SPD-pedaler

Jag använder min MTB till att både cykla i skogen, med spd-skor och i stan med vanliga skor.

Trodde jag var smart när jag skaffade Shimanos vändbara pedaler (PD-M324) som har spd på ena sidan och "vanlig" pedal på andra sidan.
Men det funkar inget vidare i skogen. Pedalen har alltid fel sida upp när jag ska klicka i skon, och jag tycker också att det är svårt att hitta rätt när spd-delen är vänd uppåt.

Nu behöver jag lite råd inför nästa köp.

Har tittat på Shimanos PD-M545 (http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=10401&psid=10877) som ju har en korg och spd på båda sidorna. Det står att korgen ska kunna tas av. Vet någon om detta kan ske snabbt och enkelt eller om det kräver en del mekande?
Får känslan att pedalen är avsedd mer för downhill åkning än XC.
Hur är den att cykla i med vanliga skor. Själva spd-delen ser ju ut att sticka upp en del så det kanske är samma känsla som att använda en vanlig "naken" spd-pedal med vanliga skor.

Det finns också en variant som ser likadan ut PD-M647 (http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=11282&psid=10877) som inte ser ut att ha avtagbar korg.

Har också hört att man kan klicka i någon slags pryl i vanliga spd-pedaler för att kunna ha vanliga skor. Är det ett smartare köp om man tänkt cykla 50/50 skog och stad?

Har även funderat på att köra med vanliga skor i "nakna" spd-pedaler, men det verkar inte så skönt för fotsulan. De gånger jag provat med mina vändbara känner man ju tydligt hur spd-klumpen trycker mot sulan.
 
Jag funderade en del innan jag köpte mina första (förra året) och kom fram till att det skulle bli rena SPD (http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=10216&psid=24). Tänkte det går säkert bra i stan (jag kör en hel del där, till o från jobbet bl.a.). Som du säger, det finns plastgrejer att trycka i pedalen om man känner behovet. Jag ville inte kompromissa i skogen.
Från din beskrivning låter det som om jag valde rätt (för min del). Jag har inga problem alls med mina M-515 och vanliga skor. Ifs. använder jag inte svampiga jumpadojor utan ett par Garmond med lite hårdare sula.

Så mitt råd är, skit i kompromisspedaler! Köp för skogen så blir du nöjd :)
/Nicke
 
Cykla med vanliga skor på SPD-pedaler fungerar -- men inte särskilt bra. Det är så liten yta som ligger an mot skon att du inte får särskilt bra grepp.

Transportcykling i lugn takt funkar, men om du vill trycka på lite grann, eller om du vill stå upp och trampa, så är det ganska riskabelt. Helt enkelt för lätt att halka (tro mig - jag talar av egen erfarenhet).

/Johan
 
Halka med vanliga skor på SPD pedaler var min mardröm när jag köpte. Jag blev varnad.
Nu har jag kört dagligen i ett år, vinter som sommar och aldrig halkat. Och jag tar i, det finns en rejäl backe som jag står upp i.

Jag tycker min spd pedal kommer ut en bit från axeln och att det är enkelt att få den strax bakom trampdynan. Kraften kommer balanserat när jag trycker på. Inga problem alls, för mig.

/Nicke
 
Smaken är som baken

Personligen är jag mycket nöjd med Shimanos enklaste SPD med iklick från bägge sidor.

Det går att cykla med vanliga skor men det gör jag inte så mycket.

Jag har en rätt aktiv kamrat som är nöjd med sin kombinationspedal både med vanliga skor på asfalt respektive med SPDskor i skogen.

Pedalen hängbalanserar på så sätt att man hittar rätt läge genom att dra foren bakåt i det ena fallet respektive framåt i det andra fallet.

Thure
 
Bizarro; sa:
[---] Har också hört att man kan klicka i någon slags pryl i vanliga spd-pedaler för att kunna ha vanliga skor. Är det ett smartare köp om man tänkt cykla 50/50 skog och stad? [---]
Det stämmer - hör med en cykelhandlare. De brukar nämligen ha sådana monterade på SPD-försedda cyklar, för att underlätta provcykling utanför butiken. De påstås dock vara lite besvärliga att montera AV (inte på), så du får väl förfina tekniken med något väl avpassat verktyg om du ska skifta ofta..

# Magnus
 
Samma pedal

Jag har själv M324:an på min cykel och tycker inte det är några större problem. Om du har den välsmörjd och rengjord är pedalen nästan i jämnvikt. Om den får sig en spinn hamnar det dock lite oftare med vanliga sidan uppåt vilket inte är ett problem. Det hela handlar om teknik. Gör så här:
Se till att pedalen kan snurra utan problem, smörj annars.
Se till att fästet är inställt efter klossen under skon.
När du ska ha i skon tar du och vinklar foten lite uppåt, sätter foten, där tårna börjar, mot pedalen och dra svepande framåt. Klossen kommer då mer eller mindre landa i fästet och det är bara att skjuta fotet framåt så säger det klick. När du sitter fast kommer pedalen vara på väg neråt och du har inte tappat någon kraft eftersom du gjort en vanlig tramprörelse.
Det är bara att börja öva för även om det kanske inte är världens bästa pedal så funkar den.
Pröva detta innan du beslutar dig för en ny pedal.
Thomas.
 
Har både kombi och ren spd med plasttillägg

Hej!

Har har både en cykel med kombipedal och en med ren spd-pedal med ett plasttillägg.

Nu ska sägas direkt att jag aldrig cyklar så det är kritiskt att få i cleatsen direkt (tävlar inte osv), men jag har aldrig haft problem med kombipedalen. Den hamnar för det mesta rätt och gör den inte det är det lätt fixat genom att snurra på den ett halvt varv så snart tillfälle ges.

Rätt nyligen köpte jag en annan cykel som är försedd med ett par rena spd-pedaler (vet ej modellnamn) och med ett litet plasttillägg på ena sidan som gör spd:n till en vanlig pedal på den sidan. Det är nog samma som någon tidigare pratat om att man har på i butik för democykling.

I och med att detta tillägg är i plast blir det inte samma balans i dess pedaler som kombimodellen som ju är helt i metall. Jag upplever dessa som lite sämre att få naturligt rätt, men det är kanske en vanesak, jag har inte haft cykeln så länge.

Har inte provat ännu att ta bort plastgrejen, så jag vet inte hur svårt det är. Har fått för mej att den sitter klämd med hjälp av den lille justerskruven som man använder för att bestämma hur hårt cleatsen ska sitta fast i pedalen, men jag är inte hundra på det. Isåfall behövs en liten sexkantsnyckel för att ta bort dem. Kan kolla om du vill.

Hälsn Eva
 
Tack för många svar!

Vilket suveränt forum detta är. Massor av bra och initierade svar kort tid efter ställd fråga.

Thompaa:
Jag har nog använt fel teknik, för min fot har mest halkat omkring när jag försökt få in den. Har haft svårt att känna när den hamnat rätt och trott det berott på "korgen" som förvirrat mig. Din teknik ska jag absolut prova.
Dock hamnar min pedal med "fel" sida upp nio gånger av tio. Det är väl inte hela världen att vända den med foten, men när det är riktigt stökig terräng klarar inte min dåliga simultankapacitet att både styra cykeln och snurra pedalerna rätt utan att jag tappar antingen farten eller balansen.

Eva:
Ja tack, kolla gärna hur svårt det är att ta bort plastgrejen.

Hittills har ingen kommenterat "kombopedalerna" som både har "korg" (shimano kallar det basket på sin webbplats) och spd på båda sidorna. Någon som testat det med både spd-skor och vanliga?
 
Less på mina 324:eek:r

Jag har också ett par 324:eek:r å igår blev jag fullständigt less på dem! Teoretiskt borde de hamna rätt i 50% av fallen. Men jag hade fulltsjå att trampa, ta mig över rötter, å stenar, styra för att kunna sparka å knö med pedalen. Jag ska byta ut dem BUMS!

Men till vad?
520, 647, 545???

Mötte igår ett glatt gäng, å där var en tjej som också tröttnat på sina 324:eek:r av samma anledning. Den diskussionen förs här: http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=28802&t=28802
Pedal diskussionen kommer ner en bit.
 
545 och 646 orna, dvs modellerna med korg, är kanon. Jag cyklade ca 100 mil med 646:an förra sommaren och var otroligt nöjd. Det är den bästa kombon av spd och flatties som jag testat. Man kunde till och med köra med gympadojjor i skogen utan att halka av pedalerna.

Sedan finns ju Crank Brothers Mallet och Candy. Samma tanke, med en korg, fast lite olika utförande. Har inte testat dom men dom finns på Dr Spoke.

/Mattias
 
smörj

Se till att de e riktigt bra smörjda. Om de kan rotera helt fritt ställer de sig i samma läge varje gång de släpps. Det krävs ju som sagt också teknik för spd o kommer göra det även om du skaffar rena spd.
Jag brukar själv inte ha i spdn när jag kör riktigt trixigt med mycket rötter.. så jobbigt om man håller på o göra en vurpa.
Thomas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.