Kilimanjaro

Hej!
Tänkte höra om det är någon som har bestigit Kilimanjaro. Har planer på att försöka mig på toppen nästa år. Något speciellt att tänka på? Har läst att man måste ha en guide med sig och inte får bestiga det själv. Det är nämligen det jag helst vill.
 
Magsjuka....

är garanterat det som slår ut de flesta som försöker sig på killimanjaro...och infödd guide är nog ett måste...annars är man taskig...har man pengar måste man ha nån me sig typ...vitingar...msungos...har pengar...har man aldrig varit i afrika...så är det magsjukans hemkontinent...slår ut de flesta järnmagar också...jag har faktiskt klarat glass...men det är inget man ska äta där...och jag har bott där som yngre...deras inhemska mat...schapati...hmm...hur stavas det...rekommenderar jag varmt...alltid bättre med det inhemska..hehe...allt vatten är skit...typ...allt måste kokas...dessutom så är luften rätt pestig vissa dagar...lycka till...akta dig för nairobi...jättekriminell stad...kram anna
 
Jag var där 1994, då var jag med folk som jag kände (stadsmasaier) och vi fick betala "residents" -pris vilket är en spottstyver jämfört med vad turisterna pröjsar. Vi behövde iallafall ingen guide, men det är kanske ändrat nuförtiden?

Chapati för all del, men Ugali (stavning?) med grillad getlever är strået vassare. Dom brukar sälja sånt längs vägarna och det är nog bästa sättet att slippa magproblem. Ät det som lokalbefolkningen käkar. Klarade mig undan magsjuka medans min kompis från Japan var konstant dålig i 3 månader, han var lite petig med maten och åt inte allt... :)
 
Gå med guide!

Visst går det att gå själv, men det är onödigt. Dels för att berget är en viktig inkomstkälla för lokalbefolkningen och dels för att guiden (troligtvis) kan mer än du om Kilimanjaro och kan hantera eventuella problem som (troligtvis) dyker upp. Jag var uppe i oktober 2006 och sista biten, själva toppbestigningen, var jobbigare än jag trodde. Både fysiskt och psykiskt.

Läs mer i tråden www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45577
 
Visst går det att gå själv, men det är onödigt. Dels för att berget är en viktig inkomstkälla för lokalbefolkningen och dels för att guiden (troligtvis) kan mer än du om Kilimanjaro och kan hantera eventuella problem som (troligtvis) dyker upp. Jag var uppe i oktober 2006 och sista biten, själva toppbestigningen, var jobbigare än jag trodde. Både fysiskt och psykiskt.

Läs mer i tråden www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45577

Varför jag vill bestiga det utan guide är för att jag vill göra det utan någon hjälp, bära min packning själv , laga min egen mat och tälta där jag känner för. Känslan av att vara totalt oberoende av någon annan är en utav kickarna för mig. Har nyligen kommit hem från Elbrus och gjorde den toppen utan hjälp och det var otroligt häftigt. Vilka eventulla problem är det som troligtvis dyker upp?
 
måste och måste...

har du som viting med dig någon svarting blir du lämnad ifred...och det blir mer accepterat...men...ensam vit msungo och kvinna...mja...dessutom är det ett sätt för befolkningen att överleva...det är vi som kommer dit som är deras chans att få mat till familjen...jag har bott där...varit på berget...som liten....inhemsk mat rekommenderas...och magsjuka är nog det värsta av alla saker som kan hända...luften är tunn...och är man sjuk...ja...men...som allt...man kan köra med mutor...om du absolut vill köra berget ensam...så tror jag du kan muta dig fram...säga att du vill vara ensam...sticka till dem pengar...se till att någon är "vakt"...och blir betald för att upplysa om att ladyn inte ska ha guide...men sånt lär inte vara gratis...det är bara mina aningar...efter att ha bott i kenya och etiopien...och besökt uganda tanzania mocanbique och sydafrika...och min syster och pappa har varit runt mer...muta och pruta...
kram anna
 
har du som viting med dig någon svarting blir du lämnad ifred...och det blir mer accepterat...men...ensam vit msungo och kvinna...mja...dessutom är det ett sätt för befolkningen att överleva...det är vi som kommer dit som är deras chans att få mat till familjen...jag har bott där...varit på berget...som liten....inhemsk mat rekommenderas...och magsjuka är nog det värsta av alla saker som kan hända...luften är tunn...och är man sjuk...ja...men...som allt...man kan köra med mutor...om du absolut vill köra berget ensam...så tror jag du kan muta dig fram...säga att du vill vara ensam...sticka till dem pengar...se till att någon är "vakt"...och blir betald för att upplysa om att ladyn inte ska ha guide...men sånt lär inte vara gratis...det är bara mina aningar...efter att ha bott i kenya och etiopien...och besökt uganda tanzania mocanbique och sydafrika...och min syster och pappa har varit runt mer...muta och pruta...
kram anna

Helt ensam hade jag i och för sig inte tänkt åka. vi är tre eller fyra som åker, samma som på Elbrus. Vad jag fundrar på är om man tar guide, kan man ändå själv lägga upp hur man vill ha sin rutt? kan man inte ha med sin egen mat? Typ frystorkat och torr-mat? Då kanske man kan slippa magsjuka om man har tur. Det låter förresten intressant att du har bott i både Kenya och Etiopien. Ren semester-resa eller jobb? Kram på dig själv
 
uppvuxen där...kom till sverige när jag var sju...

och har varit där som tonåring...pappa har jobbat där...om du har med dig en svart färdkamrat lär det bli enklare...men rasism i sverige finns ju som bekant...finns även i kenya...där skrek de msungo...som betyder viting (som neger här i sverige eller svartskalle)...och är ett skällsord...om du som vit inte tar med någon svart...ja...det är helt enkelt så dålig stil och så elakt på nåt sätt...så jag kan tänka mig att många försöker stoppa dig liksom...så...om jag ska ut...så är det överlägset bäst att muta eller betala nån sebanja (vakt på amarinja som talas i etiopien) att tex passa min bil...eller se till att hålla folk borta...jag vet inte om du varit i afrika..men på vissa ställen...så räcker det ju med att man stoppar något i munnen...så är man omringad av femtio hungriga barn...och de är inte så lätta att bara sjasa bort om du föstår vad jag menar...men det beror ju precis på var du är någon stans...däremot kan jag inget om hur det är att lägga upp rutter och om man får välja...på min tid...så hade vi med oss en svart vän...och sen gick vi upp på berget typ...vi som var små vände ju så vi nådde aldrig toppen...men magsjuka...jag tror mer på konceptet att vara där ett tag och vänja sig vid deras mat...hade du annars tänkt koka vattnet som du rör ner torrmaten i? eller hade du tänkt ta med vatten från sverige? det är ju vattnet som är värst..hehe...om du tänker dig rött damm...och så sätter du dig med spritköket...häller i vatten...så blir både mat och vatten fullt av rött damm...med torkad avföring och annat mys...så...hur man undviker magsjuka så? bara lite funderingar...men fråga de som varit där sist...kram anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.