SP eller GPS V. Antal turns?

Hej,

jag funderar på att köpa en beg. Garmin Streetpilot eller en ny/beg Garmin GPS V. Har lånat en beg. SP men hittar ingen information om hur många "turns" den klarar av totalt eller mellan två nav.punkter. Någon som kan bringa klarhet i vad som gäller? Gärna för båda modellerna. Tips på bra leverantör av GPS V vore också trevligt.

Mvh Olle
 
GPS V

Jag köpte min GPS V från GPS Warehouse i England, http://www.gpsw.co.uk
Priset är betydligt lägre än i Sverige och leveranstiden är bara ett par dagar.
Jag har inte stött på någon gräns för antal turns, men å andra sidan har jag inte gjort väldigt stora rutter i den. Jag har den på min mc och då blir det rutter på ca 30-40 mil.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ruttskapande GPS V?

Tackar för infon. Föder som vanligt en följdfråga... :)

Det är så att jag har en Streepilot (beg) på prov. Jag upplever den som bökig när det gäller att få till en snygg rutt som följer vägen. På PC via MapSource ser allt frid och fröjd ut men i SP'n blir det rätt som det är fågelvägen till nästa nav.punkt. Såvitt jag förstår så beror det på att det finns två vägar att välja på för SP'n. Har du sett något liknande problem med GPS V'n? Hört talas om fenomenet på andra standard StreetPilots?
 
Rutter

Jag känner inte igen det problem Du beskriver. Jag har inte sett det på GPS V. Kanske är det en gammal programvaruversion i den SP Du lånat?
 
SP prog.version

Om det vore så väl. När jag slår på den visar den samma versionsnummer som det senaste på Garmins nedladdningssida. Fast den versionen har ca ett år på nacken...

Kort sagt så är du helt nöjd med din GPS V?
Är kartbilden i den lika bra eller bättre som den i SP?
Inga problem att vända turer?
Och du har aldrig råkat ut för "fågelvägar" på dina rutter som, var för sej, sträcker sej över 35-40 härliga hojmil?

Mvh Olle
 
Invertera rutter

En sak som tyvärr inte fungerar på GPS V är att kunna invertera en autorutt. Den klarar dock att invertera en "fågelvägen-rutt".
En klar brist, tycker jag. Själv har jag löst det genom att invertera rutten i Mapsource och spara den som två olika rutter, en åt vardera håll.
Jag har inte kikat på SP, så jag har svårt att uttala mig om displayen. Däremot kan jag varmt rekommendera en mkt bra oberoende site, http://joe.mehaffey.com/
Där kan Du säkert hitta mer matnyttig information.

Lycka till!
/Leif
 
Till min etrex använder jag en cykelhållare för mobiltelefoner från Clas Ohlson, tillsammans med en väska som egentligen är gjord till en Motorola-telefon (den passar perfekt)

Men fästet är inte så stabilt, så redan på gropig grusväg skakar den rejält, och vid något tillfälle har GPS:en till och med stängt av sig själv pga skakningarna. Därför brukar jag sätta den i bältet i stället vid körning på dåliga vägar. Det fästet är inget att rekomendera för MTB alltså.

http://www.clasohlson.se/shop/store...=N&NoCache=7/9/2002+7:51:14+PM&SelectedWAG=57
 
Re: GPS V fäste hoj?

Grusbus; sa:
Sista(?) frågan:
Vad rekommenderas för fäste till hoj?
Till min GPS V kör jag med fäste från Touratech, http://www.touratech.de/. Många använder också RAM, http://www.r-a-m.nu/page/1/
Man bör ta ström direkt från elsystemet och helst plocka ur batterierna.

Du kan läsa om just GPS V och StreetPilot III i mcnytt nummer 6/2002. Om du inte har tidningen finns artikeln också på http://www.rindar.net/

Har tyvärr ingen erfarenhet av tidigare StreetPilot men har inte sett några "fågelvägar" varken i GPS V eller SP III.

svlcm; sa:
En sak som tyvärr inte fungerar på GPS V är att kunna invertera en autorutt. Den klarar dock att invertera en "fågelvägen-rutt".
Varför vill man spara eller invertera en autorutt? Vitsen med autorutt är ju att det är så enkelt att låta GPS:en räkna fram en ny rutt så att man slipper hålla reda på en massa rutter.

Åtminstone på GPS V finns dessutom möjligheten att gå tillbaka efter spåret (TracBack) och manuella rutter kan givetvis vändas.
 
Re: Re: GPS V fäste hoj?

PR; sa:
Varför vill man spara eller invertera en autorutt? Vitsen med autorutt är ju att det är så enkelt att låta GPS:en räkna fram en ny rutt så att man slipper hålla reda på en massa rutter.

Åtminstone på GPS V finns dessutom möjligheten att gå tillbaka efter spåret (TracBack) och manuella rutter kan givetvis vändas.

Jo, det är ju sant, men jag har haft problem med att få GPS V ta den vägen jag vill, nämligen småvägar. Ofta bygger jag upp rutten i Mapsource först. Om jag tänkt att ta samma väg tillbaka har jag inte lyckats att skapa den autorutten i GPS V via flera waypoints, men det är säkert jag som tyvärr inte läst manualen. Trackback har jag inte provat, tänkte göra det i helgen.

Tacksam för andra idéer.
 
Svårt att påverka autorutt

svlcm; sa:
Jo, det är ju sant, men jag har haft problem med att få GPS V ta den vägen jag vill, nämligen småvägar. Ofta bygger jag upp rutten i Mapsource först. Om jag tänkt att ta samma väg tillbaka har jag inte lyckats att skapa den autorutten i GPS V via flera waypoints, men det är säkert jag som tyvärr inte läst manualen.
Då förstår jag. Nej, det är en begränsning att man inte kan påverka autorutt via "kontrollpunkter" som måste passeras. Det borde finnas ett mellanting där autorutt-funktionen används mellan landmärkena i en manuell rutt. Ditt alternativ är nog det bästa. Enda möjligheten annars är att manuellt göra en ny autorutt vid de aktuella landmärkena. I de fall man känner till de kritiska punkterna kan man ju ändå svänga in på den mindre vägen så görs en automatisk omberäkning av autorutten.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips