Alaska Higway

Hej

Någon som har gjort Alaska highway....funderar på att göra denna resa nästa sommar. Intresserad av tips i så fall....


Hans
 
Hej Hans!

Jag har inte åkt hela sträckan. Framför allt har jag kört i Yukon men även en del i Alaska. De sträckor jag har kört är det hög kvalitet på vägarna och det finns gott om service. Sommartid är det mycket trafik. Massor av RV:s (recreational vehicels, dvs stora husbilar kan man väl säga) och övriga turister. Visst är landskapet fint men ska du ha spänning och lite mer upplevelse så föreslår jag att du koncentrerar dig på annat och tar Alcan som en transportsträcka. Men det beror ju på vad ditt mål är. Det brukar gå lätt att lifta i de delarna av världen också.

Lycka till

Mattias
 
Hej

Någon som har gjort Alaska highway....funderar på att göra denna resa nästa sommar. Intresserad av tips i så fall....


Hans

Cyklade Dawson Creek - Watson Lake och kan bra säga att det var helt underbart, fantastika vyer, stoppade där och liftade till Whitehorse p.g.a björnfrossa. Räds dock ej, jag var där också mycket trött efter 15 månaders cykling, Ifrån Whitehorse bilade jag till gränsen till Alaska, också underbara vyer.......
Såg b.l.a Svartbjörn, Grizzly, Varg efter vägen.....
 
Hej Hans!

Jag har inte åkt hela sträckan. Framför allt har jag kört i Yukon men även en del i Alaska. De sträckor jag har kört är det hög kvalitet på vägarna och det finns gott om service. Sommartid är det mycket trafik. Massor av RV:s (recreational vehicels, dvs stora husbilar kan man väl säga) och övriga turister. Visst är landskapet fint men ska du ha spänning och lite mer upplevelse så föreslår jag att du koncentrerar dig på annat och tar Alcan som en transportsträcka. Men det beror ju på vad ditt mål är. Det brukar gå lätt att lifta i de delarna av världen också.

Lycka till

Mattias

Hej

Förstår....misstänkte också att det kan vara en transportsträcka.
Antar att det dock är fina vyer.
Tänkte också åka av från allfartsvägarna och kika på lite annat...
Circle City exempelvis.
Hyrde du husbil...vad ligger kostnad på och några tips...?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joseph87 USA,Kanada,Alaska Expeditioner 6
EivindL Across Alaska Expeditioner 11
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Gabs Alaska - min dröm!! Expeditioner 13
touchingthevoid Jobba i Alaska Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.