SP eller GPS V. Antal turns?

Hej,

jag funderar på att köpa en beg. Garmin Streetpilot eller en ny/beg Garmin GPS V. Har lånat en beg. SP men hittar ingen information om hur många "turns" den klarar av totalt eller mellan två nav.punkter. Någon som kan bringa klarhet i vad som gäller? Gärna för båda modellerna. Tips på bra leverantör av GPS V vore också trevligt.

Mvh Olle
 
GPS V

Jag köpte min GPS V från GPS Warehouse i England, http://www.gpsw.co.uk
Priset är betydligt lägre än i Sverige och leveranstiden är bara ett par dagar.
Jag har inte stött på någon gräns för antal turns, men å andra sidan har jag inte gjort väldigt stora rutter i den. Jag har den på min mc och då blir det rutter på ca 30-40 mil.
 
Ruttskapande GPS V?

Tackar för infon. Föder som vanligt en följdfråga... :)

Det är så att jag har en Streepilot (beg) på prov. Jag upplever den som bökig när det gäller att få till en snygg rutt som följer vägen. På PC via MapSource ser allt frid och fröjd ut men i SP'n blir det rätt som det är fågelvägen till nästa nav.punkt. Såvitt jag förstår så beror det på att det finns två vägar att välja på för SP'n. Har du sett något liknande problem med GPS V'n? Hört talas om fenomenet på andra standard StreetPilots?
 
Rutter

Jag känner inte igen det problem Du beskriver. Jag har inte sett det på GPS V. Kanske är det en gammal programvaruversion i den SP Du lånat?
 
SP prog.version

Om det vore så väl. När jag slår på den visar den samma versionsnummer som det senaste på Garmins nedladdningssida. Fast den versionen har ca ett år på nacken...

Kort sagt så är du helt nöjd med din GPS V?
Är kartbilden i den lika bra eller bättre som den i SP?
Inga problem att vända turer?
Och du har aldrig råkat ut för "fågelvägar" på dina rutter som, var för sej, sträcker sej över 35-40 härliga hojmil?

Mvh Olle
 
Invertera rutter

En sak som tyvärr inte fungerar på GPS V är att kunna invertera en autorutt. Den klarar dock att invertera en "fågelvägen-rutt".
En klar brist, tycker jag. Själv har jag löst det genom att invertera rutten i Mapsource och spara den som två olika rutter, en åt vardera håll.
Jag har inte kikat på SP, så jag har svårt att uttala mig om displayen. Däremot kan jag varmt rekommendera en mkt bra oberoende site, http://joe.mehaffey.com/
Där kan Du säkert hitta mer matnyttig information.

Lycka till!
/Leif
 
Till min etrex använder jag en cykelhållare för mobiltelefoner från Clas Ohlson, tillsammans med en väska som egentligen är gjord till en Motorola-telefon (den passar perfekt)

Men fästet är inte så stabilt, så redan på gropig grusväg skakar den rejält, och vid något tillfälle har GPS:en till och med stängt av sig själv pga skakningarna. Därför brukar jag sätta den i bältet i stället vid körning på dåliga vägar. Det fästet är inget att rekomendera för MTB alltså.

http://www.clasohlson.se/shop/store...=N&NoCache=7/9/2002+7:51:14+PM&SelectedWAG=57
 
Re: GPS V fäste hoj?

Grusbus; sa:
Sista(?) frågan:
Vad rekommenderas för fäste till hoj?
Till min GPS V kör jag med fäste från Touratech, http://www.touratech.de/. Många använder också RAM, http://www.r-a-m.nu/page/1/
Man bör ta ström direkt från elsystemet och helst plocka ur batterierna.

Du kan läsa om just GPS V och StreetPilot III i mcnytt nummer 6/2002. Om du inte har tidningen finns artikeln också på http://www.rindar.net/

Har tyvärr ingen erfarenhet av tidigare StreetPilot men har inte sett några "fågelvägar" varken i GPS V eller SP III.

svlcm; sa:
En sak som tyvärr inte fungerar på GPS V är att kunna invertera en autorutt. Den klarar dock att invertera en "fågelvägen-rutt".
Varför vill man spara eller invertera en autorutt? Vitsen med autorutt är ju att det är så enkelt att låta GPS:en räkna fram en ny rutt så att man slipper hålla reda på en massa rutter.

Åtminstone på GPS V finns dessutom möjligheten att gå tillbaka efter spåret (TracBack) och manuella rutter kan givetvis vändas.
 
Re: Re: GPS V fäste hoj?

PR; sa:
Varför vill man spara eller invertera en autorutt? Vitsen med autorutt är ju att det är så enkelt att låta GPS:en räkna fram en ny rutt så att man slipper hålla reda på en massa rutter.

Åtminstone på GPS V finns dessutom möjligheten att gå tillbaka efter spåret (TracBack) och manuella rutter kan givetvis vändas.

Jo, det är ju sant, men jag har haft problem med att få GPS V ta den vägen jag vill, nämligen småvägar. Ofta bygger jag upp rutten i Mapsource först. Om jag tänkt att ta samma väg tillbaka har jag inte lyckats att skapa den autorutten i GPS V via flera waypoints, men det är säkert jag som tyvärr inte läst manualen. Trackback har jag inte provat, tänkte göra det i helgen.

Tacksam för andra idéer.
 
Svårt att påverka autorutt

svlcm; sa:
Jo, det är ju sant, men jag har haft problem med att få GPS V ta den vägen jag vill, nämligen småvägar. Ofta bygger jag upp rutten i Mapsource först. Om jag tänkt att ta samma väg tillbaka har jag inte lyckats att skapa den autorutten i GPS V via flera waypoints, men det är säkert jag som tyvärr inte läst manualen.
Då förstår jag. Nej, det är en begränsning att man inte kan påverka autorutt via "kontrollpunkter" som måste passeras. Det borde finnas ett mellanting där autorutt-funktionen används mellan landmärkena i en manuell rutt. Ditt alternativ är nog det bästa. Enda möjligheten annars är att manuellt göra en ny autorutt vid de aktuella landmärkena. I de fall man känner till de kritiska punkterna kan man ju ändå svänga in på den mindre vägen så görs en automatisk omberäkning av autorutten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
Salmo Trutta gps- att äga eller ej Navigering 6
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
Garmin eTrex eller Garmin GPS 12? Navigering 2
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
Lasse Be Mjukvaru, handhavande eller vad...... Navigering 0
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
teton Suunto eller Garmin ? Navigering 18
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
kanotisten Skröna eller sant Navigering 1
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
djwalle bra eller dåligt? Navigering 1
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.