Ekra om hjul

Jag ska byta hjulnav från Cannondale Wind till Shimano XT. Jag har tänkt använda de gamla ekrarna och fälgarna och bara byta naven.

Hur brukar ni andra göra då ni bygger hjul. Brukar ni köpa nya nipplar eller använder ni de gamla?

Använder ni en tensiometer för att spänna ekrarna, eller är ni duktiga på toner (lyssnar er till rätt spänning i ekrarna)? Jag vet inte hur jag ska göra med det, men det kanske finns seriösa cykelverkstäder som kan fixa det annars. Jag vet att det finns att köpa tensiometrar också, men jag vill helst hålla kostnaderna nere.
 
Daniel XY; sa:
Jag ska byta hjulnav från Cannondale Wind till Shimano XT. Jag har tänkt använda de gamla ekrarna och fälgarna och bara byta naven.
Är det rätt läng på ekrarna?
Daniel XY; sa:
Hur brukar ni andra göra då ni bygger hjul. Brukar ni köpa nya nipplar eller använder ni de gamla?
Nipplar brukar jag kosta på mig nya.
Daniel XY; sa:
Använder ni en tensiometer för att spänna ekrarna, eller är ni duktiga på toner (lyssnar er till rätt spänning i ekrarna)? Jag vet inte hur jag ska göra med det, men det kanske finns seriösa cykelverkstäder som kan fixa det annars. Jag vet att det finns att köpa tensiometrar också, men jag vill helst hålla kostnaderna nere.
Tensiometer! Men visst borde du kunna ekra ett hjul på gehör. Om det inte funkar så får du väl gå till en cykelverkstad med hjulet.

/Håkan
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I teorin ska man ju kunna byta komponenterna i ett hjul byggt med standardekrar, men i praktiken kan det visa sig svårt. Jag ville byta fälg på ett gammalt MTB-hjul (med Mavic 230-fälg), men kunde inte få tag på en fälg mad samma innerdiameter så att ekrarna passade. Måste man byta ekrarna också är det ingen idé.

Det går ganska bra att kolla den relativa ekerspänningen genom att knäppa på ekrarna och lyssna på tonen. Det som är svårt är dock att veta den absoluta ekerspänningen. Om du inte har någon tensiometer kan du försöka gå till en vänlig (men kunnig) cykelhandlare för en koll om du ligger för lågt eller för högt i absolut spänning.
 
Proffsen

byter allt. Klipper bort de gamla ekrarna för att det går fortare än att gänga bort de gamla nipplarna.

Personligen så har jag slängt de gamla nipplarna och satt på nya de är relativt billiga om man köper 100 st. Nya ekrar har jag bara köpt när de gamla varit icke reducerade. Det finns dataprogram som räknar ut ekerlängden på höger respektive vänstersidan för de flesta förekommande fälgar och nav. Vet inte om dessa program finns på www men de borde de göra. DT Swiss hemsida?

Angående absolut ekerspänning så tror jag det räcker med att känna med tummen och jämföra med ett annat välbyggt liknande hjul. Har i varje fall funkat för mig. Observera att det är avservärd skillnad mellan kranssidan och vänstersidan på bakhjulet.

Om man räknar antalet varv man gängar på så behövs endast mindre riktningsjusteringar när hjulet börjar bli välspänt. Glöm inte att spänningsbefria.

Thure
 
Re: Proffsen

thureb; sa:
Det finns dataprogram som räknar ut ekerlängden på höger respektive vänstersidan för de flesta förekommande fälgar och nav. Vet inte om dessa program finns på www men de borde de göra. DT Swiss hemsida?
Jupp, http://www.dtswiss.com har ett program för att beräkna ekerlängd.

Här är f ö länkar till Nikings hjulsidor:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html

Och standardverket från Sheldon Brown:
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

[Ändrat av Håkan K 2007-05-16 kl 15:31]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips