Specialkost på vandringstur

Hej!
Behöver era råd. Jag är allergisk mot medel som ökar hållbarheten, dvs de flesta konserveringsmedlen. Det som händer är att jag börjar svettas kopiöst mycket. Många gånger tänkt göra en svettbehandling inför nästa fjällvandringar, men Svettkliniken rekommenderar inte det. De menar att jag måste hitta annan kost. Det som funkar för mig är torkad mat som upphettas eller tillagas i vatten. Ska bege mig ut på en lång tur och behöver tips på maträtter med torkade produkter. Vad ger er energi?
 
Köp en livsmedelstork eller torka i ugnen. Jag brukar torka köttfärs, svamp, morötter och kål och sedan blötlägga ute, medan jag tillagar kolhydraterna inte sällan blir det i mitt eget fall (men jag har ingen känd livsmedelsöverkänslighet) pulvermos.

Egentligen kan du torka nästan vilka livsmedel som helst. Det finns många trådar här på forumet om att torka sin egen friluftsmat.Bara fantasi sätter gränser.

Jag tror det finns torkad friluftsmat, som inte är frystorkad, eller behandlat med något konserveringsmedel hos friluftsmat (vill minnas att jag köpt en "rödbetsgryta" därifrån för något år sedan.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Pemmikan!

Jag har kört pemmikan (inspirerad av hans som gick hela Kungsleden och åt endast pemmikan, sök i forumet) i år på fyra fjällturer.

Rent nötkött och talg. Inga allergener och inget som retar mag/tarmsystemet. Ketogen kost är suveränt under lång och lågintensiv aktivitet som vandring.

Antingen gör jag köttsoppa av det (vatten och salt) eller så äter jag det som det är och då har jag haft pyttelitet honung i och frystorkade (osockrade) blåbär i vid tillverkning.
 
Det er ikke så svårt at törka selv.
 

Bilagor

  • IMG_0958.jpg
    IMG_0958.jpg
    42.1 KB · Visningar: 789
  • IMG_0986.jpg
    IMG_0986.jpg
    61 KB · Visningar: 801
  • IMG_0987.jpg
    IMG_0987.jpg
    35.2 KB · Visningar: 786
  • IMG_1246.jpg
    IMG_1246.jpg
    32.7 KB · Visningar: 795
  • IMG_1273.jpg
    IMG_1273.jpg
    54.9 KB · Visningar: 759
  • IMG_1274.jpg
    IMG_1274.jpg
    56.7 KB · Visningar: 782
Det finns en jättelång tråd här på utsidan som berör torkning av mat. Kolla igenom den.

I stort sett allting går att torka hemma, så länge som det inte är för fett. Fett kan man tillsätta vid tillagningen. En PET-flaska med olja är enkel att ha med sig.

Köttfärs, köttskav och tonfisk är enkla att torka själv.
Röda linser köper du färdigtorkade. De innehåller mycket protein och går snabbt att tillaga.

Kolhydrater får du som vanligt från pasta, couscous, ris, mospulver, mm.

Bönor i olika former är jätteenkla att torka, och återfuktningen går riktigt snabbt.

Tänk ut en maträtt som du vill ha med dig, och så ser vi om den är lämplig att torka =)

/Tomas
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bra recept på köttfärssås

Ett recept som funkade bra i vårt fall var denna torkadeköttfärssås.
Vi gjorde flera portioner och åt den sedan omväxlande med parmesanost, oregano och Texmexkryddmix (fast i den sitter kanske ämnen du inte tål?).
Jag tycker det är viktigt att prova hemma innan du testar ute i naturen. Vissa saker som vi tyckte lät gott smakade inget vidare.
Lycka till!
 
Köp en livsmedelstork eller torka i ugnen. Jag brukar torka köttfärs, svamp, morötter och kål och sedan blötlägga ute, medan jag tillagar kolhydraterna inte sällan blir det i mitt eget fall (men jag har ingen känd livsmedelsöverkänslighet) pulvermos.

Egentligen kan du torka nästan vilka livsmedel som helst. Det finns många trådar här på forumet om att torka sin egen friluftsmat.Bara fantasi sätter gränser.

Jag tror det finns torkad friluftsmat, som inte är frystorkad, eller behandlat med något konserveringsmedel hos friluftsmat (vill minnas att jag köpt en "rödbetsgryta" därifrån för något år sedan.

Tack för ditt svar! Känner mig riktigt peppad nu :)
 
Jag har kört pemmikan (inspirerad av hans som gick hela Kungsleden och åt endast pemmikan, sök i forumet) i år på fyra fjällturer.

Rent nötkött och talg. Inga allergener och inget som retar mag/tarmsystemet. Ketogen kost är suveränt under lång och lågintensiv aktivitet som vandring.

Antingen gör jag köttsoppa av det (vatten och salt) eller så äter jag det som det är och då har jag haft pyttelitet honung i och frystorkade (osockrade) blåbär i vid tillverkning.

Inte hört talas om pemmikan tidigare, så det här var bra info och tips för mig. Jättetack för ditt svar!
 
Det finns en jättelång tråd här på utsidan som berör torkning av mat. Kolla igenom den.

I stort sett allting går att torka hemma, så länge som det inte är för fett. Fett kan man tillsätta vid tillagningen. En PET-flaska med olja är enkel att ha med sig.

Köttfärs, köttskav och tonfisk är enkla att torka själv.
Röda linser köper du färdigtorkade. De innehåller mycket protein och går snabbt att tillaga.

Kolhydrater får du som vanligt från pasta, couscous, ris, mospulver, mm.

Bönor i olika former är jätteenkla att torka, och återfuktningen går riktigt snabbt.

Tänk ut en maträtt som du vill ha med dig, och så ser vi om den är lämplig att torka =)

/Tomas

Hej Tomas! Tack för ditt svar. Ska ha det i åtanke, att inte torka för fettrik mat. Som du skriver är det annars enkelt att torka. Mkt upplyftande!
 
Ett recept som funkade bra i vårt fall var denna torkadeköttfärssås.
Vi gjorde flera portioner och åt den sedan omväxlande med parmesanost, oregano och Texmexkryddmix (fast i den sitter kanske ämnen du inte tål?).
Jag tycker det är viktigt att prova hemma innan du testar ute i naturen. Vissa saker som vi tyckte lät gott smakade inget vidare.
Lycka till!

Bra tips där om att laga maten och proväta den hemma innan man ger sig ut i vildmarken! Det ska jag göra. Spanar in köttfärssåsen. Tusen tack för ditt svar!!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.