Kilimanjaro 2008, priser/tips

Hej!

Jag skall illsammans med min bror bestiga kilimanjaro sommaren 2008. Jag undrar om det är någon som har varit där och därför kan hjälpa mig med några olika saker i förberedelserna. Det vi undrar är framförallt:

1. Hur billigt kan man komma undan om man bär all sin packing själv och lagar sin egen mat? Anser ni att man behöver anlita en guide eller kan man gå upp själv?
2. Vilka bolag flyger billigast ner till Tanzania från Sverige?
3. Vet ni någon bra guide man kan köpa och läsa på om kilimanjaro innan man kommer dit?

Alla andra tips välkomnas hjärtligt också. Jag har läst tidigare trådar om kilimanjaro men dom var ganska gamla och mycket kan ju hända på 4 år, inväntar svar! =)

Ha det gott"
Gabriel
 
Vi hade gärna tagit tåget ner, men i brist på tid på grund av jobb och studier så tror jag vi blir tvingade ett ta det snabbare alternativet. =)
 
Jag besteg Kilimanjaro i höstas, och det var verkligen värt varenda träningsmil och även pengarna som det kostade.

1. Vad beträffar guide, så får du inte gå upp själv, iallafall inte i november. Jag betalade 800 US $ för 5 dagars Marangu route. Då ingick "allt" utom dricks. Arrangemanget var bra, vi fixade det i Arusha, när vi kom ner. Vi träffade några tyskar som bokat hemifrån, och som kommit undan lite billigare. 5 dagar är i minsta laget, men vi valde att bestiga Mt Meru först, för att acklimatisera oss.

2. Vi flög SN Brussels till Nairobi. Annars så tror jag att Ethiopian Airlines är det billigatse bolaget.

3. Jag använde mig av Lonely Planet Trekking in East Africa, den är OK. Sen sökte jag en hel del på nätet.

MVH
Anna
 
Hej Gabriel,

Jag har precis suttit i en timme och skrivit ett långt informativt svar på dina frågor samt en del andra tips när min dator plötsligt låste sig. Jag orkar inte skriva samma sak igen utan hänvisar dig till http://www.travelmemories.nu där det finns en resedagbok, en del foton och en packningslista från vår Kili-bestigning för några månader sedan. Där finns nog en hel del tips som kan vara värderfulla när man planerar en Kili-bestigning.

Man kan inte bestiga Kili själv eller bära packningen själv. Detta är "big business" för Tanzania. Därför måste man anlita en arrangör som tillhandahåller guider, bärare och kock.

Billigast flyg KLM: Arlanda-Kilimanjaro Airport T&R 11000:- per person.

Arrangör i Tanzania som jag verkligen kan rekommendera: http://www.eastafricaadventure.com. Mycket hjälpsamma och trevliga. Dessutom till ett mycket bra pris. Vi betalade för Kili Machame Route med ett extradygn, 6-7dagars extremt bra safari, inkl alla bärare, kock, guider, chafför, övernattningar, transfer till och från flygplatsen 21300:- per person vilket är betydligt billigare än många andra arrangörer. Tyvärr minns jag inte vad själva Kilibestigningen kostade. Utöver detta kommer kostnader för dricks.

Bra böcker: Footprint , Lonely Planet

Lycka till.
//Göran
 
Senast ändrad:
Hej Gabriel !

Jag besteg Kilimanjaro i höstas på en organiserad resa hemifrån (Äventyrsresor) mycket nöjd. Deras lokala arrangör hete Zara adventures och låg i Moshi, De hade mycket profisionella guider och allt var välorganiserat från deras sida och om man vill kan man kontakta och boka av dem direkt istället. Deras hemsida är www.zaratravel.com. Vi träffa många som hade gjort det och de verkade nöjda med både servicen och priset så det kan kanske vara värt ett besök på hemsidan iallafall.

Mvh

En som gjort det
 
Til topps i Afrika

Hei.
Dersom du ønsker deg til topps i Afrika kan du gjerne ta en titt på vår hjemmeside www.hvitserk.no. Vi er en norsk turoperatør som har holdt på med turer til Kilimanjaro i 10 år. Vi reiser i grupper fra Norge med norsk høydeguide. Vi er aldri mer en 14 stykker i gruppen. Turen vår bruker 7 dager opp på toppen, og vi har en toppstatestikk på 98% i 2007. Etter fjellet avslutter vi med en safari før vi returnerer til Norge. Det er fult mulig dersom du ønsker å booke flybillett selv - da gir du bare beskjed om det ved booking.

For mer informasjon om turen eller for å lese gamle turdagbøker og se bilder kan du gå inn her: http://www.hvitserk.no/turer/Hoye_fjell/546
I Tanzania bruker vi lokale kontakter som vi har brukt i 10 år. Vi garanterer at guider og lokale bærere får lønningen over tariff og at de har godt utstyr på fjellet. Vi har 24-timers backup med lege i Norge, satelittelefon på fjellet og alle våre høydeguider har gode erfaringer med turer i høyden.

Det er godt mulig å arrangere din egen drømmereise til Kilimanjaro og booke guider og hjelpere på stedet. Men vær oppmerksom på at jo lengre tid du bruker til akklimatisering dess større er sjansen for at du når toppen. Pass også på at hjelperene dine får godt betalt. Dette er en tøff tur - også for dem!

Lykke til med drømmer og konkrete turplaner!

Med vennlig hilsen Tonje, Hvitserk & Eventyrreiser
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.