Sova i fäbod el liknande

Tänkte ge mig ut på skidorna några dagar och funderar på om det finns några bra övernattningsplatser i Faluns omnejd. Typ fäbodar eller raststugor där det går bra att breda ut sitt liggunderlag. Har du något tips? Berätta!

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vildmarksleden används inte på vintern men jag hittade en skoterled som går nästan samma väg. Med början i Sörskog dygt en mil norr om Bjursås gjorde jag en 9 kilometerstur till timmerkojan på Flymyren. Där finns övernattningsbritsar och en eldstad i mitten, ved får man dock fixa själv. Ett tips är att vara några stycken om man ska sova där på vintern, det är svårt att få upp värmen själv.
Huttrande men vid gott mod åkte jag dagen därpå söderut ca 15 kilometer för att landa vid Bjursås skidanläggning. Därifrån går det bussar mot Falun.
Mitt betyg är att det var en bra led för den som vill ut på en kortare tur med övernattning men tråkigt att åka i skoterspår i längden.
Vi ses i skidspåret, eller kanske på isen under Runndagarna?!

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.