Spade som hajkbricka?

Tänkte vara lite klurig och använda spaden som underlägg till MSR-köket istället för att ha med en extra pryl för att ställa det i snön.

Så långt allt väl, men törs jag göra det på min nya fina teleskopspade?

Hade det varit en olackad gammal bilspade och ett trangia hade jag inte tvekat men nu gäller det en ny, dyr och fin spade och ett effektivt bensinkök...

Uffe
 
Använde spaden som köksunderlägg på en tur och tycker det var meckigt. Inte riktigt platt osv. Ta med något annat litet enkelt att ställa köket på tex en trangia multidisc eller vad de heter. Kanske inte isolerar tillräckligt? Själv använder jag den snöplatta man får med till KAP-köket. Funkar kanonbra.

Är spaden i aluminium eller komposit?

/Andreas
 
Schneeberger; sa:
Tänkte vara lite klurig och använda spaden som underlägg till MSR-köket istället för att ha med en extra pryl för att ställa det i snön.

Så långt allt väl, men törs jag göra det på min nya fina teleskopspade?

Hade det varit en olackad gammal bilspade och ett trangia hade jag inte tvekat men nu gäller det en ny, dyr och fin spade och ett effektivt bensinkök...

Uffe

Jag funderar på om metallen (om du har alu-blad) kan påverkas av hettan från köket, metallen är förmodligen härdad för att vara så hård som möjligt.

Om inte så är det väl bara att köra på ;). Fast själv skulle jag ändå köra med annar underlägg, jag brukar roa mig med att gräva och fixa medan köket står och smälter snö...

//J
 
Det var just det med bladet och hettan...

Spaden är en BD med ett snyggt lackat alu-blad som inte snön klumpar ihop sig på.

Jag är mest oroad för om lacken tar skada av den "spillvärme" köket alstrar. Jag har fina brännmärken i min hajkbricka från MSR-köket så risken är inte obefintlig.

Någon som verkligen testat?

Uffe
 
Re: Det var just det med bladet och hettan...

Schneeberger; sa:
Spaden är en BD med ett snyggt lackat alu-blad som inte snön klumpar ihop sig på.

Jag är mest oroad för om lacken tar skada av den "spillvärme" köket alstrar. Jag har fina brännmärken i min hajkbricka från MSR-köket så risken är inte obefintlig.

Någon som verkligen testat?

Uffe

Inte för att vara elak, men att inte använda spaden för att lacken kan ta skada låter lite dumt ;)
 
Re: Re: Re: Det var just det med bladet och hettan...

roggi; sa:
Jepp, spaden tas väl med för att bli använd... eller?

Japp, spaden är troligen till för att användas! Frågan är bara till vad? Till att gräva med såklart men frågan är om den också ska användas till hajkbricka...

Blir ibland ganska trött på folk som ständigt kommer med motiveringen "grejerna är ju till för att användas" för att behandla saker dåligt elller slita onödigt mycket på dem. Blir särskilt trött på när andra säger så om MINA saker. Visst de är till för att användas, AV MIG! De är inte till för att förse hela min bekantskapskrets med utrustning, särskilt inte om den används eller behandlas på ett sådant sätt att grejerna slits mer än när jag skulle använt dem. Folk tycks inte fatta att varje användningstillfälle kapar en bit av den totala livslängden. KOstnaden för ny grej drabbar såklart mig. Detta blev en liten utvikning...

Så visst, spaden är till för att användas, men det behöver ju inte innebära att det är roligt att riskera att förstöra den i förtid bara för det! Om lacken på spaden skadas kan det påverka funktionen med hur väl snön släpper osv som nämnts ovan. Frågan är således befogad. Förövrigt anser jag inte att det är fel att tyck att det är trevligt om prylarna ser hela och snygga ut, även om jag inte själv bryr mig så mycket.

/Andreas
 
Re: Re: Re: Re: Det var just det med bladet och hettan...

ala; sa:
Blir ibland ganska trött på folk som ständigt kommer med motiveringen "grejerna är ju till för att användas" för att behandla saker dåligt elller slita onödigt mycket på dem. Blir särskilt trött på när andra säger så om MINA saker. Visst de är till för att användas, AV MIG!

Visst, allt har sina begränsningar, det är väl upp till var och en att själv bestämma hur man använder sina prylar.

Använder inte sovsäcken att bära ved i, lika lite använder jag flugspöt som torkställning för kläder. I detta fall borde dock spaden kunna användas utan att livslängden avsevärt förkortas.
 
hahaha, ja herregud :)

Det spelar väl ingen roll om lacken på spaden får ett märke? Jag har märkt att många med dyr utrustning knappt vågar använda den, meningen med dyra prylar är väl ändå att dom ska tåla hård användning utan att förstöras?
Det är ju därför man köper dom, annars kunde man haft vilklen skit som helst med sig. En bränd spade är en fin spade tycker jag, en skrapad ryggsäck eller slitet klätterrack likaså. Glänsande prylar är äckliga.

Ett tips annars är att köpa ett underlägg från MSR.
Det väger bara några få gram och tar ingen plats eftersom det är möjligt att fälla ihop det. I stort sett ingen värme överförs till snön sedan även om man kör köket under lång tid. Dom är billiga dessutom och får plats i kökets egen packpåse. Kommer inte ihåg vad underlägget heter men jag köpte mitt på LGJ klätter&högfjäll för någar år sedan.

Jag testade förresten att ställa mitt MSRkök på en skärbräda av plast en gång när vi klättrade här i närområdet. Det smälte rakt genom plasten på några få minuter bara, då ställde jag köket direkt på alltså.
Blev riktigt varmt :)
 
Re: Re: Re: Re: Det var just det med bladet och hettan...

ala; sa:
Blir ibland ganska trött på folk som ständigt kommer med motiveringen "grejerna är ju till för att användas" för att behandla saker dåligt elller slita onödigt mycket på dem. Blir särskilt trött på när andra säger så om MINA saker. Visst de är till för att användas, AV MIG!

/Andreas

hur e det med blodsockret?

vill man inte få veta hur andra tycker att man skall göra så bör man undvika att fråga.. hela grejen med ett forum som det här är att man skall få en annan syn på saker och ting, det skall vändas och vridas sedan så är det ens eget ansvar hur man väljer att göra..
 
_Erik_; sa:
Det spelar väl ingen roll om lacken på spaden får ett märke? Jag har märkt att många med dyr utrustning knappt vågar använda den, meningen med dyra prylar är väl ändå att dom ska tåla hård användning utan att förstöras?
Det är ju därför man köper dom, annars kunde man haft vilklen skit som helst med sig. En bränd spade är en fin spade tycker jag, en skrapad ryggsäck eller slitet klätterrack likaså. Glänsande prylar är äckliga.
varmt :)

Med tanke på de nya inläggen vill jag bara förtydliga lite.

Som sagt... JAG har inget emot att grejer ser slitna ut. Jag gillar det men det tycktes som om skribenten i första inlägget inte ville se sin spade med onödiga lackskador som ev kan påverka funktionen.

Sen gillar jag inte onödigt slitage pga olämplig/felaktig användning (särskilt av andra på mina grejer) men det var som sagt ett sidospår...

Jag har inte heller något emot att folk tycker annorlund och jag har förstått poängen med ett forum. Det är därför jag också valde att ge min vinkling av just kommentaren "grejerna är till för att användas". Blodsockret är måhända inte riktigt i trim pga lite klen frukost eftersom smörgåsmargarinet tog slut och osten luktade illa.

/Andreas
[Ändrat av ala 2005-03-29 kl 09:09]
 
Problemet med mångfunktionella prylar är när man behöver två av funktionerna samtidigt, och de utesluter varandra. Vad händer om du vill hålla på och gräva samtidigt som du kokar käk?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.