Hejsan!

Jag håller på att planera en löptur mellan Smygehuk och Treriksröset. Jag håller på att bestämma vilka vägar jag ska ta.

Jag vill springa på östra sidan tills jag komma till Stockholm. Jag vill till Österlen och norra Småland (Katthult och Lönneberga) med vet inte annars vad jag ska sikta på emellan?

Mellan norra småland och Stockholm är det antingen längs kusten eller genom hjärtat av östergötland. Vilken är mest storslagen?

Från Stockholm till Mora är det Darlkarlsvägen som gäller.

Från Mora uppåt är det frågan om man springa inlandsvägen eller ansluta till kusten och springa på nordastigen (den gamla riksvägen). Vad tycker ni skulle vara roligast? Jag tvivlar på att inlandsvägen skulle vara så omväxlande...

Fundera på att springa på kungsleden på väg upp men 500km vandringsled (när man räknar sista biten också)... Jag vet inte.
Det är ganska många frågor egentligen. Råd om löpningssmultron ställen vore väl mottagen.

Min expeditionsblogg är
sverigeloparen.blogspot.com

Tack för hjälpen!
 
Har bara cyklat, men både upp och ner och variationsrikedommen är inte direkt första minnet, såhär i backspegeln, däremot trafiken som var av en annan otrevligare kaliber på kustsidan.
Eftersom underhållet på inlandsvägen ligger efter så borde hastigheterna där vara lägre oxså.
Skulle rekommendera flyg hem.
go tur!

Ps Hur många par skor har du planerat?
 
Har cyklat sträckan och Sverige är ganska enformigt att ta sig igenom, skog, skog, skog....men det är en upplevelse (ångrar absolut inte). Skoj att du ska löpa (löper en hel del själv) och kommer följa din färd.

Hur tänker du göra med boendet ?
 
Inlandet behöver ju inte betyda lägre hastigheter, men iaf förre bilar.
Tycker det var så roligt när man körde från Ske-å mot Malå, efter ett tag på 90- väg kom man till en plats där det stod tre skyltar på rad: varning avsmalnande väg, viltstängsel upphör och maxhastighet 110. =)
 
Inlandsvägen (väg 45) är vad jag minns rätt smal och mycket 110. Trevlig bil- eller motorcykelväg för man åker genom alla små samhällen av den sorten man åker förbi på E4, men den är kanske inte världens bästa för cykel eller löpning.
 
på cykel hade vi problem att hitta nån bra väg längs kusten mellan umeå och ö-vik, utom E4an. (för att vara mer precis, mellan docksta och nordmaling.)
 
Oj vilka bra svar!

seobserver - Det blir väl två par skor. Man räknar med 100mil för ett par skor. Fly hem blir det definativt :)

thegedd - Vad roligt att du ska följa. Boende ska förhoppningsvis vara vandrarhem/ gästhus. Jag ska söka sponsorer. Annars blir det tält och en barnjoggningsvägn för det mesta.

pery - Det börjar låter som att 45.an är ingen bra för projektet. Rätt långt mellan byar också, ser ut att vara uppemot 20mil

crall-scout - var vägarna bra förutom denna sträcka. Det behöver inte vara precis vid kusten. Bara att det finns nåt intressant att se då o då
 
En väldigt fin sträcka med mycket sevärdheter och vilda djur är väg 134 mellan Eksjö och Åtvidaberg. I somras cyklade jag Askersund- Vretstorp- Fjugesta- Lanna- Garphyttan- Lindesberg- Riddarhyttan- Fagersta- Avesta- Sandviken- Ockelbo- Bollnäs- Delsbo- Fanbyn. En ganska stilla sträckning. Längre norr blev det en blandning av grus och asvalt längs stambanan, hela vägen upp till Jävre. Sen borde du nog västerut. Cyklade egentligen åt andra hållet.
 
Tack för tipset,
Jag skulle kunna ansluta till ditt väg från Mora via, Orsa - Furudal - Edsbyn -

Vägen mellan Eksjö och Åtvidaberg ser rolig ut på kartan. Jag får kolla upp den.

Kanske östkusten då västerut som du säger
 
Nu har jag planerat väg så långt som till till Linköping förutom ett hål mellan Lönsboda och Växjö. Jag är lite kluven om jag ska springa österut och genom Åsnen eller Västerut till Älmhult och norrut. Vilket skulle ni tar?

Jag ska snart börja leta upp sponsorer. Är det någon som har erfarenhet med det här. Ska man kontakta via telefon, brev eller epost? Jag vet inte riktigt vilket är lampligast.

Andrew
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.