Sova ensam i skogen

Hej SeekOut!
Roligt att se att denna tråd frodigt växer. Jag har ej hunnit läsa alla inlägg i tråden men vill gärna svara ändå.

Själv sover jag ofta ensam ute och jag tycker ej att du skall oroa dig. Jag upplever det som att risken att något tråkigt skulle hända mig är högre inne i stadens stängsel och trafik än ute i det fria.
Mitt tips är att du skippar tältet och sover under bar himmel. Det gör att du känner mer kontroll över din närmsta omgivning. Man ser rätt bra i mörkret efter att ögonen anpassat sig och en skymmande tältduk kan absolut göra att fantasin svävar iväg av skogens alla spännande ljud. Om du vill undvika regn så kan du ju nyttja dig av ett enklare tält (eller presenning) med öppna sidor för att få frihetskänslan.
Om du har tillgång till något landställe eller dyligt så kan du ju övningssova där innan du beger dig ut i mer avancerad vildmark:
http://www.jonasvildmark.se/2013/02/brakande-skarsno-ute-pa-torpet.html

Hoppas du i ensamhetens ro får uppleva många vackra stjärnhimlar ute i vår underbara natur. Lycka till!

Vänligen
 
Petar lite försiktigt liv i den här tråden igen.
Med stundande nationaldagslånghelg så är det väl dags även för mig att ta steget från dagstur till en eller två nätter under stjärnorna (eller under en tarp om vädret är grinigt).

Min fundering är väl främst vad man kan förvänta sig av diverse djur av olika modeller?
Större djur anar jag (från tidigare i tråden) kommer sannolikt hålla sig undan?
Mindre djur är väl generellt tillräckligt måna om sin egen säkerhet för att inte bli alltför närgångna?
Insekter, spindlar och andra kryp kunde väl vara lite olustigt ifall de börjar klänga på en men med ett myggnät över huvudet känner jag mig ändå tillräckligt skyddad.
Mitt hjärnspöke är istället nåt annat - de aggressiva, blodtörstiga, efterhängsna, sällskapssjuka (osv osv) sniglarna!
Jag är medveten om att det är ologiskt och ytterst osannolikt men tanken på att vakna på morgonen med ett knippe slemmiga sängkamrater får det att krypa i kroppen på mig som inget annat.
 
De flesta djur undviker människor. Undantaget blodsugande insekter då. Det är härligt att sova under bar himmel.
 
Jag tror du får oroa dig mer för djurarten festande fylltrattar, men håller du dig en bit bort från deras revir är det lugnt. De orkar sällan gå så långt, men kan höras kilometervis över öppet vatten.
 
Just Nationalnatten och Midsommarnatten är Fylletrattarna fekventa, har du valt din lägerplats lite undan så får du förhoppningsvis vara ifred. En frekvent sort som det inte varnats för är ET och hans kompisar. Själv har jag aldrig uppflevt dem. Men kanske blir de den första så glöm inte kamera och friska batterier. ;)
go tur
 
Jag är medveten om att det är ologiskt och ytterst osannolikt men tanken på att vakna på morgonen med ett knippe slemmiga sängkamrater får det att krypa i kroppen på mig som inget annat.

Min faster hade en buske som hon ville skydda från sniglar. Hon köpte grovsalt och hällde i en ring runt. De fastnade i ringen och tog sig inte in. Sen plockade hon ihop dem och slängde i pelletsbrännaren... Har ingen aning om det skulle kunna funka för dig. Och är lite förvånad över att hängmatteförespråkarna inte kommit med det som förslag till dig. Skulle bli förvånad om du vaknar upp tillsammans med sniglar om du sover i en sådan ;)
 
Eftersom jag är så himla lättväckt så är hörselproppar ett måste (fåglarna är alldeles för högljudda på våren!), gör att man kan slappna av och inte stressa upp sig över ljud nattetid, oxå.

Och som flera säger, det farligaste som finns i svensk natur är vår egen fantasi, så det är inte riskfyllt, i sig, att sova om en älg skulle vilja passera lägret, eller en mus käka på lämnade smulor.
 
Min faster hade en buske som hon ville skydda från sniglar. Hon köpte grovsalt och hällde i en ring runt. De fastnade i ringen och tog sig inte in. Sen plockade hon ihop dem och slängde i pelletsbrännaren...

OT Ett trädgårdstips som funkar om man har väldigt salttåliga växter. I alla fall om det ska upprepas...
 
Min faster hade en buske som hon ville skydda från sniglar. Hon köpte grovsalt och hällde i en ring runt. De fastnade i ringen och tog sig inte in. Sen plockade hon ihop dem och slängde i pelletsbrännaren... Har ingen aning om det skulle kunna funka för dig. Och är lite förvånad över att hängmatteförespråkarna inte kommit med det som förslag till dig. Skulle bli förvånad om du vaknar upp tillsammans med sniglar om du sover i en sådan ;)

Åhh, du ska inte vara för säker. Minns den klassiska matematikuppgiften med snigeln som ska ta sig upp för en flaggstång/brunn och tar sig två meter upp under dagen men glider ner en på natten. Nånstans måste inspirationen komma ifrån. Dessutom har jag en gång hittat en intorkad snäcka i taket!
 
Petar lite försiktigt liv i den här tråden igen.
Med stundande nationaldagslånghelg så är det väl dags även för mig att ta steget från dagstur till en eller två nätter under stjärnorna (eller under en tarp om vädret är grinigt).

Min fundering är väl främst vad man kan förvänta sig av diverse djur av olika modeller?
Större djur anar jag (från tidigare i tråden) kommer sannolikt hålla sig undan?
Mindre djur är väl generellt tillräckligt måna om sin egen säkerhet för att inte bli alltför närgångna?
Insekter, spindlar och andra kryp kunde väl vara lite olustigt ifall de börjar klänga på en men med ett myggnät över huvudet känner jag mig ändå tillräckligt skyddad.
Mitt hjärnspöke är istället nåt annat - de aggressiva, blodtörstiga, efterhängsna, sällskapssjuka (osv osv) sniglarna!
Jag är medveten om att det är ologiskt och ytterst osannolikt men tanken på att vakna på morgonen med ett knippe slemmiga sängkamrater får det att krypa i kroppen på mig som inget annat.

Sniglarna verkar dras till mitt tält ibland. Snigelsåpr överallt (inte inuti innertälte som tur är). Huvva!

Ser jag många sniglar innan jag går och lägger mig så skulle i alla fall inte jag vilja sova utanför tältet. Jag vet inte varför de kommer, de kanske gillar värmen?
 
Det var ju några år sen landet var invaderat av mördarsniglar på grund av värme,regn och fukt.
2007 och 2009...kröp ju sniglar överallt - blir det så så blir det hammok.

Grodor diggar mig...har förvånansvärt ofta en fet groda eller padda i förtältet.
När man öppnar innertältet - så hoppar idioterna in...sen vet alla att om man tar upp en groda
så pissar den på en som tack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.