Sovsäck och ryggsäck

Tänkte utöka min utrustning lite och införskaffa en lättare sovsäck och mindre ryggsäck för kortare vandringar i skogen sommartid.
Tanken är att jag ska andvända tarp vilket antagligen kommer att medföra en del regnstänk om det regnar. Så min fråga är när det gäller sovsäcksköp, kanske en dunsovsäck inte är lämplig, men om man andvänder ett vattentåligt överdrag till säcken kanske det funkar?
Tänkte en sovsäck som har en komfort mellan +10 och +20 grader ungefär, den får inte väga mer än ett kilo och inte kosta mer än 1500 kr, några förslag?

Har kikat på Ajungilaks kompakt summer som verkar vara en prisvärd säck.
Har sneglat på marmots utbud av dunsovsäckar men är lite överpris för min del. Deras syntetsäckar är dock mer prisvänliga.
Det bör ju vara en hyffsat stryktålig säck eftersom de är tarp som gäller.

När det gäller Ryggsäckar tänkte jag mig en 40 liters och har fastnat för Lundhags Dovre, nån som har erfarenhet av den, eller andra tips?

Mvh Magnus
 
Kostnad 1500 kr
Komfort +10 - +20
Vikt runt 1 kg

fukttålig...

Med tanke på din kravspecifikation så verkar en syntetsovsäck vara ett alldeles utmärkt val. Regn i två veckor under tarp med en dunsovsäck lär inte vara någon hitt oavsett överdrag.

Ajungilak har många bra syntetsäckar som du själv sa.
Marmots Pounder kanske ligger i rätt temperaturområde.
 
Om du inte väljer minsta tarpen och väljer dina lägerplatser med omsorg kan jag inte se att ett lättare alternativ skulle hindra dig från en lättare dunsäck.
Då du inte specificerat var du avser gå. Nattemperatur på 20 grader indikerarar söderöver.
Du har inte heller specificerat hur långa dina utflykter skulle kunna bli. Räcker en 40 l säck? Har du provpackat?
 

avslutad210712

Gäst
Har en Lundhags Dovre som jag använder till varsagsäck och fyller med bärbar dator, löstagbara hårddiskar, böcker och även mat med jämna mellanrum. Inga problem att bära upp till 10 kg med den.
 
Haglöfs LIM 50 och Mountain Equipment Sleepwalker/Firewalker är några säckar jag kommer på som passar dina specifikationer.

Mvh
Peter P.
 
Hejsan,

som till Tyskland utvandrad svensk måste jag ju föreslå något från Globetrotter ;)
De har ett "eget" billigt märke, Black Bear, som har en hel del vettiga grejjor till bra priser. Förra året köpte vi en Black Bear Kolibri:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=zr_20601&k_id=0511&hot=0
(iofs dun men är helt ok!) men de har två andra sommarsäckar:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=zr_22701&k_id=0512&hot=0
och
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=zr_22602&k_id=0512&hot=0

Om du är haj på tyska står det flera recensioner till två av säckarna oxå på Globetrotter.

/Isa
[Ändrat av isaflisa 2007-03-21 kl 08:46]
 
jag tycker dovre 40 är jättebra, mycket bekväm att bära. är du bra på att packa, d v s inte tar med för mycket, räcker nog volymen. Ibland skulle jag önska att locket gick att höja. Det är enda nackdelen.
köp den!!

/Rasmus
 
Jo jag har kikat på marmots syntetsäckar och just pounder kan passa bra, är ju lättare än ajungilaks säck oxå, varför jag främst tänker på ajungilak är för att jag har en tresäsongssäck som funkar bra, men marmots säckar kanske är bättre?
Sleepwalker och firewalker är i tyngsta laget.
Haglöfs LIM 50 verkar också intresant. De tyska säckarna ska jag kika närmare på, mina tyska är inte den bästa tyvärr.

Angående temperaturen så är det inte söderöver jag bor(Umeå) av vissa räknas det dock som söderöver:), men jag ser inte något större behov av att ha en sovsäck som klarar till nollan på sommaren eftersom jag mest tänkt gå i närliggande skogar och underställ följer med, men det kanske behövs en ännu varmare sovsäck i tarp?

Ryggsäcken på 40 liter vet jag inte om det räcker, men de är för helgturer det är tänkt, och med tarp, liten sovsäck, minimalt med kläder plus mat och annat nödvändigt tycker jag att det borde räcka. Kan tilläggas att jag klövjar två hundar när jag är ute också!
Någon som har ett motsvarande ryggsäcksäcksförslag till Dovre?
[Ändrat av cradle 2007-03-21 kl 12:41]
 
cradle; sa:
Jo jag har kikat på marmots syntetsäckar och just pounder kan passa bra, är ju lättare än ajungilaks säck oxå, varför jag främst tänker på ajungilak är för att jag har en tresäsongssäck som funkar bra, men marmots säckar kanske är bättre?
Sleepwalker och firewalker är i tyngsta laget.
Haglöfs LIM 50 verkar också intresant. De tyska säckarna ska jag kika närmare på, mina tyska är inte den bästa tyvärr.

Angående temperaturen så är det inte söderöver jag bor(Umeå) av vissa räknas det dock som söderöver:), men jag ser inte något större behov av att ha en sovsäck som klarar till nollan på sommaren eftersom jag mest tänkt gå i närliggande skogar och underställ följer med, men det kanske behövs en ännu varmare sovsäck i tarp?

Ryggsäcken på 40 liter vet jag inte om det räcker, men de är för helgturer det är tänkt, och med tarp, liten sovsäck, minimalt med kläder plus mat och annat nödvändigt tycker jag att det borde räcka. Kan tilläggas att jag klövjar två hundar när jag är ute också!
Någon som har ett motsvarande ryggsäcksäcksförslag till Dovre?
[Ändrat av cradle 2007-03-21 kl 12:41]

Ett sidenlakan till sovsäcken är toppen att ha, svalt och varmt.
Myggnät att ha under tarpen är en god ide, men det kanske du redan tänkt på.

Dovren är en stor 40l, jeg her inte sett någon testmätning av den men när utemagasinet testmätte dovre 30 så var det den enda av en hel drös liknande som rymde mer än den lovade, den slutade på 37l. Då lär ju dovre 40 vara en bra bit över 40 iaf. Du klarar dig nog aldeles utmärkt med den, förövringt har det kommit ut en ny variant, kolla så du får den du gillar då båda nu finns parallelt.

Som ett alternativ till dovren står väl bergans telemarkssäckar, dilliga och enkla precis som dovren.
Om du kollar på getout.se och klickar dig fram till scoutsidorna kan du hitta den billigare om nu står ut med att göra reklam för oss skouter via ett emblem på fronten. Men jag hade valt dovren alla gånger.

Lycka till!
 
aa jag missade ul versionen, jo då passar den helt klart in, kanske hittar det om jag söker lite till men hur stor volym tar den i ihoppackat tillstånd? Jag har sett Ajungilaks komfort summer i ihoppackat tillstånd, mindre eller större, nån som har en aning?

Jag är osäker på om jag vill ha en dunsäck eller inte, men antagligen så är en syntetsäck bättre eftersom jag ska sova i tarp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.