Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips!

Hejsan!

Jag vet inte om det här riktigt kvalar in till "expeditioner", men fann inte heller någon bättre avdelning på forumet då denna tripp innefattar vandring, paddling och delvis överlevnad.

Jag och tre vänner ska åka till Sydamerika om en månad, där det längsta stoppet blir Peru. Jag har helt enkelt lite allmänna frågor om Machu Piccu samt vårt önskemål om att åka till Amazonas, som rubriken skvallrar om.

Vi kommer att vara i Peru i början av December, och från vad jag har läst är det högsäsong just då. Är det någon som vet om vi borde boka guide redan innan via Internet, eller om det löser sig på plats? (Förstår självklart att det kanske inte finns några garantier). Tänker främst på Machu Piccu nu.

Vi har pratat om att åka till Iquitos. Dock verkar det krävas en flygresa och frågan är om det finns alternativ som är billigare/bättre samt närmare La Paz?

Det vi vill ha är helt enkelt en någorlunda genuin exkursion på 3-5 dagar i Amazonas.

Alla tips är välkomna, inte bara på resmål utan även klädval osv.

MVH!

Hannes
 
December eller i vart fall vintern är nog högsäsong där. Det ligger ju söder om ekvatorn och sommaren drar mest, eller är det frånvaron från vinter för en del.

Det finns många småföretag som anordnar guidade turer till både Machu Picchu och andra turer. De som är ett ”hål i väggen” kan, inte helt oväntat, vara av skiftande kvalité. En del är säkert bra men när jag reste dit för tre år sedan kontaktade jag några lokala arrangörer och bestämde mig för en innan jag åkte. Det gjorde dels att jag kunde spara en del tid på plats och dels fick jag tid innan att göra mig en uppfattning om vilken jag trodde var seriös och bra. Det är i och för sig inge garanti. Jag valde Sunrise Peru (fruktansvärt namn men riktigt, riktigt bra på att hjälpa till med skräddarsydda lösningar så som jag ville ha det).
Har ni tänkt vandra den klassiska Inka-leden? Vi gjorde bedömningen att det var för mycket turister som gick den och valde en annan variant och dessutom en annan vandring. Man har begränsat antalet på leden, tror att det är till 500 personer per dag. Även det är mycket. Har hört berättas hur det var tidigare när man nästan kunde gå i armkrok med andra hela vägen.
Givetvis är den traditionella Inka-leden säkert också sevärd men som ett alternativ och tips berättar jag lite kort om vår variant. Vi tog det lokala ”mjölktåget” från Cusco och hoppade av på en station med endast ett nummer, mitt i skogen. Där mötte oss en guide som tog oss på en vandring på en annan gammal Inka-led. Det blev en ordentlig dagsvandring innan vi kom fram till Machu Picchu strax innan solnedgången. Vi fick dels tid att se oss omkring när alla turistgruppen redan hade lämnat platsen och dels fick vi se det i solnedgången vilket var fantastiskt. Därefter tog vi oss mer till Aguas Calientes där vi sov över för att vakna vid fyratiden på morgonen och bege oss upp till Machu Picchu igen för att uppleva soluppgången. Även det fantastiskt och dessutom underbart att gå omkring och titta innan horderna av turister väller in. När turisterna började bli får många tog vi tåget tillbaka.

Istället för att tillbringa alltför mycket tid vid Machu Picchu valde vi att göra en vandring kring Ausangate, ett hört bergsmassiv en bit sydost om Cusco. Vi vandrade och tältade med guide. Startade på 4000 meters höjd och gick bland annat över två eller tre pass över 5000 meter. Fantastisk natur (och bitvis ont om syre …. phuu) och inte en enda annan turist i sikte på de sex dagarna.

Ytterligare ett tips är kajakpaddling i Titicacasjön. Vi mötte en guide på en otillgänglig kuststräcka, mitt ute i ingenstans. Det blev några dagars paddling där vi fick se mycket som aldrig de vanliga turisterna ens kommer i närheten av. Dessutom fick vi en unik inblick i hur det var att bo på öarna genom långa intressanta samtal med vår guide på kvällarna. Många fantastiska möten.

Amazonas har jag inte varit i och ska inte försöka återge andrahandsinformation. Det finns säkert de som har bättre information än så om det.

Jag har inte varit där sommartid och kan inte ge några klädråd utifrån egna erfarenheter. Enligt vad vi fick reda på är det oftast fint väder och ganska varmt utmed kusten sommartid, medan det kan vara mulet och något mer regnigt uppe i bergen. Vintertid är det oftast mulet utmed kusten men ofta klart i bergen med varma dagar (18 – 20 grader) men kalla nätter (ner till – 13 under vår vandring).
 
Hej

Jag var i Peru under November förra året, alltså i början av högsäsongen. Planen var att gå den klassiska inkaleden även om jag inte bokade någonting här hemifrån. Väl på plats visade det sig att man borde ha bokat minst några veckor i förväg, men att det ändå skulle kunna gå att lösa. Vad som dock gjorde att jag helt avstod från att gå inkaleden var att det kostade ca 500$. Detta är ett helt hutlöst pris i ett land som Peru. Priset gjorde också att inga sydamerikaner gick leden, utan bara turister långväga ifrån. Någon sådan turistpicknick var ja inte sugen på, utan tog tåget och sedan buss till Machu Pichu. Man kan ju inte åka till Peru utan att se Machu Pichu, och det var väl värt besöket, trots alla turister.

Som tiddelipom skrev kan det vara värt att kolla upp andra vandringsalternativ, men det går garanterat att lösa på plats om du har tid och kanske kan vara lite flexibel med start- och slutdatum.

Jag vet inte hur länge du tänkt att vara Peru, men min erfarenhet är att inte ha ett alltför pressat tidsschema. Bla för att man tex kan fastna i många timmar på någon avlägsen vägkrok på grund av stenras över hela vägen. Risken för magsjuka eller att drabbas hårt utav höjdsjuka är även överhängande. Dessutom är Peru ett helt fantastiskt land som man inte ska hasta igenom!
 
Tack för era svar!

Inkaleden är väl inget måste. Vi vill helst enkelt hinna med Machu Piccu samt Amazonas innan vi rör oss vidare mot USA.

Just nu har vi tänkt att vara mellan 2 och 3 veckor i Peru. Jag ska kolla upp det eminenta Sunrise Peru =). Hur dyrt är det annars, med boende och mat? Har hört att valutan ska motsvara den svenska kronan i värde.
 
Hej!
Den lokal valutan Nuevo soles motsvarar runt det dubbla. 2 solels ger runt 4 svenska :D

Om ni ska besöka Macchu Picchu så ska ni vandra ditt via Salkantay. Det gjorde jag för två år sen och det var en av de bästa vandringar jag vart med om, men den var också tuff. Via salkantay till Macchu Picchu behöver man inget tillstånd så man kan gå utan guide, det gjorde vi och jag skulle gjort det igen. Inget måste med guide om man iofs inte har mat, tält eller ork. Det är otroligt att gå via Salkantay eftersom den högsta höjd man kommer befinna sig på är 4500 möh ;) Det är svårt att veta vart man ska stanna men jag har en lista på övernattningställen på leden. Man kan också åka tåg till macchu picchu, alt buss vissa sträckor. Jag avråder er från att köpa plats på guidad tur då det kostar skjortan och man kan enkelt klara det själv.
Det billigaste/snabbaste sättet att komma till Cousco är att flyga från Lima. Jag har varit i Peru tre gånger då min pappa är bosatt där nu pga jobb.

Jag har också varit i Iquitos, ditt måste man flyga och det kostar inte heller så mycket. När jag var där köpte vi paket och bodde i bungalow vid amazonas med aktiviteter på dagarna. Riktigt nice.

Kolla in min hemsida eller blogg där finns det lite information ang macchu picchu och Iquitos, jag har även filmer på youtube från Macchu picchu och Iquitos.
blogg.robinhaag.se

Mat och boende i Peru kostar inget! Om man köper det själv vill säga. I Cousco finns det OK vandrarhem för 40 soles natten. Det är dyrare i iquitos. Vid macchu picchu är det också ganska billigt men inte som i cousco.
Allt eller inget!
 
Tack för era svar!

Inkaleden är väl inget måste. Vi vill helst enkelt hinna med Machu Piccu samt Amazonas innan vi rör oss vidare mot USA.

Just nu har vi tänkt att vara mellan 2 och 3 veckor i Peru. Jag ska kolla upp det eminenta Sunrise Peru =). Hur dyrt är det annars, med boende och mat? Har hört att valutan ska motsvara den svenska kronan i värde.

Hej, gjorde ni resan och hur var det? Vad gjorde ni och vad rekommenderar du, funderar på nåt liknande själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jofa22 Klättring Peru & Bolivia 2011 Expeditioner 0
jacobito Förare till Peru Expeditioner 0
YvonneJson Galapagos och Machu pichu Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.