SP eller GPS V. Antal turns?

Re: Re: Re: GPS V fäste hoj?

svlcm; sa:
Pelle, en dum fråga, varför bör man ta ur batterierna?
Det är ingen dum fråga och jag borde nog berättat det direkt. Det bildas en kolbeläggning på batteripolerna och kontaktblecken i GPS:en av vibrationerna. På http://www.cycoactive.com/gps/gps_batteries.html finns mer information men notera att detta har hänt mig trots att jag använder Touratechs vibrationsdämpande hållare och kör med strömmatning. Att GPS:en blir lätt som en fjäder utan batterier är en extra bonus.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
GPS V och MapSource kartor

Hej igen,

går det att använda olika MapSources olika kartor i GPS V'ns 19 MB? T.ex. om jag redan har kartor för standard StreetPilot så passar de, eller?

Mvh Olle
 
Re: GPS V och MapSource kartor

Grusbus; sa:
Hej igen,

går det att använda olika MapSources olika kartor i GPS V'ns 19 MB? T.ex. om jag redan har kartor för standard StreetPilot så passar de, eller?
Ja, de funkar men de enda kartor där autorutt fungerar direkt i GPS:en är MapSource CitySelect Europe. I priset för GPS V ingår CitySelect och en kod så att du kan "låsa upp" en region. Se här: http://www.garmin.com/cartography/mapSource/cityselectEuro.html

I USA säljs en deluxe-version av GPS V där alla regioner i CitySelect ingår. Jag vet inte om motsvarande finns för Atlantic-versionerna än men hur som helst kan man köpa till upplåsning av alla regioner senare om man behöver dem.
 
Re: Re: GPS V och MapSource kartor

PR; sa:
I USA säljs en deluxe-version av GPS V där alla regioner i CitySelect ingår. Jag vet inte om motsvarande finns för Atlantic-versionerna än men hur som helst kan man köpa till upplåsning av alla regioner senare om man behöver dem.

Jodå, deluxe-varianten säljs även i europa, med upplåsningskod för att låsa upp alla regioner.
/Leif
 
Re: Re: GPS V och MapSource kartor

PR; sa:
Grusbus; sa:
Hej igen,

går det att använda olika MapSources olika kartor i GPS V'ns 19 MB? T.ex. om jag redan har kartor för standard StreetPilot så passar de, eller?
Ja, de funkar men de enda kartor där autorutt fungerar direkt i GPS:en är MapSource CitySelect Europe. I priset för GPS V ingår CitySelect och en kod så att du kan "låsa upp" en region. Se här: http://www.garmin.com/cartography/mapSource/cityselectEuro.html

I USA säljs en deluxe-version av GPS V där alla regioner i CitySelect ingår. Jag vet inte om motsvarande finns för Atlantic-versionerna än men hur som helst kan man köpa till upplåsning av alla regioner senare om man behöver dem.

Jag har för mej att jag på .... såg att det ingick för hela Europa.

Är det du som hade/har GPS V monterad på en BMW Dakar (650)?
Behövs det dyrare TT-fästet eller räcker det med det "billigare"? (Åker en del potthåls-beströdda grusvägar... med en dylik maskin. :) )

Mvh Olle
 
Re: Re: Re: GPS V och MapSource kartor

Grusbus; sa:
Är det du som hade/har GPS V monterad på en BMW Dakar (650)?
Behövs det dyrare TT-fästet eller räcker det med det "billigare"? (Åker en del potthåls-beströdda grusvägar... med en dylik maskin. :) )
Ja, det är min hoj. Jag valde standardfästet dels därför att det är vridbart för både horisontellt och vertikalt montage (men kör numera alltid med den horisontellt). Jag kunde aldrig utröna av bilderna om man verkligen har samma möjlighet med värstingfästet. Dessutom så rekommenderar CycoActive värstingen mest till racinghojar utan balansaxel och för extrem terrängkörning. Jag kör som sämst på dåliga grusvägar och kunde då dessutom spara några kronor. Det är möjligt att man med värstingen kan ha batterierna i utan problem men bortsett från detta har det funkat utmärkt i 600 mil hittills i år.
 
Tack alla!

Hej Grabbar!

Tack allihop för all information!
Förhoppningsvis landar det snart en GPS V i hemmet.
Touratech ska få en beställning också.

Mvh Olle
 
Autorutt via brytpunkter

Åkte runt i norge i förra veckan och var hänvisad till baskartan i Garmin GPS V. Upptäckte att det gick bra att via "find" låta GPS'n hitta vägen till första navigeringspunkten. Fortsatte så med några navigeringspunkter till och fick på det viset en perfekt blandning mellan autorutt och mina personliga mellanlandningar. Gick bra upp till ca 35-40 mil innan den bråkade och genade till slutmålet. Absolut helnöjd med produkten. Capellens karta som kvällskompis till GPS V var en fin-fin kombination.

GPS teckningsgraden i 7 km tunnlar var naturligtvis fullständigt begränsad. :) Autorutt på baskarta med färje-anslutningar stökade också till det lite. D.v.s. lång färja gav fördel över längre landsväg. (Har inte kollat om det finns något "undvik färjor"-val.)
 
Re: Autorutt via brytpunkter

Grusbus; sa:
Har inte kollat om det finns något "undvik färjor"-val.
Om man väljer Menu, Menu, Menu, Routing så kan man välja att undvika U-svängar, Betalvägar och Motorvägar. Det är de enda saker jag sett man kan välja att undvika.

Kul att du blev nöjd även om du körde i ett Garminskt u-land, kartmässigt. :)

Hos Kuntzes på Lindhagensgatan, där f.ö. personalen fortfarande är gammaldags hjälpsamma och kunniga, hittade jag ett "lock" som fungerade utmärkt till Garmins strömkontakt på Touratech-hållaren. Det var ett plastlock som är avsett att sättas invändigt i ett rör. Dess innerdiameter råkade passa perfekt och det fanns t.o.m. ett styrspår i locket. Om någon är intresserad kan han höra av sig så skall jag försöka prestera en bild på prylen.
 
Re: Re: Autorutt via brytpunkter

PR; sa:
Kul att du blev nöjd även om du körde i ett Garminskt u-land, kartmässigt. :)

Hos Kuntzes på Lindhagensgatan, där f.ö. personalen fortfarande är gammaldags hjälpsamma och kunniga, hittade jag ett "lock" som fungerade utmärkt till Garmins strömkontakt på Touratech-hållaren. Det var ett plastlock som är avsett att sättas invändigt i ett rör. Dess innerdiameter råkade passa perfekt och det fanns t.o.m. ett styrspår i locket. Om någon är intresserad kan han höra av sig så skall jag försöka prestera en bild på prylen.

Har fått intryck av att det ska gå att skapa egna kartor till GPS V'n. Med hjälp av OZI m.m. Har någon testat?

Har du telefonnummer och prylbeteckning för plastlocket?
Gick det att hänga i ett räddningssnöre?

Mvh Olle
 
Re: Re: Re: Autorutt via brytpunkter

Grusbus; sa:
Har fått intryck av att det ska gå att skapa egna kartor till GPS V'n. Med hjälp av OZI m.m. Har någon testat?
http://gps.chrisb.org/gps_mapper.htm finns en programvara som uppges klara detta men som av användare rapporteras vara allt annat än lättanvänd. Den stöds inte av Garmin och autorouting fungerar inte.
Har du telefonnummer och prylbeteckning för plastlocket?
Kuntze & Co AB, Lindhagensgatan 76, 08-657 90 00. Problemet är att jag har ingen aning om vad det är för lock men jag skall försöka återkomma om några dagar med bilder.
Gick det att hänga i ett räddningssnöre?
Har inte gjort så själv men det är fullt möjligt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips