Spännande tid! Dela med er av årets alla upplevelser!

En märklig observation har jag sett nyligen....två skator samlar bomaterial och flyger med dessa till tallen här nära mig där dom hade ett bo i år. Det är oktober och snö snart herr och fru skata? Har någon annan sett något sådant i alla fall här uppe i norr för det är första gången jag ser detta i alla fall.
 
En märklig observation har jag sett nyligen....två skator samlar bomaterial och flyger med dessa till tallen här nära mig där dom hade ett bo i år. Det är oktober och snö snart herr och fru skata? Har någon annan sett något sådant i alla fall här uppe i norr för det är första gången jag ser detta i alla fall.
Uppochnervända världen el ska jag skriva vädret!?

Lika ovanligt som att hitta kantareller i okt som jag gjorde igår. :) Jag var ut en sväng bakom huset på några ställen och fick ihop några där också. Dom intas till dagens middag.:)
IMG_20201008_084507156_MP.jpg
 
Igår och idag har jag hösträfsat löv i trädgården. 9 rågade skottkärror med löv varav 7 har jag grävt ner i trädgårdslandet så får dom ligga där o murkna och bli näring till kommande odlingar. 4 nya fågelholkar sitter på plats sedan i somras så att dom blir avvittrade till våren så att småfåglar kan flytta in o hålla undan en del mygg och andra flygfän. I somras hade vi ett svartvit flugsnappare par som häckade i en äldre holk.

IMG_20201012_141445418.jpg

IMG_20201012_141747074.jpg

IMG_20201012_141801247.jpg

IMG_20201012_141809059.jpg

IMG_20201013_115914141_HDR.jpg

IMG_20201013_121105412.jpg

Vi hade en rejäl tjälbränna el. vad jag skalla det på gräsmattan i försommaren och under hela sommaren men vad det gula är för en konstig växt som har kommit nu under hösten vet jag inte. Jag har inte fuskat! Bara så att ni vet det!:) Något förslag?
 
Fick sällskap av denna lilla vännen idag när jag var ute och krattade. Detta var i höjd med Hudiksvall
Fjäril.jpg

Plockade en del kantarellerna samt trattisar
 
Efter att haft ett fint vinterväder med knappt 2 dm pudersnö så har all snö nästan smält bort efter några dagars regnande och flera plusgrader. +5,3 o duggregn i skrivande stund.:(
IMG_20201027_091215838.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Dela bilder i ett webalbum Fotomotiv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.