Spänna ekrar på skevt hjul ?

Är det någon som känner till tekniken för att räta ut en skevning med ekerspänning ?

Någon instruktiv länk ?

Vilken eker skall spännas i förhållande till skevningen ?

Bertil

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Spänn på motsatt sida

Man ska spänna ekrarna på motsatt sida om utbuktningen. Man ska också slacka lite på motstående sida: det är balansen mellan sidorna som är avgörande. Tyvärr är det inte så enkelt som att dra åt en eker. Poängen med ekrarna är att kraften skall fördelas över flera ekrar och följaktligen samverkar även de närliggande. Man måste alltså spänna flera ekrar, med mest spänning på den som är i mitten av skevheten. Dock, och här är aber nummer två, så ska ett starkt hjul ha så jämn spänning som möjligt och man bör därför undvika att öka spänningen endast i en sektion. Det beror lite på hur allvarlig skevheten är, men det bästa är att slacka på alla ekrar och dra om hela klabbet om det är en större skevhet. Pröva först med att dra lite i de närliggande ekrarna i kvartsvarv (med RÄTT ekernyckel så du inte drar sönder gängorna på ekernippeln). Hursomhelst, sheldonbrown länken nedan är mycket bra. Läs och begrunda.

Det kanske är självklart, men för att lättare spänna rätt ekrar är det bra att markera området som är skevt med tejpbitar.

Precis som Lars Frick skriver vill jag poängtera att det första man ska göra är att kontrollera att ekrarna är (ungefär) lika spända. I ett gammalt hjul är ofta vissa ekrar alldeles lösa och andra jättespända. Min andra "viktiga kommentar" är att spänna ekrarna försiktigt (aldrig mer än ett halvt varv i taget, oftast mindre).

I Niklas Ingvar-Nilssons artikel om hjulriktning står det inte att det är större problem med att få ett hjul runt jämfört med att justera skevhet. Det skulle jag vilja få lite kommentarer om!

Min erfarenhet är att det är nästan hopplöst att justera orundhet, medan det är riktigt trevligt att justera skevhet eftersom det ger resultat snabbt.

Ytterligare intressanta saker i Niklas artikel är detta om "förvridningsfri position" och den "extrema" (för kung och fosterland) klämningen av ekrar. Jag hade fått för mig att klämningen på ekrarna var för att få bort knäppen i ekrarna, men Niklas förklarar att det redan ska vara åtgärdat (genom "förvridningsfri-positions-fixet") innan klämningen börjar.

En besserwisserbisats: dela upp texten i stycken, då blir det lättare att läsa!

Tack!

Tack för ditt förslag om att dela upp uppsatsen i tydligare stycken. Jag ska se över uppsatsen om hjulriktning vid tillfälle och eventuellt göra justeringar.

/Niklas

Ojsan, jag var otydlig. Jag syftade på Lars Fricks inlägg här ovanför... Uppsatsen tycker jag är helt ok.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips