SP eller GPS V. Antal turns?

Turns

För att begrunda den ursprungliga frågan, så anger Garmin att en GPS V kan ha 254 "turns". För en StreetPilot anger de inget alls, men har till Mehaffey svarat att den klarar 254 "nodes". En nod skulle då vara där en väg byter namn, eller där man svänger in på en annan väg, osv.

I en uppdatering av GPS V anges att antalet "turns" har ökat, utan att det specificeras till hur mycket.

Antalet "via-points" för GPS V har också uppdaterats till 100. Är det inte punkter som man på något sätt kan instruera den att passera på vägen? Eller vad har man för nytta av dem?

Anders
 
Re: Turns

apersson850; sa:
Antalet "via-points" för GPS V har också uppdaterats till 100. Är det inte punkter som man på något sätt kan instruera den att passera på vägen?
Om det är det har inte jag kommit på hur man använder dem. Jag antar att det bara är ett internt sätt att spara punkter man skall passera i en rutt. Förklaringen kring nodes, turns och via points på http://www.gpsinformation.net/spiii/sp3review.htm är i mina ögon en aning förvirrad men jag antar att det bara är olika typer av "punkter" i en rutt där programmeraren kan använda en enklare typ för att spara minne.

Antingen gör man som Olle beskriver att man använder autorutt mellan sina waypoints eller så gör man en autorutt i MapSource där man själv kan välja "via-punkterna" (nej, det har inte med tvättmedel att göra :)). Problemet med det sistnämnda är att p.g.a. en bugg i 2.07 kommer GPS V att räkna ut en autorutt om man avviker från nedladdad rutt även om man ställt in den för att inte göra det.
[Ändrat av PR 2002-08-20 kl 22:02]
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mer klaga

Bara att hoppa på Garmin igen, då, så att de fixar den buggen. Jag har ju ingen GPS V att prova på, så jag vet inte alls. Att läsa manualen brukar ju heller inte leda så särskilt långt in på detaljer, när det gäller Garmins produkter, tyvärr.
 
Re: Mer klaga

apersson850; sa:
Bara att hoppa på Garmin igen, då, så att de fixar den buggen.
Då jag tycker att en av de stora fördelarna med GPS V är just automatisk autorutt har jag inte själv upplevt buggen och enda anledningen till att jag överhuvudtaget känner till den är att jag tittar i andra diskussionsgrupper kring GPS V. Med tanke på det intensiva skällandet där lovar jag att Garmin är mycket medvetna om den buggen.
 
Fniss

Antalet buggar brukar vara detsamma, oavsett versionsnumret. Frågan är bara om man ska byta bort x kända fel mot x okända fel...

Anders
 
Re: Re: Re: GPS V fäste hoj?

Grusbus; sa:
Jag skickade nyss en reklamation till
Touratech eftersom den var dålig fjång
i snapfästet. Såg då att det börjat spricka
i fjädern. Har du råkat ut för något liknande?
Nej, men nu kollar jag naturligtvis upp det vid nästa tillfälle. Jag köpte uppgraderingen till fästet som har bättre vibrationsdämpning nu i vinter men överdelen är fortfarande samma.
 
Re: Re: Re: Re: GPS V fäste hoj?

PR; sa:
Nej, men nu kollar jag naturligtvis upp det vid nästa tillfälle. Jag köpte uppgraderingen till fästet som har bättre vibrationsdämpning nu i vinter men överdelen är fortfarande samma.
Pelle, vad består uppgraderingen av?
/Leif
 
Re: Re: Re: Re: Re: GPS V fäste hoj?

svlcm; sa:
Pelle, vad består uppgraderingen av?
En bättre vibrationsdämpad bottenplatta. Min hoj vibrerar inte mycket för att vara encylindrig men det var ändå tillräckligt för att ge koluppbyggnad på batteripolerna. Jag vill skona GPS:en så mycket som möjligt och inte riskera att den vibrerar sönder.

Jag köpte ursprungligen
01-065-0022-0 Handlebar brackets GPS II/II+/III/V
Nu köpte jag till
01-065-0042-0 Handlebar brackets Upgrade GPSII/III Handlebar brackets MvG GPSII/III
Hade jag varit smart hade jag köpt denna från början och sparat en del pengar ;)
01-065-0035-0 Handlebar brackets GPSII/III MvG
http://www.touratech.de/shop/en-us/dept_60.html

Nackdelen med den nya bottenplattan är att nu går det inte att vrida fästet för vertikal montering men jag har ändå alltid kört med GPS:en horisontellt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: GPS V fäste hoj?

PR; sa:
Min hoj vibrerar inte mycket för att vara encylindrig men det var ändå tillräckligt för att ge koluppbyggnad på batteripolerna.

Kan det hända om jag har batterier i men kör på strömförsörjning från hojen?

Undrar Olle
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips