USA,Kanada,Alaska

Hej!
Jag vill på ett aller annat sätt göra en roadtrip i Nordamerika. Det är ju enormt stort så kanske är för mycket att försöka se både mellanvästern, klippiga bergen, Yellowstone, Kanada och Alaska under samma 5- veckorsperiod? Jag undrar om någon har erfarenhet av resa i områdena. Vad är bäst? Hyrbil? lift+tåg? Vad kostar en biljett över och är det krångligt med biluthyrning och dylikt om man inte är så jättebra på engelska? Bensinpris? hyrbilspris? nån som vet nåt så är jag tacksam för info. Det känns otroligt lockande att uppleva klippiga bergens vildmarker, men vet inte hur jag bäst ska göra. Jag har rest mycket med bil över hela skandinavien och är van vid enkla levnadsförhållanden och äcklig mat, men känns som en helt ny grej over there...Tack!
 
Försök begränsa dig!

Mitt förslag är att välja 5 resmål och planera rutten så du inte kör för många mil för många dagar. Stanna till, det finns så mycket att uppleva när man är på plats, allt står inte i reseguiderna eller ens på internet. Bo gärna på vandrarhem, här träffar du många intressanta människor och får många tips.
Allt är gjort för att ha bil, utan bil begöver du sänka tempot och leta alternativ, men det går.
När vi korsade Canada gjorde vi det utan att ha planerat i detalj. Vi hade ungefär den dubbla tiden och reste på alla sätt utan i egen bil. Buss, tåg, körde andras bilar och delade kostnader med människor vi mötte. På plats hyrde vi ofta mtb eller vandrade.

Turförslag: Vancouver, Tofino, Banff, Jasper och hem från Calgary alt Edmonton. Men det finns nog lika många tips som människor som rest där, lyssna sök och välj. Planera är halva resan.
 
Jodå, det går...

...Men du bör börja med att fundera på vad du vill ha ut av resan. Om att färdas långt och se hur landskapet förändras känns lockande så är det visst genomförbart att hinna med allt du räknat upp (förutom hela Kanada då...). Fast det blir mycket tid spenderat i bilen i förhållande till tid till att stanna och besöka ställen. En sådan resa blir förstås enklare om du inte är själv utan har någon/några att dela körtid och resekostnader med. Om du inte vill spendera en stor del av resan i bil så är det nog bättre att sikta in sig på ett mindre område som bcfan skriver. Det går ju att komma tillbaka vid ett senare tillfälle om man inte hinner med allt på en gång.

Ett annat alternativ kan vara att köra en bit och sedan ta flyget och hyra en ny bil. T.ex. kör genom mellanvästern och klippiga bergen/Yellowstone till exempelvis Seattle (blir en rejäl bit bara det). Ta sedan flyget till Anchorage och hyr en ny bil och kör runt i Alaska (Den här varianten kan undvika en del krångel då det inte alls är säkert att man får köra en hyrbil från "the lower 48" upp till Alaska även om man får köra in i Kanada). Det finns även möjlighet att åka båt från Seattle och upp till Alaska (som verkar vara en trevlig tur) men som inte lär spara någon tid.

Men som sagt det finns väldigt mycket att se så planera är A och O. Du kan t.ex. börja med att kolla upp kända och mindre kända nationalparker på http://www.nps.gov och kolla avstånd och körtider på google maps. När du har kommit något längre i planeringen kan forumet på http://www.roadtripamerica.com vara en bra resurs.

Bensinpriset börjar väl närma sig 4$/gallon nu tror jag (varierar en del inom USA) så vad blir det? (snabbt överslag: 7-8kr/litern ungefär)
 
Yellowstone

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter! Ingen som råkar veta ungefär hur länge snön ligger i Yellowstone? Hur farliga är egentligen björnarna? Måste man vidta alla säkerhetsåtgärder man hör talas om; björnspray, hänga upp maten i träd etc.?
 
Ja. Ska man ut på vandring bortom de vanligaste turiststråken så ska man vidta försiktighetsåtgärder när det gäller björnar. I en del nationalparker är det inte ens tillåtet att hänga upp mat/sopor/annat luktande i träd längre. Vad som gäller i Yellowstone kan du läsa här:
http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/backcountryhiking.htm

Leta på den sidan så hittar du säkert information om snö och klimat också. Kolla även om och isf vilka tillstånd du behöver.
 
Björnspray känns rätt tryggt att ha även om man inte provat i skarpt läge!
Vi hade grizzlyhona med två ungar på 50-150m håll i tre timmar vid fiske i Kanada, fanns ingenstans för oss att gå undan då "hem" var på andra sidan björnarna, så det var bara att vänta och ta alla björnbilder man kan tänkas behöva för resten av livet. Det var dock ganska nervöst att vada runt björnarna ute i vattnet med dragna sprayburkar och fingret på avtryckaren...
En kille i sällskapet lyckades av misstag spraya lite björnspray på sina händer. Fingrarna svullnade som korvar och han hade rejält ont i händerna i flera timmar så det är starka grejjer, drar man av en rejäl dusch i plytet på en björn borde den blir rejält desorienterad en stund och enligt lokalborna fungerar det ju bra så.
 
Alaska en vecka

Hej,

Jag lånar den här tråden lite angående en relaterad fråga. Vi planerar att stanna en vecka i Alaska i höst och har inte tänkt åka runt utan ha ett ställe som bas. Främst är vi ute efter dagsturer till fots, men är också sugna på lite paddling. Just nu funderar vi på Valdez som bas. Är det någon som har tips på något annat ställe vi bör överväga?

//Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.