Pedaler

Är nybörjare på racercykel (...), köpte cykel sent höstas och hann bara cykla på landsväg 3 ggr innan det blev för kallt 😟

För att träna upp kondisen, började jag på spinning. Och i fredags köpte jag mina första cykelskor (Shimano M087S) med klossar SH51. Funkar bra på spinning (himla skillnad från löparskor!) men idag tänkte jag köpa pedaler till racern...det är ju snart vår 😁... Och vad ser jag på nätet?? Att jag har köpt spinning/MBT skor... Jaha, "vad göra nu", tänkte jag. Strunt i det, jag kör med dessa skor.

Nu till min fråga - vad sjutton ska jag ha för pedaler till racern, som passar klossarna? Har ingen avsikt att börja tävla, men 1-2 timmars rundor kommer jag säkert att cykla...när det blir något varmare 😄. Rekommendation från Intersport (som inte hade pedaler kvar) är att köpa pedaler med klick på båda sidor. Jaha... Och vilken sort då??

Råd? Tips?

Tack tack 👍
 
Instämmer helt.

Shimano m520. Grymt prisvärda, motsvarar MTB-nivån Deore. Googla och du skall finna. T.ex. här http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-m520-clipless-spd-mtb-pedals/rp-prod3759

Den största skillnaden mellan MTB och landsvägsskor är att du har en sula på MTB-skon. Alltså, om du behöver gå in i en affär eller liknande är det den du vill ha. Resten kan du läsa på www.happymtb.org

Har själv fortfarande efter många år inte bestämt om det är värt att använda racer skorna, även om dessa är mkt: lättare & har marginellt bättre pedaler ( ofta Look för mig ) . Man halkar ju omkring likt en nyinflyttad Somalier i Piteå . Har halkat runt bland Tjeckiska ölstugor & på varenda Italienska cafegolv (marmor) , halkar gör man även på asfalten vid start /stopp med stor risk att bli fartgupp åt en Estnisk blårykande vodka luktande långtradare. Jag har ägt skidor med sämre glidtal & det är inte en slump att inga racer cyklister tar av sig hjälmen stående,,Hmm det borde fu.... finnas ett racer sko märke som heter Bambi !!

Mtb skorna är skönare, säkrare & går att gå i. Man slipper vid pauserna att med sitt fåniga leende i sina svettiga & tajta stylish kläder ge intrycket av att man är en halvfet ganska skäggig finladsbåtstransa på fyllan som mist båda pumps klackarna i en länge efterlängtad het stund.
Vet massor av väldigt duktiga racercyklister som bara använder mtb skor. Att jag själv inte har bestämt mig trots dessa övertygande argument beror självklart på alla som race"rar" runt lite är väldigt fåfänga,, (läs så där vana be snyggt italienskt bögiga ). ..

Enda undantaget som jag någonsin sett är Flygvapnets svärande cykel mobb på tex: Vätternrundan som är testosteronfyllt skitiga iförda slappa resårer som luktar kattkiss
( ,Nä det är nog "En Svensk Tiger" )
Riktiga jävla cykelmän där deras enda stora höjdpunkt är att i timmar cykla spotta, snora & kissa på varandra ... (Som om tigerkiss impregneringen vid start inte redan räckte ?,,!!)
Så dra ner glasögonen, stäng munnen & håll andan när dom passerar..

Bra för dom om man gillar det,,,. Men för oss andra gäller " stylish" det är ju inte ofta man får ha på sig så fina tajta kläder & skor utan att behöva ändra sitt kön eller andra stora preferenser. :)
Så använd pumps när du inte cyklar, köp mtb pedaler & lev väl.
 
Skor

är en väsentlig del av cykelutrustningen. Kan vara värt att lägga tid och pengar på att hitta en modell som passar dig bra.

Bra sortering både på skor för landsväg med bred anläggning och SPD för MTB har t ex ECI i Björkhagen och förstås de stora internethandlarna. De flesta cykelskor är små i storlekarna. Beställ flera storlekar på internet och skicka tillbaka de som inte passar dig. T ex Rose i Tyskland har smidig återskickning utan kostnad för dig med DHL.

Instämmer att Shimanos dubbelsidiga SPD M520 är utmärkt. Jag föredrar dubbelsidiga framför enkelsidiga pedaler speciellt vid cykling i stadstrafik.

Välj en kloss som tillåter lite spel i sidled.

Thure
 
Jag kör med dubbelsidig SPD för MTB i skogen och kör kombipedaler på min hybridpendlarhoj. Skönt de få gånger jag cyklar utan cykelskor. Det funkar helt godkänt till jobbet men är helt värdelöst i skogen med kombi (rent farligt att behöva fippla med pedalen när man ska klicka i).

PS. Jag tror bl.a. XXL m.fl. har plastadaptrar om man har dubbelsidig SPD men nån gång vill cykla med vanliga dojjor.
 
Jag kör med dubbelsidig SPD för MTB i skogen och kör kombipedaler på min hybridpendlarhoj. Skönt de få gånger jag cyklar utan cykelskor. Det funkar helt godkänt till jobbet men är helt värdelöst i skogen med kombi (rent farligt att behöva fippla med pedalen när man ska klicka i).

PS. Jag tror bl.a. XXL m.fl. har plastadaptrar om man har dubbelsidig SPD men nån gång vill cykla med vanliga dojjor.

Tack för det tipset:)
http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeld...aladapter-FeetRest,-SPD-std/p/1031902_1_Style
 
Inte utan anledning det finns både MTB och racerskor

Om jag vore som du så skulle jag köpa mig ett par prisvärda racerskor till våren, och ett par Look pedaler. Bättre platta åp racerskor, om man har problem med värkande fötter av SPD så är racerskor det rätta.

Finns säkert fler argument
 
Jag körde i många år (racer) med "mtb"-skor, dvs gummisula etc. Har aldrig haft några problem med värk i fötterna eller så. Tror heller inte att mina nuvarande racerskor är märkbart snabbare. Skälet att jag bytte var att mtb-skorna hade mer polstring än racerskor, vilket innebar att dom var bekväma men samtidigt sög vatten vid regn. Med tiden började de även lukta urk, och dom är numera pensionerade.

Främsta plusset för racerskor enligt mig: luktar mindre.
 
Skall du köra landsvägscykel kanske 3 ggr i månaden a 50-100 km skulle jag trots allt fundera på racer skor, du kommer att slita ut dem inom en 5 års tid i alla fall, de är styvare, lättare, har bättre ventilation (om du vill) och sitter bättre. Dessutom när du attakerar stående sitter de fast, MTB clips kan flyga ut då, aj...

Nackdelar är att de är halare att gå i och att det går åt plattor, de slits men de är billigare. dessutom krävs lite mer finess att klicka i dem. Med MTB klips går det av sig själv även för nybörjare.

Men vill du sitta på kafe ta MTB skorna.
 
Jag rekommenderar att köpa LVG-pedaler för att sprida trycket över foten. Jag domnar i fötterna vid långa turer med vanliga SPD, dels för att skorna generellt är mjukare och dels för att trycket är väldigt koncentrerat.

Om du väljer LVG-pedaler så titta vilka märken som erbjuder olika flytande klossar. Enkelt så betyder det att olika klossar kan röra sig olika mycket i sidled, så man väljer klossar efter behov och preferenser. Finns nog inget rätt och fel här, men det är skönt med valfrihet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.