Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise?

Hej,

Har funderingar kring att låta mitt projektarbete gå ut på att bestiga Kebnekaise. Det enda problemet (så vitt jag vet i nuläget) är att ekonomin är begränsad.

Vad behöver man för grejer för att bestiga Kebnekaise? Lär ju knappast behöva 7 lager kläder och syrgasutrustning skulle jag tippa.
Det skulle uppskattas om någon kunde ge mig ett humm om vad jag behöver för kläder, samt vad det kostar om man skall köpa det.

Är även på jakt efter ett par bra kängor, även om det inte blir någon bergsbestigning.

Om någon har bestigit Kebnekaise skulle det vara trevligt om du kunde höra av dig.
Skicka ett PM, ett E-mail (s_t_f_u_@hotmail.com), eller hör av dig på msn (s_t_f_u_@hotmail.com)

Måns

Det du behöver är ett par stabila kängor/skor, ett glatt humör och en chokladkaka...

Skämt å sido, det är inget speciellt med att bestiga Keb om mar tar sig upp via västra leden. En massa sten och en hög med höjdmeter, det är väl det värsta.

Det finns ett gäng trådar här på forumet som handlar om Keb, använd sökfunktionen. Det finns även ett par aktiva trådar just nu så scanna dem med.

Lycka till!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej

Det finns som tidigare nämnt en uppsjö av gamla trådar om Keb. Utrustingen som du behöver beror alldeles hur du har tänkta att bo/äta och vilken tid på året du skall dit, jag antar att det är på sommaren.
Du kan ju checka in på Kebnekaise fjällstation och äta en trerättersmiddag. Eller bo i tält och äta frystorkat. Det senare föredrar jag men det är en annan sak.. Har du inte tält finns det tält från 100 kr och uppåt, även om de billigaste inte kanske är så bra. Lättast är om du lånar ett från en kompis eller någon annan som har ett skapligt fjälltält. Ett regnställ eller motsvarande ex Gore Tex är mycket bra eller snarare nödvändigt. Ett jetboil är ett bra kök framförallt för en person, annars är trangia ett uppskattat kök som är vanligt.

Du finner säkert svar på alla dina frågor i forumet, lycka till!

/ Oscar

Tack för svaren!!

Vad trevligt att man kan hyra allt som behövs, verkligen. Är det bra grejer de har där då?
Vi som eventuellt ska ut och klättra är 2-3 oerfarna killar med god fysik, samt två lärare, varav den ena har klättrat i Nepal, och den andra är van friluftslevare, dock ej bergsbestigare.

Klarar vi östra leden?

Vad kostar guide?

Lite förenklat kan man väl säga att om man klarar att ta sig till Kebnekaise fixar man nog att gå upp på Kebnekaise. Det är nog bara att boka in sig på en av de dagliga turerna upp via östra leden.

Om man vill kan man istället promenera upp västra leden, och då behövs ingen guide. En isyxa kan vara bra om man skulle halka när man har gått upp på toppen. Den kan vara hal på sommaren.

Men viktigast är nog chokladkakan som Karolina tipsar om. Och regnkläder. Och förmågan att avgöra när "en promenad" håller på att bli "en riskabel situation".

Har en av lärarna klättrat i Nepal så skall han kunna ta er upp säkert för östra leden. Det ingår dock glaciärvandring. Så kan han sin sak så är östra leden ett bra alternativ. Är ni de minsta osäkra så ta en guidad tur eller den västra leden!

Lycka till!

Går bra i gummistövlar

Jag gick up i kängor och åkte ner på rengstället. Var med i en guidad grupp kostade 25 kr om jag kommer ihåg rätt. Tog 6 timmar upp och 2 timmar ner. Polaren gick i gummistövlar!

Men man använder händerna på östra vägen iallafall en gång....
/janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips