Bra hjul- Vad är er erfarenhet?

När jag byggde min touringcykel för ett par år sedan engagerade jag Anders på Veloform i Göteborg att bygga hjulen. Han avrådde från XT-naven då han menade att dessa nav på senare tid fått en axel i aluminium istället för stål. Jag saknar sådan detaljkunskap men har högt förtroende för hans kunnande och valde därför istället ett LX-nav med stålaxel. Det är säkert tyngre, men på en långfärdscykel spelar det ingen roll utan där värderar jag hög hållfasthet högre.

Detta kan vara värt att fundera över eller åtminstone göra en extra faktakoll på.


Det stämmer. Här hittar du massa teknisk data från shimano http://productinfo.shimano.com/#/spec/2.4/MTB/Front Hub
 
I asymetriska bakhjulslager med utanpåliggande kedjekransar är det kortare ekrar på drevsidan. Hjullager och fälg avgör hur mycket. Hjulaxlar kan man byta. Till t ex stål. Mystikfaktorn är stor och brukar växa ju mindre man själv vet.
go tur
 
Jo, hjulens mystikfaktor är stor, då de förspända hjulen inte fungerar som de flesta tror.

Angående skilda ekerlängder på asymmetriska hjul, så brukar det oftast bara skilja någon millimeter, givet samma ekringsmönster och samma navflänsstorlek.
/Niklas
 
Vänstersidan bak och (vid skivbroms i fram) högersidan i fram. Shimanos bättre nav brukar ge mycket nav för pengarna. Varför inte XT om du nu ändå kör med XT på växelsidan? Glöm inte att lägga om lagren innan du använder hjulet.
/Niklas

Hej Niklas

Vad menar du med att lägga om lagren? Det är för mig en ny term. Drar man på nytt fett?

Fridens
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips