Afrikas Tak - Kilimanjaro

Hej på er, alla äventyrare därute!

Länge har jag funderat, och till slut har jag kommit fram till att jag inom en överskådlig framtid (den tid det tar för mig att spara ihop tillräckligt med pengar för att kunna åka iväg) vill genomföra en liten tripp ner till Tanzania. Väl i Tanzania vill jag (precis som namnet på tråden antyder) bestiga Afrikas högsta berg - Kilimanjaro.

Jag har precis fyllt 17 år och får nog ses som en relativt ovan bergsbestigare. Därför hade jag velat ställa ett par frågor som jag inte, trots en del letande på Utsidans forum, lyckats få ordentligt svar på. Det jag hemskt gärna velat ha svar på är följande:

1. Jag har insett att ett par riktigt bra skor är det viktigaste att ha med sig på en resa lik den jag ovan nämnt. Rekommendationer om skor som passat just en bestigning av Kilimanjaro, och även det bästa sättet att hålla dessa och mina fötter i trim under vandringens gång, hade varit väldigt uppskattade!

2. Hur nödvändig är en extra dags acklimatisering på berget? Jag anser att jag själv är relativt vältränad, men är oerfaren då det gäller höghöjdsvandring.

Inkomsterna jag har är fåtaliga, och därför sparar jag gärna på alla kostnader för resan som är möjliga att spara på. Trots bristande inkomstkällor går hälsan alltid i första rummet, och det skapar en viss osäkerhet på hur jag ska göra.

3. Jag hade även behövt inhandla en sovsäck till mitt bestigningsförsök. Finns det någon modell eller något märke att rekommendera?

Tips angående resebyråer, rutt, flygbolag och annat som kan komma till användning är också väldigt eftertraktade. Tack på förhand!

MVH

Anton
 
2. Hur nödvändig är en extra dags acklimatisering på berget? Jag anser att jag själv är relativt vältränad, men är oerfaren då det gäller höghöjdsvandring

Hur kroppen reagerar på hög höjd har inte så mycket att göra med hur vältränad man är, utan en massa andra faktorer. Man vet helt enkelt inte förrän man har provat, så det är alltid läge att följa handboken.


Det finns en artikel om detta på Utsidan
 
Hej!
Jag skule titta på äventyrsresor eller liknande, de brukar paketera till väldigt förmånliga priser. Kollade för ett tag sedan och man tjänade inte särskilt mycket på att fixa det själv, mer meck också.

Om du fortfarande vill fixa det själv kan du höra av dig, fixade allt själv på min resa -08

Micke
 
Skorna ska vara sköna men eftersom du (troligtvis) inte bär så mycket behöver det inte vara några extrema kängor. Jag vandrade upp med ett par lätta Keen-kängor i läder. Sovsäcken bör klara några minusgrader. Största problemet är höjden, så en extra acklimatiseringsdag är nästan ett måste, men ändå inte en garanti för att slippa må dåligt. Delvis därför är själva toppbestigningen, på natten, mer jobbig psykiskt än fysiskt. Jag köpte en paketresa genom Friluftsfrämjandet som i sin tur anlitade Andersons african adventures. Har inget att klaga på!
 
Akut höjdsjuka

är vanligt på Kilimanjaro och tyvärr dör det ett par vandrare varje år där på grund av detta.

Kunskap om akut höjdsjuka och kamrater som också har kunskap och som kan se till att du kommer ned på lägre höjd inom några timmar är det enda livräddande i allvarliga fall.

Diamox kan minska risken för akut höjdsjuka på bestigningar med snabb uppstigning som Kilimanjaro. Extra acklimatiseringsdag eller ännu hellre att köra ett lägre berg veckan innan Kilimanjaro.är också bra.

Men på andra ställen som t ex i Nepal är det långsam acklimatisering som är bäst.

Finns en del gamla trådar här att läsa.

Sök på diamox acetazolamid akut höjdsjuka etc.

Reser du med Äventyrsresor får du infoblad om akut höjdsjuka samt erbjuds rådgivning. (Jag är inblandad i detta vilket härmed deklareras.)

Thure
 
Här kan du läsa om min tur till Kilimanjaro. Det finns en del konkreta tips och råd.

http://joljon.blogg.se/category/-kilimanjaro.html

Apropå dina frågor:

1. Jag gick med vanliga trailskor (löpardojor för terräng) ända upp till topplägret. På själva toppdagen gick jag med vandrarkängor. Jag rekommenderar att du har med dig både och.

2. Om jag vore du så skulle jag nog satsa på en extra dag med acklimatisering. Har man aldrig varit på hög höjd tidigare så vet man ju inte hur man reagerar. Visst, det kostar extra, men tänk hur mycket det kostar dig om du inte når toppen. Hur pass vältränad du är påverkar inte din mottaglighet för höjdsjukdomar, vilket andra redan har påpekat.

3. Du behöver inte ha en så varm sovsäck. Givetvis är det beroende av väder (säsong) och hur pass frusen du är. En sovsäck som sträcker sig från 0 till någon/några minusgrader räcker. Var dock beredd på att kunna förstärka med underställ osv.

Mvh /Joel
 
Era svar på mina funderingar har gett mig en rejäl tankeställare, men många saker har även klarnat upp.

Jag tackar iallafall så hemskt mycket för era svar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.