SPD-pedaler

Har själv ett par spd-pedaler med "plastplatta" på ena sidan. För mig så funkar det bara fint. Plastplattan går att ta lös, men det krävs att du använder skruvmejsel för att få lös den, och det är rätt klurigt att få plastbiten på plats igen. Framför allt så tror jag inte att plasten kommer att hålla så länge om du ska ta av och på i och med att plasten lätt skadas när du bänder av den med mejseln. Som sagt jag tycker att det fungerar bra med plastplatta på ena sidan men tror inte att det är en bra lösning för dig om du ofta kommer att plocka bort den.
 
Bände loss med skruvmejsel

Hej Peter!

Nu har jag testat att ta bort plastdelarna. Det räcker med en skruvmejsel som man bänder lite med så lossnar de. Provade aldrig att trycka tillbaka dem, men tror att hur hårt justeringsskruven för spd-cleatsen är åtskruvad har betydelse för hur lätt det är.

Men det kan nog vara sant att om man tänker göra detta ofta så sliter det på plasten och det kan kanske gå sönder. Tänker man bara plocka bort dem emellanåt fungerar det nog bra.

Har du bestämt dej för pedalval ännu?

/Eva
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.