Jobba i Alaska

Jag fick veta att en person som gått på samma naturbruksskola som jag, tillsammans med en kompis, efter studenten åkte direkt till alaska för att sköta hundar åt en veterinär. Deras uppgift var att sköta spannhundar, mata, rasta mm. Det häftiga med arbetet var att dom bodde i den här veterinärens stuga fem mil, mitt ut i ödemarken. Under tiden gav dom sig ut på flertalet äventyr. Dom jagade, fiskade och vandrade och vid något tillfälle var dom ute och åkte skidor. Jag blev väldigt fascinerad och nu undrar jag om det finns någon mer som har gjort något liknande. Jag personligen drömmer om att göra något liknande men det är ju trots allt två år kvar innan jag får tid, men undertiden är det kul att få lite mera inspiration.


Mvh Daniel
 
En av mina polare skulle till alaska efter muck. Har inte hört av honom sedan dess men han hade långtgående planer. Han skulle jobba för gruvindustrin och ta jordprover. Tydligen så sjutsar de ut sina testtagare mitt ut i ingenstans så får det klara sig själva i en månad eller två. Förmodligen ganska strapatsrikt för att inte tala om livsfarligt... Men ruskigt bra om man vill få erfarenhet av att vara ute i skogen!

/samme
 
Jag har ingen erfarenhet av att jobba i Alaska, men när jag var där träffade jag en kille som har en kennel med drygt hundra Alaskan Huskeys... Verkar vara myyycke jobb...
Problemet med att jobba i USA är ju tillstånd, sen är det ganska poppis att jobba med jyckarna tror jag, så det är väl rätt hårt om jobben.
Men Alaska är ett riktigt häftigt ställe, så lycka till om du söker jobb där.
 
Låter kul men lite svårt...

..att hitta den typen av jobb i Alaska alltså.

Jag och två kompisar var där i 6 månader från Augusti till januari -96 och har sen dess besökt Alaska två gånger och hela den norra delen av Nord Amerika, dvs Alaska + norra delen av Kanada är minst lika trevliga som ryktet säger.

Det finns dock ett par praktiska svårigheter med att arbeta i USA. Man måste först och främst ha arbetsvisum, sen måste man skaffa sig Social Security Number vilket i princip motsvarar vårat personnummer. Dessutom tror jag att man måste ha fast address i USA för att få SSN. Alternativet är naturligtvis att man jobbar svart, men sådana jobb kan ju vara lite luriga att få tag på ifrån Sverige. Jag har till exempel blivit erbjuden att jobba svart på en guides jaktstuga under jaktsäsongen som bärhjälp åt de rika gästerna, men detta erbjudande fick jag när jag var i Alaska. Eventuellt skulle vissa typer av säsongsjobb som till exempel att rensa fisk i fiskfabrik vara undantagna från de generella reglerna, men det vet jag inget om.

Vad det gäller fiske och SMÅviltsjakt (främst Ripa och Hare) är reglerna i Alaska extremt generösa. Det är bara att lösa in ett statligt fiske och jaktkort och sen ge sig iväg. Däremot är all jakt på större vilt otillåten för nonresidents, dvs om du inte har haft fast address i Alaska i minst ett år. Undantaget är om man har råd att jaga med guide, då man går på dennes jakttillstånd. Men detta är mycket dyrt.

Så det bästa tippset är nog att jobba och spara hemma i Sverige även om det inte är lika sexigt.
 
Var där för tre år sen och håller nog med förgående att det är säkraste att spara ihop pengar innan. Annars är Alaska fantastiskt fint.

/mattias som med största sannolikhet kommer att åka dit igen:)
 
Har aldrig varit där men håller även jag med föregående talare.

Hemma är den enkelt att få arbete och oftast så får man mer betalt. Det är bara att slita ett tag och åka iväg. När du väl är där så finns det nog stora möjligheter till äventyr ändå förutsatt att du är öppen.

Ideelt arbete är aldrig fel. Kontaka något indianreservat eller nåt så hittar de säkert något till dig.

Det finns obegränsade möjligheter om man bara tar och letar lite.

Är man bekväm så händer det oftast inte så mycket.
 
äventyrssälskap?

hejsan!
det där med att jobba med hundar i alaska låter urhäftigt!har alltid drömt om ett jobb i den stilen!
tänker du åka ensam i så fall eftter att du gått ut gymnasiet?om du vill ha sälskap så är jag med på trådarna =)!jag går i första ring i borgå gymnasium i finland och mitt mål i livet är att djuren ochh naturen skall bevaras jag är synnerligen intreserad av hundar(har en schäferhane på 3 år) och har jobbat på ett hundpansionat fyra sommrar.vargar är min stora passion och hoppas i framtiden på ett yrke i natur och mark!
 
Jobba i Alaska- Visst gar det!

Hej Daniel!
Visst gar det att fixa jobb i Alaska. Jag jobbade dar i 10 manader under 2003. Jag jobbade pa ett litet arkitektkontor dar vi gjorde olika typer av jobb i Southeast Alaska. Jag jobbade framst med turist/rekreations relaterade projekt sasom lodges/vandringsleder, en farjeterminal och tva skolor. Jag jobbade tyvarr mest inne pa kontoret men hade anda gott om tid under var/sommar kvallar och helger att upptacka allt det fantastiska Alaska (Southeast)har att erbjuda. Det ar verkligen fortfarande en 'last frontier', jag provade pa King Crab fishing, gick pa regelbundna glaciar vandringar, en del toppturer, paddlade kajak och fick se fantastiskt djurliv sasom svart och brun bjorn och bergsgetter.
Jag fixade arbetstillstande genom American-scandinavian foundation.
http://www.amscan.org/training.html
Kan tyvarr inte ge nagra tips om hur man far jobb med draghundar men jag rekommenderar mycket brevskrivande och telefon samtal eller kanske bara en resa till Alaska pa vinst eller forlust for att fixa ett jobb.

Lycka till!
Ida
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joseph87 USA,Kanada,Alaska Expeditioner 6
EivindL Across Alaska Expeditioner 11
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Gabs Alaska - min dröm!! Expeditioner 13
sun4u Alaska Higway Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.