/Monaco eller någonting där, och vidare mot den italienska rivieran som jag har haft på läppen en stund. Riktigt fint ska det vara. Då kommer man efter ett tag fram till Genua, vilket man får njuta av. Sen är det en promenad i parken ner till Pisa. Om skorna jag har då håller kanske jag pallrar mig till Florens och San Marino. Hur jag ska hem till Sverige blir ett extra äventyr, för flyg blir det inte gärna :). Kanske köper jag ett par skor till....

(Till de som undrar om skor: Två par skor räknar jag med, i den preliminära rutten.)

Det är det preliminära målet, och det är nästan exakt 3000 km, Algarve-Pisa. Gärna en extra-tur till San Marino med, bara för att ha satt sin fot där. Ungefär som Stockholm till Madrid de där 3000 km, hur det nu kan komma sig. Det känns ju sjukt mycket längre. Beräknad tid är 17-20 veckor. Mer hoppas jag inte på. Sen ska jag ju hem med vilket kan ta sin tid beroende på hur jag vill hem.

Har inte ordnat med någon sponsor, vilket jag nog inte kommer. Inte heller hört av mig till tidning eller gjort någon hemsida eller någonting sådant. Det kommer kanske. Defintivt kommer jag ha nån jävla blogg...kanske kanske startar en grupp på facebook med

Funderar på att döpa gruppen till "Även om ingen går med i gruppen Springer jag från Algarve till Pisa" eller liknande :p
 
Senast ändrad:
Två par skor räknar jag med, i den preliminära rutten.)

Det är det preliminära målet, och det är nästan exakt 3000 km, Algarve-Pisa. Gärna en extra-tur till San Marino med, bara för att ha satt sin fot där. Ungefär som Stockholm till Madrid de där 3000 km, hur det nu kan komma sig. Det känns ju sjukt mycket längre. Beräknad tid är 17-20 veckor. P
1500 km är rätt mycket för ett par löpskor, särskilt om du bara använder ett par i sänder. Jag räknar med att få ut ca 100 mil ur mina och då varierar jag mellan flera olika. Du kan förlänga livslängden något genom att variera mellan två olika par. Skorna mår bra av vila och att få torka ordentligt mellan passen.

Hur väl löptränad är du? Du behöver springa minst 150 km i veckan för att klara tidsmålet 20 veckor. Det är tre mil om dagen (två vilodagar) med ryggsäck. Inga problem en dag eller en vecka men att upprepa i 20 veckor låter tufft. Betydande skaderisk om man är otillräckligt tränad (läs, du kommer mycket sannolikt att bli skadad, inte så du blir invalid men tillräckligt för att tvingas bryta). Personerna i länkarna är ultralöpare med ohyggligt många mil i benen.
 
Hej Noob! Tack för tipset om att alternera skor. Det hade jag faktiskt inte tänkt på om jag ska vara ärlig. Det är ju faktiskt ganska självklart. Behöver jag köpa ett par nya skor om de tidigare slits sönder får jag helt enkelt göra det.

Självklart är killarna i länkarna mer erfarna, men de springer också mycket längre sträckor per dag om du läser, t.ex Rune och de där Europe Trans Race-grapparna. Jag är ju ingen ultralöpare med flera års erfarenhet. Därför har jag inte tänkt springa 6-7 mil om dagen.
En annan självklar sak är ju att det INTE kommer att gå vidare fort när jag springer, kommer ju bli riktigt dåliga miltider. Allt för att inte slita ut mig på det sättet.

Det är ju psyke och kropp som ska samverka, och de två hänger ihop mer än man tror. Jag känner min kropp bra. Dessutom, hur kul hade det varit om det inte hade varit en utmaning? Om jag hade varit 100% säker på att klara det? Det är jag inte. Kanska kraschar jag och brinner och då får jag snällt lära mig läxan.

Ang. skador så finns ju givetvis den risken. Man får vara uppmärksam i tid helt enkelt. Men att risken för skador finns är inte skäl nog för att inte gör det.
 
Hur mycket springer du? Vad är den längsta distans du sprungit det senaste halvåret och vad är ditt veckosnitt under samma period?

Har du testat att springa med en 10-kg ryggsäck 15-20 km?
 
Tjena!
Låter riktigt naivt och otroligt kul!
Försöker själv komma upp i veckodistans. Började springa för 1 år sedan och målen har ändrats med erfarenheten. Har alltså inte kommit så långt, tyvärr. Men om några år ska jag bli som dig! ;D

(brainstorm)
Hur går det med planerna? Om du ska växla skor måste du uppenbarligen bära på dem hela tiden, och skor är ganska skrymmande.
Vatten i de olika länderna, med främmande bakteriekulturer och flaskvatten, problem?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.