Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise

Tja, har försökt läsa mig till detta men hittar inte mycket. Undrar om det finns fasta rep uppsatta upp till sydtoppen. Har sett några inlägg som tyder på detta, dock är dessa så gamla att jag vill dubbelkolla med någon som har färska nyheter att komma med. Vi har tänkt att göra toppen runt mitten av juli.

Vill gärna ha tips på någon rutt som är något tuffare, men inte omöjlig för amatörklättrare. Vi har tänkt att lägga runt en vecka på denna bestigning.

Undrar också vad man behöver för utrustning i klättringsväg.
Vi har planerat att (utöver sele) använda oss av;

Stegjärn
Isyxa
Ascender

Är det något mer som krävs? Eller är till och med detta total overkill?

Är tacksam för alla seriösa svar!


/Mvh Markus
 
Går ni västra leden behövs egentligen ingen klätterutrustning, men för säkerheten kan stegjärn, sele med slinga och karbin vara bra. Med slingan och karbinen kan du säkra dig i den vajer som är dragen vid en klätterpassage. Stegjärn behövs egentligen inte, men är det isigt på toppen kan det vara trevligt.

Vill du gå någon tuffare tur än västra leden, rekommenderar jag dig att anlita en guide eller gå en kurs. STF:s högalpina klätterkurs kan jag bland annat rekommendera.
 
Personligen tycker jag att det är lite märkligt att rekommendera att en amatörklättrare skall gå en kurs när han ber om något som är svårare än västra leden. Leden är mycket lätt och jag gick den som 13 åring utan några som helst problem. (Vädret är den största boven i dramat). Sedan finns det ingen vajer på västra leden, det är östra leden. Och det finns för det andra absolut ingen klätterpassage på västra leden. Det är en ren vandringled, toppglaciären kan i slutet på sommaren vara barsmält, då kan ett par stegjärn vara till nytta. Vad det skall ha en sele till förstår jag absolut inte om de skall bestiga Sydtoppen via västra leden.

Östra leden är dock en annan sak med glaciär vandring samt lätt klättring men fasta vajrar (via ferrata). Om ni är utrustad för glaciärvandring (kunskap och utrustning) så skall den inte vara några problem. Kaskasatjåkka är även det lätt men men några passager där man måste använda händerna, samt eventuellt glaciärvandring. Dock kan man undvika detta genom att på runt glaciären. Runt kitteln på Toulpagorni räknas även den som lätt.


Låg och läste Till Fjälls 2005 - 2007 Kebnekaise idag. Det var en som slog vad med kompisen att han skulle klara Östra leden utan att använda händerna, efter mycket ålande kom han upp utan att använda händerna. Dock var det ingenting som rekomenderades.

Lycka till! (om ni inte kom iväg iår).

Oscar Sundholm
 
Jag menade östra leden. Alltså västra leden är bara vandring, medan östra leden är enkel klättring/scrambling där det finns en via ferrata (stålvajer) dragen. Sen ifall du vill ta någon tuffare led än östra, exempelvis via Halspasset och nordtoppen, bör du anlita guide eller gå en kurs.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.