Sova i fäbod el liknande

Tänkte ge mig ut på skidorna några dagar och funderar på om det finns några bra övernattningsplatser i Faluns omnejd. Typ fäbodar eller raststugor där det går bra att breda ut sitt liggunderlag. Har du något tips? Berätta!

Vildmarksleden används inte på vintern men jag hittade en skoterled som går nästan samma väg. Med början i Sörskog dygt en mil norr om Bjursås gjorde jag en 9 kilometerstur till timmerkojan på Flymyren. Där finns övernattningsbritsar och en eldstad i mitten, ved får man dock fixa själv. Ett tips är att vara några stycken om man ska sova där på vintern, det är svårt att få upp värmen själv.
Huttrande men vid gott mod åkte jag dagen därpå söderut ca 15 kilometer för att landa vid Bjursås skidanläggning. Därifrån går det bussar mot Falun.
Mitt betyg är att det var en bra led för den som vill ut på en kortare tur med övernattning men tråkigt att åka i skoterspår i längden.
Vi ses i skidspåret, eller kanske på isen under Runndagarna?!

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips