Springa(!) genom Europa?

Hej! Första inlägget här och det blir nog ingen liten sak....

Jag funderar på att springa, eller jogga kanske man ska säga, igenom Europa. Från Sverige till antingen Gibraltar eller Aten eller något annat ställe som ligger långt söderut vid Europas kanter.

Rent spontant, vad känner ni när ni läser detta? Tanken är väl att man kommer ha nästan ett år på sig, sen får man se. Hoppas kunna även fixa sponsorer, främst material och dyl. där. Hur lätt tror ni man skulle kunna ordna sponsorer för en sådan expedition?

Tanken är också att man tar ungefär 10 mil i veckan, 2 mil per dag och två vilodagar. Sen någon vilovecka ibland kanske. Vet inte om det låter mycket, men det är ju inte tänkt att själva löpningen ska gå i något supertempo så jag tror verkligen man kan fixa det, givetvis är jag ganska bra tränad för detta och löptränar, annars hade nog aldrig tanken dykt upp :)

Ett klart problem är ju hur jag ska få med packningen, och enda lösningen att man har nån som vill cykla/köra bil med mig, och det är ett problem jag måste lösa, helst ska det ju vara någon kompis som är intresserad själv.....

Vet att det kommer slita som fan på fötter och knän och annat och det är massor och tänka på, men undrar bara om det är någon som vet någon som gjort något liknande, eller bara har några tankar att dela med sig av. Jag vet en kille som springer genom hela Afrika, givetvis fick jag en del inspiration från honom, hade nämligen tänkt att cykla genom Europa först.

Ha det trevligt!
Jocke
 
Ta en titt på otroliga Björn Sunesons hemsa: http://www.suneson.se/
En del av hans bedrifter:
Ultralöp: Tävlar inte på distanser över marathon. Sprang sommaren 2004 ensam sträckan Stockholm-Göteborg med en ryggsäck, sommaren 2005 Chicago-New Orleans också ensam och med ryggsäck, sommaren 2006 Stockholm-Kramfors med babyjogger. Sprang 2007 ca 510 mil tvärs över USA på 95 dagar (nummer 11 i världen som klarat det ensam och utan följebil). Sommaren 2008 sprang Björn drygt 100 mil mellan städerna Denver i Colorado och Oklahoma City i Oklahoma. Brodern Jan gjorde sällskap på roller blades.

Edit: hittade ett lopp som går genom Europa - där kanske du kan hitta mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trans_Europe_Foot_Race

Edit2: Rune Larsson har tydligen också sprungit tvärs genom USA (vad har han inte gjort?). Lite att läsa om det finns här: http://www.loparlarsson.se/content/view/40/38/
 
Senast ändrad:
Gör det!

Tycker att det låter som en strålande idé! Små detaljer som sponsorer o så löser sig alltid. =) Kör järnet!
 
Härliga svar än så länge, men bättre kan ni :) !

Gillar de som tycker det är galet; det är lite därför som jag vill göra det. Ska ta mig en titt på länkarna nu!
 
Det är så värt ! Rekomenderar dokumentären "Running the Sahara" där 3 killar helt enkelt springer genom Sahara öknen, där de springer en ca 700 mil på 111 dagar !

Denna dokumentär var en klar inspirations källa för mig, och suget för att börja med ultra marathons har ökar markant !

http://www.runningthesahara.com/
 
Låter som ett väldigt roligt projekt helt klart!
Jag hade dock satsat på mer än 2 mil om dagen, snarare det dubbla men behålla vilodagarna.

Du kan springa 2 mil på förmiddagen och 2 mil på kvällen. Tar benen eller knäna för mycket stryk under vissa perioder pga underlaget så kan du gå under vissa dagar och enkelt täcka samma sträcka om du är under tidspress.

Du kan nog bära det mesta på ryggen så länge du håller packningen under 10kg, annars kan du få rejäla besvär med knäna när det är hårt underlag. Men eftersom du ska igenom Europa så kommer du inte behöva så mycket utrustning. Många par skor blir det dock eftersom du bör kassera skorna efter ca 100-150 mil.

Maila runt till personerna som nämns ovan och fråga hur de löste den logistiska biten.
 
Stefan, det med sträckorna har du faktiskt helt rätt i, vilket jag med kom tänka på igår. När jag sprungit har jag mest sprungit för att pressa en bra tid, aldrig för att hålla ut en viss sträcka. Så jag tror, som du, att man klarar mer, för det är ju inte tiden som är viktig, utan sträckan....Nästan bättre att springa långsamt för då hinner man ju se så mycket mer :)

Jag har inte bestämt mig rutten än, funderar på Sassnitz - Gibraltar, och att man kanske tar sig vidare över Algeriet och Tunisien till Italien, beroende på.

Eller så tar man Gdynia-Istanbul, eller så kanske man tar Gibraltar - Istanbul. Spontant, vad låter roligast =) ?

Jag har funderingar på att ha mig med en kompis som cyklar och då har nästan all packning. Frågan är om man har lite äventyrslystna kompisar/syskon. Annars är ju helt klart alternativet att ha en ryggsäck, med väldigt låg vikt som du säger.

Du verkar väl insatt i detta Stefan så du får gärna följa tråden ytterligare och skriva när du vill.

P.S Resan går nog av stapeln om c:a 1,5 år kanske.
Vad är bäst, springa ut på vintern eller på sommaren? Sommaren tror jag...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.