Uppskattning, tid på denna resa?

Har tänkt köra en roadtrip framöver, helt ny inom detta, aldrig kört så långt tidigare.

Och skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig uppskatta hur lång tid ungefär detta skulle ta.

Min planerade resa:

Från Västerås (Västmanland), sen köra upp på E4an till Umeå och svänga av till E12 och fortsätta till Arvidsjaur och sen E45an till Kiruna.

Fortsätter sen mot Abisko/Torneträsk sen över till Norge och "raka" vägen ner till eventuellt beroende på tid åka antingen till atlantkusten nära Trondheim över broarna, eller Trollstigen. Sen snabbaste vägen hem igen.

Prio ett med resan är fotografering, kommer sova i bilen hela tiden och kanske stanna länge på vissa platser, som t.e.x i Abisko och åka linbanan. Men om man bara räknar med bilresan och sovtiden? Sen får man lägga på mer än så med alla stopp.

Sen tar jag gärna emot tips och förslag om vilka vägar som är intressanta för en fotograf. Kommer nog vara aktiv i tråden här tills jag åker iväg för att få så mycket tips som möjligt. :)

Du kan ju köra detta på en vecka, utan att hinna se eller uppleva mycket mer än vägen framför diig. Vill du se och uppleva något mer och ha tid att stanna för att ta bilder så minst 2 veckor. Vill du stana och göra lite längre dags utflykter och kanske vänta in bättre väder för bilder någon dag, planera 3 veckor.
Vill du lägga till Narvik ut mot Lofoten och sedan färja från Svolvaer ner mot Skutvik, lägg till ytterligare minst en vecka. Både ut på Lofoten och norröver mot Tromsö och Lyngfjorden är vackert, och fina ställen att fota midnattssol;)

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför skall du ta omvägen över Torne träsk? Fortsätt E12 direkt till Norge i stället. Så har du Glomfjellet, Steigen och t o m Lofoten inom räckhåll, mycket intressantare fotoobjekt än Torne träsk!

Du kan ju köra detta på en vecka, utan att hinna se eller uppleva mycket mer än vägen framför diig. Vill du se och uppleva något mer och ha tid att stanna för att ta bilder så minst 2 veckor. Vill du stana och göra lite längre dags utflykter och kanske vänta in bättre väder för bilder någon dag, planera 3 veckor.
Vill du lägga till Narvik ut mot Lofoten och sedan färja från Svolvaer ner mot Skutvik, lägg till ytterligare minst en vecka. Både ut på Lofoten och norröver mot Tromsö och Lyngfjorden är vackert, och fina ställen att fota midnattssol;)

Tack, då har man ett hum på hur ungefär lång tid det kan ta. Tack för tipsen! :)

Varför skall du ta omvägen över Torne träsk? Fortsätt E12 direkt till Norge i stället. Så har du Glomfjellet, Steigen och t o m Lofoten inom räckhåll, mycket intressantare fotoobjekt än Torne träsk!

Bra fråga, är som sagt helt grön när det gäller Norra Sverige, har i stort sett bara kollat på bilder och tänkt "dit måste jag" så det är nog så att jag går över ån för att hämta vatten här och att det finns mycket finare eller lika fina ställen fast närmare. Ska kika på glomfjellet och de övriga du tipsa om. Tack!

Låt säga att Glomfjellet blir mitt mål, sökt massa information nu och ser helt otroligt ut.

Men som jag skrev så är prio ett med resan att fotografera, och vill helst bo i bilen (Har läst mycket angående att sova i bil, och kan sova på de mest obekväma platserna) Dels för att vill vara rörlig på kvällarna / tidiga mornar för att fota när det är fint ljus ute. Men hur är det att sova i bilen där? Hade inte tänkt sova direkt på små parkeringsfickor längs med vägen, utan på större fickor där man inte är i vägen för andra eller stör. Kanske inte är så populärt? Men skulle dock inte förstå varför, sova på natten så lär inte vara i vägen för någon. Och vägpirater eller rånare bör man väl inte vara så orolig för där uppe?

Men har även sett att det finns en del hotell där som jag skulle tänka mig någon kväll. Men i Glomfjellet, är det mycket turister så man lär boka flera veckor innan eller tror ni det finns lediga rum hela tiden eller hur brukar det vara i Norge där uppe vid Juli/Augusti eller om man ska ta en senare semester vid Augusti/September? Är rätt tidig ute med dessa frågor, men är helt grön inom området så planering i god tid är aldrig fel. ;)

Men kluriga frågor att svara på kanske, räknar inte med några exakta svar men hoppas någon skulle vilja försöka. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips