Sovsäck för -30ºC och lägre!

Har sedan 2006 en dunsovsäck Western Mountaineering som går/gick ner till under -20 på sin tid.
Börjar frysa lite i den. Både säcken och jag börjar bli till åren.

Jag måste ha en ny. Ska på tävling där det står i obligatoriskt utrustningslista...
Citat: -"Sovsäck för vinterförhållanden. Säcken ska klara av temperaturer under -30 grader"

Vilken sovsäck är varmast på marknaden?
Temperaturer under -30ºC dagtid är inget ovanligt! Tänk då på natten?
Jag måste ha något varmt att krypa ner i!
Vad rekomenderar ni, ni som vet och som är ute under extrema förhållanden?
Fjällräven? Marmot? Featherfriends? WM igen?
Vad finns där ute som jag kan ha missat?
 
Ingen egen erfarenhet men Carinthia nämns ibland.

Lägger till Cumulus. Där går det att custom-beställa. Ingen erfarenhet av Cumulus heller. Har bara erfarenhet av VM och Fjällräven och där finns det en tydlig vinnare.
 
Senast ändrad:
Roberts har jag hört en hel del gott om, dock inte provat någon själv.
Dom gör även sovsäckar enligt din specifikation om du så önskar.
 
Hejsan. Som alltid när man talar om sovsäckar är bästa val beroende på vikt och pris. Jag har själv dunsovsäckar från Marmot och dunställ från Feathered Friends och bägge dessa märken gör utmärkta produkter. WM har jag bara hört gott om, men aldrig ägt.
Men idag hade jag tveklöst köpt från Roberts, som nämnts ovan. Har flera produkter från dom och är supernöjd. De gör inte bara enastående bra dunsovsäckar. Man kan dessutom få exakt det man vill ha. Bara att skriva till dom och beskriva vad du är ute efter och de kommer sy den till dig. I rätt längd och allt.
Som exempel har deras Everest 1300 en komforttemperatur på -47, vilket räcker för det mesta. Och gillar man låg vikt går det att få den sydd i Microtext 21, vilket minskar tyg-vikten med 61% vilket ger att totalvikten borde landa runt 1650 gram för en medium regular säck.
/ Stefan
 
Som exempel har deras Everest 1300 en komforttemperatur på -47, vilket räcker för det mesta. Och gillar man låg vikt ....
Här i detta fall spelar inte vikten någon roll då totalvikten ska upp till 45kg. Kanske utrymmet som är den begränsande faktorn här. Ska kolla upp Roberts och se vad de kan erbjuda! Tack för tips!
 
Jag kan bekräfta att Roberts är väldigt bra att ha att göra med. Jag har deras Everest 1100 med en del speciallösningar och vi hade en lång mailkonversation innan jag beställde och de var mycket tillmötesgående. Har ännu bara sovit i säcken ned till -16°C men då har jag behövda öppna upp kragen och huvan lite för att det inte skulle bli för varmt.
 
En alltför varm sovsäck kan också vara besvärlig vid varierade temperaturer. Ett alternativ, som har flera anhängare, är att kombinera två sovsäckar. Därmed är det möjligt att lättare kombinera till optimal temperatur under varierande förutsättningar.

Tänk bara på att den yttre sovsäcken måste vara större/vidare än den inre för att inte komprimera fyllningen hos den inre sovsäcken. I kalla temperaturer kommer sannolikt även kondens (från kroppen) att frysa inuti sovsäcken, vilket medför betydligt sämre värmeförmåga efter några dagar utomhus. Detta medför att den yttre sovsäcken gärna får vara av syntet för att skydda den mer känsliga, inre dunsäcken.

Vid riktigt kalla temperaturer (-20C eller mer) kan det också vara fördelaktigt att använda sig av en s.k. fuktspärr / VBL (Vapor Barrier Liner) för att undvika att kondensbildning från kroppen tränger ut i sovsäcken.

I övrigt så har jag, i kalla vintertemperaturer, goda erfarenheter från WM:s vintersäckar kombinerat med just VBL eller att använda två olika sovsäckar.

Som vanligt gäller väl att försöka hitta en lösningen som passar just dig. Om möjligt, försök att prova olika alternativ innan du ger dig ut på allvar.

Länk-tips:

Fuktspärr

Tips för kombinering av sovsäckar, inkl. beräkningstabeller:

Exempel på syntet quiltar; konfigurerbara i olika storlekar
 
Jag måste ha en ny. Ska på tävling där det står i obligatoriskt utrustningslista...
Citat: -"Sovsäck för vinterförhållanden. Säcken ska klara av temperaturer under -30 grader"
Man blir ju nyfiken på vad det är för tävling du ska på? Läst något i din andra tråd om multifuelkök att det var något med hundspann.
 
Jag har en varm syntetsäck som heter Ajungialk tyin denali men den verkar inte säljas längre. Tror Mammut köpt upp dem då det finns mammut-säckar med liknande namn. Har sovit med den i snögrop i minus 35. De mammut som säljs nu har sämre tempgränser men väger också troligen mindre än min. Men skulle du hitta en begagnad så är det är varm syntetsäck enligt mig. Men inget för den som jag gram.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Jag föreslår att ha dubbla sovsäckar. En syntet ytterst där fukt från kroppen kan samlas och ändock värma. Innersäcken blir en dunsovsäck som alltid är "torr". Skulle det bli varmare fungerar det bra med bara en säck. Det finns tabeller för att hitta rätt sovsäckskombo. Kanske räcker det att förstärka din sovsäck du har i dagsläget? Lycka till med val och köp.
/J
 
Dubbla sovsäckar är ett prisvärt alternativ om inte vikten har så stor betydelse. För att nå samma värme är en tjock vintersovsäck är lättare än två tunnare tillsammans eftersom det blir mindre tyg i en enkelsäck. Jag tycker också att två sovsäckar i varandra kan vara svårare att hantera runt öppningen om man måste stänga till båda ordentligt.

Annars kan jag rekommendera Western Mountaineerings tjockaste sovsäck Bison GWS. Jag använde en sådan på Denali när jag var där för 20 år sedan, och den fungerade bra ner till -38 som var det kallaste vi hade där.

Jag rekommenderar också fuktspärrpåse i säcken. Det tar ett tag att väja sig vid den fuktiga känslan i en sådan, men det är ypperligt för att hålla sovsäcken torr i kyla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.