Tips på mindre expeditioner i Europa

Hej,
Vad har ni för tips till en äventyrlig själ? Som ska ut i Europa och vill uppleva lite äventyr...

Att bestiga Mont Blanc är givet.
- Vad har ni för mer tips?

Live a little // Hans
 
Korsa Svalbard på skidor kanske? Går att göra på ca två veckor om man läser lite reseberättelser. Klättra alla svenska 2000 meters toppar på en säsong.

Micke
 
Förslag på expeditioner(?) i Europa

Att vandra Alta via i italienska Dolomiterna med tältövernattningar. Det finns 10 st varav AV 2 är den längsta med c:a 185 km. Passerar bla. forcella Marmolada c:a 2995 m. Om intresse föreligger går det även att genomföra vie ferrate av varierande svårighetsgrad. Gärna med lämplig utrustning. Varje "gruppo" har sina ferratas.
Andra förslag på vandring: Pyreneerna: 800 km, franska alperna (GR 5) 800 km, tour d'Oissans (Parc national des Ecrins) 350 km.Bara för att nämna några. Om det nu inte förefaller för banalt och alldagligt.
 
Hur är det egentligen med mt Blanc, behöver man guide eller kan man knata uppför det själv utan klättererfarenhet?
Pyrenéerna, dolomiterna och alperna, får man tälta som man vill där eller måste man bo i stugor/på camping?
 
Haute-Route på skidor är en klassiker. Man är kanske inte ensam, men det är mycket fin natur och hyffsat ansträngande. Kan man inget om snö och berg åker man billigast med UCPA.

Vill man vara ute länge så finns det ju massa skavande att ägna sig åt: Norge på langs, Sveriges fjällkedja, Sveriges kust osv.

Tillhör Grönland Europa? Isåfall kan man åka dit och fiska, vandra eller bestiga tidigare obestigna bergstoppar (populärt bland folk som vill vara först med något). Att vara ute flera veckor där verkar inte vara nåt problem.
 
skall til mount blanc i april

då kommer vi att ha detta program (ca beroende på væder, vi har massor av tid)
dag 1: resa ned til chamonix
dag 2: køra valee blanch som en førsta akklimatisering
dag 3: møta guiden och flytta upp til "hytta" samt gå en akklimatiseringstur på samma led som vi skal gå toppdagen
dag 4 (om væder tilåter ocg formen) toppdag
sedan har vi endel extradagar om vædret ær dåligt.

vi skal gå med 2 guider(vi ær tre) och vi skall gå med skidor. dærfør tar vi det ganska tidigt på sesongen.

om man lettar efter andra småæventyr i europa så fjællen vid grensen av frankrike och italien med argentera, chelais(stavfel?) ær fina turer. har sjælv tænkt lite på och gå endel av rv7(tror jag den hette. en stund sedan jag læste om den)en tur från nice till chamonix men då startar jag en bit från nice før att slippa den tråkiga delen av stræckan. annars har du de norska fjellen med många møjligheter.

god tur
robert
 
Hej

Hej när tänkte du resa? Jag tänkte bila ner till mont Blanc i juni och bestiga den. Jag tänkte även besöka flertalet andra toppar Matterhorn blandannat. Jag har en plats i bilen om du är sugen på att hänga på. MVH Albin
 
vi er tre som flyger ned i slutet av april. guide, boende(de 2 førsta nætterna) och transport ær klart.
kanskje vi sees.

robert
 
En tur som jag vill göra är att åka med Rhenfloden hela vägen från Schwez till Atlanten. 150 mil eller så...det skulle bjuda på, tja en massa vatten och kanske utvecklandet av simhud:)

/H
 
Projekt 4000 meter

Jag ska påbörja mitt projekt att bestiga alla 82 bergstoppar (enligt UIAA) över 4000 meter i Alperna. På min webbsida www.viktorjonsson.se kan du se årets bergstoppar och läsa mer om projektet. Ett mål är också att klättra med flertalet personer, så är du intresserad att hänga med på något berg får du gärna kontakta mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.