Kanada/Alaska - tips!

Hej!

Jag registrerade mig här nyss bara för att skriva detta, så ett hej kanske vore på sin plats innan jag börjar!
Det är så att jag funderar på att inom kanske ett år bege mig till Kanada. Jag är ingen utpräglad friluftsmänniska, så det är absolut inga extremexpeditioner jag är ute efter, utan bara dagsutflykter i vacker natur utan överdrivet mycket människor. Så det jag egentligen undrar är; var ska jag börja i mitt planerande? Jag är relativt ung och har inte jättemycket reseerfarenhet ensam, så det är egentligen därför jag frågar. Är det någon annan här med erfarenhet av kanske just Kanada, vilka ställen skulle rekommenderas? Optimalt skulle vara att åka med bil från stad (inga storstäder dock, hellre byar) till stad och från dem kunna göra utflykter över dagarna till vackra vandringsleder.
Egentligen är det bara tips jag är ute efter, då jag fortfarande har mycket tid på mig att planera.

Tack på förhand :)
 
Börja i Vancouver, B.C.
Använd Google Earth och sök på google. När du har lite mer specifika frågor blir det lättare att svara.
Tips: Vancouver Island är tydligen fint som tusan och berg är roliga att vandra i. :)

Alaska är väldigt mycket mer svårtillgängligt och krävande på många sätt.
 
Köp billig bil om du har kan.

Hejsan, (detta skrivs pa ett tyskt skrivbord sa jag saknar bokstaven å)

Jag har gjort ett par turer i "omradet", dvs Brittish Columbia, Yukon Territory och Alaska. Att hitta natur med lite människor kräver för det mesta bara att man stannar bilen och gar en km eller tva at valfritt hall. Det är stora omraden med lite människor. Ju längre norrut man kommer desto mindre människor finns det. Till exempel finns det massor av underbara öringsjöar i norra Brittish Columbia där man gärna paddlar runt i kanot en dag eller tva...eller tre...eller....

Mitt tipps för resandet är att köpa en billig "skrothög", köra runt med den och sen sälja den när du rest färdigt. Blir troligtvis billigare än att aka tag + buss och oerhört mycket enklare. Hittar man nagon cool plats pa kartan är det bara att köra dit och kolla upp den. Personligen har jag alltid köpt nagon form av "familjebuss", typ Tyota Hiace eller liknande, och byggt om dom till en "husbil". Da har man även nagon stans att sova där man slipper fa besök av nalle. För det finns gott om björn i dessa omraden. Vill minnas att vi sag ett tiotal svartbjörnar pa tva dagars resande i ödemarken i norra B.C...och det var bara precis brevid vägen!

Lycka till med trippen, du kommer garanterat inte att angra dig!!!

/ Stefan
 
Tack så jättemycket för svaren! Jag kollade en del på google earth idag och onekligen verkar Vancouver vara en bra startpunkt, och det där att göra om en liten buss till husbil var riktigt smart, då jag antagligen inte kommer ha en så stor budget vilket skulle krävas för att bo på t.ex. vandrarhem osv. Mer frihet med bil också! Har ni fler tips så keep them coming :)
 
Läs på om hur man bör agera när man vistas i "Bear Country", Brunbjörn vs. Svartbjörn och allt sånt som kommer med att befinna sej i Alaskas/Kanadas vildmark. Ju bättre påläst och förberedd, desto större chans att få se björn på ett säkert och trevligt avstånd :)
 
Har under två veckors tid cyklat norrut längs Vancouver Island och sen en färja till Bella Coola på fastlandet. Där började en grym sträcka som i denna stund fortfarande håller på... :)

Kan verkligen rekommendera denna tur! Googla Chilcotin Highway och Heckmanpass för lite bilder. (eller leta reda på min blogg ;-))

Har sett 7 svartbjörnar och en varg den sista veckan...
 
Vad ska du till Kanada för när det angränsande Alaska ligger bredvid med en (i mitt tycke) mycket skönare natur med ännu häftigare landskap och vildmark! Jag hade valt Alaska över Kanada alla dagar i veckan om jag skulle göra en så lång resa, vilket jag förhoppningsvis gör snart också. Skulle döda för att sätta foten i Denali national park, kenai eller stå och spana efter späckhuggare vid The gulf of Alaska. Visserligen vill du inte ha det så extremt, men det går ju att bo på hotell och ge sig ut på guidade turer även där. Visst, det är tuffare mark och svårare att ta sig runt - på egen hand - men du verkar ju inte vara ute efter en ensam vildmarksexpedition bland nallebjörnarna heller. Då ser jag inga hinder, slå ihop dig med en guide bara.

Om du hellre vill till Kanada, vilket inte vore konstigt för det är vackert som satan där också, sikta på Banff! Helt otrolig nationalpark.. Även Kootenay (floe lake) och Jasper har jag hört ska vara helt otroliga - det ser onekligen så ut. Det finns många overkligt fina platser i kanada också.. men Alaska verkar ändå vara lite som Kanada på steroider.
 
Jag tycker inte att det är så enkelt som att allt är bättre med AK. Båda har sina kvaliteter.
Motsvarande "äventyr" kan i många fall bli lättare i södra BC eller AB eftersom omgivningarna är lite snällare.
Men jag vet inte om jag är partisk. Jag har tillbringat mycket mera tid i västra Kanada än i AK och dessutom alltid varit där på vintern/våren vilket påverkar lite i "svårighetsgrad"
 
Hej!
Vad roligt att du funderar på att åka och se Kanada/Alaska!
Börja med att kolla vad du vill få ut av resan, något speciellt du vill se/göra där, var kan du göra det osv.
Jag var själv över i Alaska denna sommaren och har inte rest själv tidigare. Men detta var min absolut bästa upplevelse någonsin!
Jag vill inte kalla det för en vandring, utan vi åkte runt i en minibuss till olika destinationer där vi slog läger. Aktiviteter gjorde vi dagligen och det fanns ofta flera alternativ att välja på.
Det beror även vilken budget man reser med.
Om du är nyfiken på Alaska så har jag skrivit lite här: http://vagabond.se/ExAnimo
Sen så har även en man som heter Rainer S en hemsida (http://www.stalvik.com/) där även han berättar om sina äventyr i bl a Alaska och Kanada.

Berätta gärna om dina tankar/planer, skulle vara kul att följa dig!
Säg till om du vill ha följe =)
Funderar på att åka dit igen fast då på egen hand, hyra bil och bo i tält.

Lycka till med dina planer! =)
// Mimmi
 
Alaska juli-2011

Hej.
Reste runt en del i Alaska under 2 fantastiska veckor i juli -2011.
Efter flygresan Frankfurt-Anchorage och en natt i Anchorage tog vi tåget till
Denali nationalpark,bara tågresan i sej var en fantastisk upplevelse.
Från Denali fixade vi en hyrbil efter att under 3 upplevelserika dagar besökt parken med buss
och per cykel.
Vi styrde kosan norrut med hyrbilen och stannade några dagar i Fairbanks,som i mitt tycke
vida överglänser Anchorage med saker att se och göra.
Provade på guldvaskning ute i vildmarken i White Mountains ca. 12 mil norr om Fairbanks.
Övernattade då i bilen.(Tält kändes lite osäkert).
Därefter tog vi oss ner till Seward efter att lämnat tillbaks bilen i Healy.
Vi skulle nämligen mönstra på ett svenskt segelfartyg där.
Skepparen på detta är svensk och seglar för närvarande jorden runt.
Efter två mycket händelserika veckor i Alaskas skärgård och ute till havs med
många glaciärer och valar bl.a. mönstrade vi av i Yakutat.
Denna resa med alla dess upplevelser har gett mej mersmak på Alaska.
Planerar att om något år åka dit igen.Kanske då köpa en beg. picup i Skagway och göra
resan via Whitehorse,Dawson till Alaska som en del pionjärer gjorde i slutet på
1800-talet. / Gert
 
TRÅDKAPNING
Jag sitter med fingret redo att trycka på köp på en flygbiljett till Alaska nästa sommar, kan inte riktigt hålla mig. Men för mig är det viktigt att jag känner mig "färdig" med alaska när jag sen åker hem igen och undrar då om 3 månader verkligen räcker? Det känns alldeles för lite för min smak, brukar vara borta längre, och jag hade velat stanna ett år. Jag är arbetslös och pengalös, bortsett från sparkontot som jag samlat pengar på att resa för, och vågar inte tro att jag kan åka till alaska fler gånger inom snar framtid. Skulle ni åka 3 månader och spendera alla era sparpengar, med risk för att inte se röken av den summan igen, eller skulle ni ansöka om tillstånd att stanna längre och suga ut alla upplevelser som finns på ett år istället?

Jag har råd med ett helt år nämligen, det är flyget som är dyrast. Vill också till kanada. Är det möjligt att kombinera kanada/alaska på ett år. Om man ansöker om nåt slags tillstånd och sen spenderar 6 månader per ställe?
 
Hej.

Alaska 3mån. och Canada 3mån. funkar väl med vanligt turistvisa?
Att få tillstånd för längre vistelse är säkert svårt och kräver säkert
mycket speciella skäl.

/Gert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joseph87 USA,Kanada,Alaska Expeditioner 6
Johan123 Hjälp mig välja plats för basläger i Kanada Expeditioner 34
Jonord88 Kanada fiske/paddling - deltagare sökes Expeditioner 12
Darrell PCT thru-hike 2014 Expeditioner 40
EivindL Across Alaska Expeditioner 11
Gabs Alaska - min dröm!! Expeditioner 13
sun4u Alaska Higway Expeditioner 3
touchingthevoid Jobba i Alaska Expeditioner 9
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.