Hålavedsleden första etapp!

Så min tänkta 4 dagars vandring från Tranås till Gränna blev bara en dagstur på de första ca 15 kilometrana, som går från ledens start vid Hätte camping utanför Tranås. På grund av en en ond häl så valde jag att avbryta där leden korsar riksväg 32. Där finns en busshållplats som heter Katarp och jag tog bussen hem därifrån. Jag började måndag morgon med buss från Jönköping till Aneby för byte till Tranås. Från Tranås centrum så gick jag till Hätte camping där leden har sin början/slut i Tranås.

Denna vandring var tänkt som en träningsvandring, eller om man så vill en förberedande vandring inför min kommande långvandring på Bergslagsleden som var tänkt att börja igår den 29 juli. Men med tanke på min onda häl så har jag i samspråk med läkaren skjutit upp starten på vandringen ett par veckor. Under tiden ska jag vila hälen, samt besöka en sjukgymnast (för att få lära mig några övningar jag ska göra med foten och benet), samt prova ut ett hålfotsinlägg. Just nu är jag hos mina föräldrar på lite sommarsemester och blir ompysslad :)

Inför sommarens vandringar har jag köpt en ny UL ryggsäck. Det är en Zpack Arc Blast och den är jag väldigt nöjd med som ersättning för min gamla ryggsäck som är en Osprey Exos 46. Zpacken uppfyllde alla mina krav jag har och den håller min utrustning på plats på ryggen utan knas. Jag har skrivit om köpet av ryggsäcken i denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74317

Tillbaka till Hålavedsleden...

Vädret var fint, det var varmt (min termometer visade på nästan 30 grader). Från starten hade jag bara 1 liter vatten, samt 1 liter ananasjuice med mig och det räckte ju inte långt. Men jag hittade en vattenkran att fylla på vatten från, det var vid ingångsporten till Iller naturreservat, där leden korsar landsväg 132. Där fanns den en vattenkran som jag fyllde en flaska med färskt och kallt vatten, dock inte så gott! Lite senare då jag skulle passera gården Gummelycke, såg jag en familj sitta ute i trädgården och fika, så jag gick fram till dem och frågade efter vatten, vilket jag fick. De hjälpte till att fylla på båda, mina nu nästan tomma, flaskor. Tack till er som var så vänliga att ge mig vatten och tack även för informationen om hur skicket på leden var efter deras sommarstuga. De berättade att de två som är ansvariga för leden under denna sträcka är 75 år gamla. Wow, 75 år och etappansvarig – det tror jag att jag vill göra när jag blir pensionär :)

Det är två sträckor där leden visade fel väg än vad som är angivet på terrängkartan. Den första var vid Topparp. På terrängkartan går leden rakt över den vägen som går mellan Tranås och Mada. Men skylten som står i vägkanten när man kommer ut på vägen visar att man ska gå till vänster och följa vägen, så det gjorde jag. Efter ungefär 300 meter går man till höger in mot Källås och strax efter gården ser man leden komma ut på grusvägen. Man hoppar alltså över sträckan som passerar torpet Början. Den andra omdirigeringen kom strax efter att jag lämnade gården Gummelycke. På kartan, när man kommer fram till Åbonäs viker leden av mot vänster, ned till stranden på Säbysjön, men den stigen och även markeringen hittade inte jag. Så jag gick över gården istället och precis efter gården, där allén slutar, kommer leden och även markeringen ut på vägen igen.

På sträckan från Gummelycke och till det att man går under stambanan så är det väldigt dåligt med markeringar och stigen är igenvuxen och snårig!

Överlag så var det en bra och givande dagstur. Men om man ska vandra hela sträckan Tranås – Gränna och inte vill vandra 25 km (till första etappmålet) första dagen så kan man hoppa över denna delen av leden och börja sin vandring vid vägskälet Katarp på riksväg 32. Lämplig startpunkt då det finns en busshållplats här för Jönköpings Länstrafik bussar 120 (Tranås – Gränna), 150 (Tranås – Aneby/Eksjö) och 160 (Tranås – Aneby).

Om man annars vill starta vid campingen så är det ca 4 km att promenera dit från Tranås centrum, om man nu inte har bilskjuts eller tar en taxi vill säga!

God tur!
 

Bilagor

  • DSCN1104.jpg
    DSCN1104.jpg
    171.9 KB · Visningar: 334
  • DSCN1105.jpg
    DSCN1105.jpg
    167.9 KB · Visningar: 315
  • DSCN1111.jpg
    DSCN1111.jpg
    168.8 KB · Visningar: 331
  • DSCN1112.jpg
    DSCN1112.jpg
    103.8 KB · Visningar: 326
  • DSCN1115.jpg
    DSCN1115.jpg
    105.8 KB · Visningar: 315
  • 2013-07-21 18.49.56.jpg
    2013-07-21 18.49.56.jpg
    85.2 KB · Visningar: 327
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp 3-dagars vandring på Hålavedsleden! Vandringsleder 1
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
osgot Första vandringen Vandringsleder 15
leucosternon Första "prov" vandringen. Vandringsleder 18
Chillarnno1 Min första vandring! Vandringsleder 10
qvick första vandringen? Vandringsleder 8
Strax Första lite längre turen. Vandringsleder 5
estan Vattenställen, Roslagsleden etapp 10 och 11 (Gåsvik-Sandviken-Grisslehamn) Vandringsleder 2
sparken Fråga. Upplandsleden etapp 7 Knutby-Bennebol Vandringsleder 3
113Nilsson Sörmlandsleden's Etapp 9 och 10 (15 juni 2021) Vandringsleder 1
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
FlyerSword Tältplatser Roslagsleden Etapp 2-5 Vandringsleder 0
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
Nehrert Varning för Bruksleden etapp 1 Vandringsleder 2
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Sussie84 Sörmlandsledens etapp 5 Vandringsleder 3
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
tryffelsvinet Sörmlandsleden etapp 5-7 Vandringsleder 2
elrohir Etapp 18.. Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.