Sovsäck max 1000:-

Du är såklart medveten om att extremtemp. anger den temp där det finns risk för allvarliga skador,antar jag.

peter

tänkte bara fylla på lite :)
enligt eu standarden, en13537, är extremtemperaturen den temperatur som skyddar en normalbyggd kvinna från förfrysning. 6 timmars dålig sömn tillåts innan tempen blir så låg att det är risk för allvarliga skador..

detta enligt vad jag hittade på internet

Men det är ju inte alla tillverkare som använder samma standard? däremot håller sig väl de flesta seriösa tillverkare till realistiska siffror?

Summa sumarum, jag skulle rekommendera att man kika på komforttempen istället för extremtempen :)

/Krisse

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du är såklart medveten om att extremtemp. anger den temp där det finns risk för allvarliga skador,antar jag.

peter

Jodå jag är medveten om vad extremetemperatur innebär, och det är inte helt sant som du skriver. Utan sanningen ligger snarare i det Trooper skriver - det gäller alltså den nedre gränsen för då det kan vara hälsofarligt för en kvinna (sovsäckens komforttemperatur är också den anpassad för en kvinna). Det innebär att mannens extrem - och komforttemperatur ligger under det som står på sovsäcken. Detta är dock super generellt - givetvis kan Kalle vara mer frusen av sig än Eva...så det är alltså bara riktmärken...Vad som inte framkommer vid val av sovsäck är det kanske allra viktigaste - nämligen liggunderlaget. Det spelar ingen roll om du har en sovsäck med komfort temp på -10 samtidigt som du ligger på ett 10 mm icke isolerande liggunderlag...kan garantera dig att det blir kallt då. Troligen kallare än när jag ligger i min Hiker med ett rejält 4-säsongs termarest-liggunderlag under mig :) Personligen så sover jag gott i min Hiker sovsäck, med Pacific outdoors Ether Thermo Lite liggunderlag - så länge det inte går under 3-4 grader (och det kallar jag 3 säsongs nere på västkusten :) )

Mvh

Min uppfattning efter ha använt deras Pipedream 400 och 600 är att de är konservativa i sin klassning (ur min synvinkel, jag är varm av mig). Jag mailade och frågade Alpkit om saken, och det var enl dem så att de helt enkelt inte får nån ekonomi i att låta EN-testa säckarna (det är tydligen ganska dyrt och de har inte så stor volym på verksamheten). Själv bad jag dem att ta ett foto där jag kunde se loftet på en Pipedream 600 innan jag beställde...

Man kan jämföra material, konstruktion, dunkvalitet och dunmängd med t ex Marmot och Western Mountaineering, så ser man att de ligger högst rimligt i sina klassificeringar.

godt at høre lidt om deres poser - der er ikke mange der snakker om dem, men de der gør taler kun godt om dem.

nanok/snugpak

För under 1000sek finns de båda mycket prisvärda säckarna: Nanok endurence 999sek -10 (dragkedjor på båda sidor, skönt v frukost!)
och Snugpak sleeper extreem 745sek -7 (snabböppnad dragkedja, lite tätt material för tält kanske.)

Har anv båda och jag tycker de funkar utmärkt, främst i bivack.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips