Spade som hajkbricka?

Trivselfascism?

roggi; sa:
Nordesjö; sa:
Vad händer om du vill hålla på och gräva samtidigt som du kokar käk?

Hujedamej, så stressigt måste man väl ändå inte ha det när man frilufsar.

Nej, det är klart att hela gänget måste sitta med en leende på läpparna och glo på hönsgryta med curry som kokar upp och inte ens får gå och skita eller resa tält innan maten är klar. Annars är man ju en sönderstressad stadsbo som inte vet hur man kopplar av. :)
Eller vad menar du?

strand; sa:
En äkta prylnisse har alltid dubbel uppsättning med sig :)

Hehe... då skulle man ju kanske tycka att det vore en smula smidigare att bära med sig ETT snöstöd och EN spade. Men det kanske är en smaksak.
 
Schneeberger; sa:
Tänkte vara lite klurig och använda spaden som underlägg till MSR-köket istället för att ha med en extra pryl för att ställa det i snön.

Uffe

Jag har använt spadar( olika märken) till mitt MSR kök och tycker att det funkar bra. Så kör hårt du..
 
roggi; sa:
Nordesjö; sa:
Vad händer om du vill hålla på och gräva samtidigt som du kokar käk?

Hujedamej, så stressigt måste man väl ändå inte ha det när man frilufsar.

Att dra igång köket och smälta snö under tiden man gräver ner tältet gör man ju nästan alltid. Väldigt dumt att behöva vänta tills man grävt ner tältet för att kunna dra igång snösmältningen/matlagningen.

Och att inte kunna skyffla snö från tältet tex under tiden man smälter snö är dumt, dessutom är spaden bra för att hämta snö till köket med.
 
Borde inte värmen gå uppåt?

Det där med plastsmältningen av ett MSR-kök var dålig reklam för köket. Värmen skall ju göra nytta i kastrullen inte smälta snön under köket.

Så jag är ännu mer nöjd med mitt KAP-kök efter att ha läst inlägget ovan.

Jag tycker att lacken på spadbladet på min BD-spade har en funktion så att spaden inte skall bli full med fastfrusen snö. Jag skulle därför inte använda spaden som kökhylla om jag riskerade att förstöra lack och eller härdning av spadbladet.

Thure
 
Re: Borde inte värmen gå uppåt?

thureb; sa:
Det där med plastsmältningen av ett MSR-kök var dålig reklam för köket. Värmen skall ju göra nytta i kastrullen inte smälta snön under köket.

Så jag är ännu mer nöjd med mitt KAP-kök efter att ha läst inlägget ovan.

Jag tycker att lacken på spadbladet på min BD-spade har en funktion så att spaden inte skall bli full med fastfrusen snö. Jag skulle därför inte använda spaden som kökhylla om jag riskerade att förstöra lack och eller härdning av spadbladet.

Thure

Jag har ett XGK. Brännaren sitter ju direkt i bottenplattan så den blir väldigt varm.

Personligen värderar jag hög effekt och att köket alltid fungerar högre än om det blir varmt på undersidan, således är jag nöjd med mitt kök. :)
 
Re: Re: Borde inte värmen gå uppåt?

_Erik_; sa:
thureb; sa:
Det där med plastsmältningen av ett MSR-kök var dålig reklam för köket. Värmen skall ju göra nytta i kastrullen inte smälta snön under köket.

Så jag är ännu mer nöjd med mitt KAP-kök efter att ha läst inlägget ovan.

Jag tycker att lacken på spadbladet på min BD-spade har en funktion så att spaden inte skall bli full med fastfrusen snö. Jag skulle därför inte använda spaden som kökhylla om jag riskerade att förstöra lack och eller härdning av spadbladet.

Thure

Jag har ett XGK. Brännaren sitter ju direkt i bottenplattan så den blir väldigt varm.

Personligen värderar jag hög effekt och att köket alltid fungerar högre än om det blir varmt på undersidan, således är jag nöjd med mitt kök. :)

Du kan va lugn, det blir rejält hett under ett KAP också ;). Har själv åstadkommit brännmärken i en perstorpsplatta en gång när jag glömde aluunderlägget till mitt kap...

Nåväl, det jag hade invändingar mot var väl främst att härdningen kanske kan ta skada. Vet dock inte om så är fallet.

//J
 
Re: Trivselfascism?

Nordesjö; sa:
Nej, det är klart att hela gänget måste sitta med en leende på läpparna och glo på hönsgryta med curry som kokar upp och inte ens får gå och skita eller resa tält innan maten är klar. Annars är man ju en sönderstressad stadsbo som inte vet hur man kopplar av. :)
Eller vad menar du?

Ok, bra svar, jag ger mig. :(

När vi ändå är i farten så sticker jag ut hakan och rekommenderar två spadar och ett snöstöd. Då kan en hålla reda på köket, en annan får agera snöröjare och den tredje... ja han får skita. :)

För att relatera till inledningen av denna tråd håller jag dock fortfarande fast vid att man kan använda spaden som underlägg.
 
_Erik_; sa:
Och att inte kunna skyffla snö från tältet tex under tiden man smälter snö är dumt, dessutom är spaden bra för att hämta snö till köket med.

Hämta snö slipper man om man har en vanlig plastsäck fyld med snö i tältet.. =P
 
Re: Re: Trivselfascism?

roggi; sa:
För att relatera till inledningen av denna tråd håller jag dock fortfarande fast vid att man kan använda spaden som underlägg.

Så lösningen kanske är att ha spade med snösåg i skaftet. Då kan man använda spadbladet som underlägg samtidigt som man sågar snöblock med skaftet och sågbladet som terapi medan kompisen försöker få bensinköet att fungera och få currygrytan att koka. Sen kan blocken ligga och frysa till medan man äter och sen kan man bygga fjällens grymmaste vindmur!?

Det blir ju ingen viktminskning men det blir en cool pryl (snösågsblad) istället för en "töntig" pryl (hajkbricka) och kanske en bättre vindmur om snöförhållandena är de rätta...

/Andreas
 
Re: Re: Trivselfascism?

roggi; sa:
För att relatera till inledningen av denna tråd håller jag dock fortfarande fast vid att man kan använda spaden som underlägg.

Absolut! Bara man är medveten att man i så fall inte kan bajsa medan snön smälter så är jag nöjd. :)

För mig bottnar resonemanget i "hajkbrickan" som ju ska kunna fungera både som skärbräda, durkslag och snöstöd. Något som inte skulle funka för min matlagning eftersom jag behöver vissa funktioner samtidigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.