Spännande tid! Dela med er av årets alla upplevelser!

Solig fin dag och bilen är tankad och säcken packad så tidigt imorgon startar jag bilen och drar iväg. Det blir sedan en fyra dagars bonus tur på fjället innan jakten och denna tur får även bli sommarens sista fjälltur för mig.

Ja, det har varit en fin dag i norr med lite flygfän i farten p g a vinden.:) Det var ett stort hjortron!:)

Du får ha det så bra på din vandring!: (y)
 
Nu har hösten gjort sitt intåg i Kalix med -0,6 o stjärnklart idag på morgonen. Björklöven har börjat ändra färg till gult och en del har fallit till marken så nu går vi först mot älgjakt om en dryg vecka. Alltså den 7/9 som blir första måndagen i sept. i år.
20200828_090409.jpg

Rönnbären är orangeröda.
20200828_094339.jpg

Lingonen knallröda i alla fall dom flesta.:)
 
Åh, så vackert! Jag plockade många liter rönnbär förra hösten. Kokade rönnbärs- och äppelmarmelad på det mesta men har fortfarande flera liter bär i frysen. Tror inte det blir lika mycket rönnbär här i år.
 
Åh, så vackert! Jag plockade många liter rönnbär förra hösten. Kokade rönnbärs- och äppelmarmelad på det mesta men har fortfarande flera liter bär i frysen. Tror inte det blir lika mycket rönnbär här i år.

Ja visst är det vackert och hösten är en vacker årstid även om vissa avskyr den eftersom vi går mot mörkare och en kallare årstid.
Blandar du äpplen och rönnbär och gör marmelad på det? Hur smakar det? Jag brukar ta mig ett 10-tal rönnbär och äta som dom är. Vitaminrika små bär.:)
 
Ja visst är det vackert och hösten är en vacker årstid även om vissa avskyr den eftersom vi går mot mörkare och en kallare årstid.
Blandar du äpplen och rönnbär och gör marmelad på det? Hur smakar det? Jag brukar ta mig ett 10-tal rönnbär och äta som dom är. Vitaminrika små bär.:)
Jag älskar hösten! Min mormor brukade göra samma sorts marmelad och min morbror ställde en gång samma fråga som du. Mormor svarade: "du tar lika delar rönnbär och äpple" varpå morbror frågade: "alltså ett rönnbär och ett äpple då?". Jag brukar också köra 50 -50 (fast i vikt) men det där kan man göra som man vill. Sedan kokar jag ihop allt tills det är mjukt ock passerar genom en sil (spara det du passerar!) med en träslev. Jag häller tillbaka moset i kastrullen och smakar av med socker och kokar upp igen tills sockret smält. Sedan på rena burkar. Typ så.

Det jag passerade bort (fruktköttet) kavlar jag ut på bakplåtspapper och torkar, skär i strimlor och förvarar torrt. Perfekt, nyttigt naturgodis att ha i fickan till ett litet uppfriskande mellanmål!
 
Jag älskar hösten! Min mormor brukade göra samma sorts marmelad och min morbror ställde en gång samma fråga som du. Mormor svarade: "du tar lika delar rönnbär och äpple" varpå morbror frågade: "alltså ett rönnbär och ett äpple då?". Jag brukar också köra 50 -50 (fast i vikt) men det där kan man göra som man vill. Sedan kokar jag ihop allt tills det är mjukt ock passerar genom en sil (spara det du passerar!) med en träslev. Jag häller tillbaka moset i kastrullen och smakar av med socker och kokar upp igen tills sockret smält. Sedan på rena burkar. Typ så.

Det jag passerade bort (fruktköttet) kavlar jag ut på bakplåtspapper och torkar, skär i strimlor och förvarar torrt. Perfekt, nyttigt naturgodis att ha i fickan till ett litet uppfriskande mellanmål!

Tack för den infon ålänning!:) Hur mycket vitaminer blir kvar när du kokar rönnbär?
Jag brukar göra äppelmos ibland o då kör jag det i det i en köttkvarn som har en passertillsats med som extra tillbehör så det blir bra, skulle jag tro.

Jag har ju alltid sparat rönnbären till sidensvansarna när dom kommer i flockar och drar fram i rönnarna och äter bären gladeligen.:)
 
Ingen aning hur mycket vitaminer som finns kvar, jag kokar marmelad för att jag gillar den. Men jag äter också råa rönnbär, havtorn, enbär och annat nyttigt. Du behöver inte vara orolig för sidensvansarna, de får nog så det räcker. Jag har massor av rönnar här och ett bra rönnbärsår plockar jag ändå bara en bråkdel av alla bär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Dela bilder i ett webalbum Fotomotiv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.