Sova ensam i skogen

Jag har i alla fall aldrig råkat ut för närgångna sniglar i sovsäcken eller ens särskilt nära den. Nu har jag inte sovit i trädgårdar under mördarsniglarsäsong. Men har helt klart haft fler möten med paddor, rävar och möss än med sniglar.
 
Just Nationalnatten och Midsommarnatten är Fylletrattarna fekventa, har du valt din lägerplats lite undan så får du förhoppningsvis vara ifred. En frekvent sort som det inte varnats för är ET och hans kompisar. Själv har jag aldrig uppflevt dem. Men kanske blir de den första så glöm inte kamera och friska batterier. ;)
go tur

Ett tips är att undvika att se Blair Witch Project innan utfärd :)

När jag tältar i fjällen är det blåst som oroar och stör nattsömnen mest. Här nere i Skåne är det andra människor som utgör den största faran. Av den anledningen undviker jag vindskydd som det är lätt att ta sig till med moped, dvs som ligger nära en väg. Djur har jag aldrig varit orolig för.
 
Det är nog några av som sovit på ett maffialik eller så nån gång utan och veta om det.

Detta nedan är omnämt direkt från fält här innan på ustidan

En gång för några år sen så var jag ute i väldigt ödeskog.

Jag drack öl,fiska och gick rakt in i en skog och la mig.

Sen på dan efter så sparka det på tältduken "POLISEN" lever du och jag såg byxorna
och vapnet i bältet genom en glipa längs duken.
Jag tänkte va fan , polarna kan jag inte hittat mig här - en dröm - jag var ju packad sent in på kvällen kvällen innan - hade väl 2 promille fortfarande.

Sen en gång till "POLISEN HÄR" - i en jävla ödeskog - fan sanslöst...omöjligt

Då öppna jag duken och stod några poliser där - jag bara skrattade , jaja hur,vad och varför.

Iaf så visade sig vara en väldigt tråkig historia om en tjej som sprungit in i skogen och begått självmord
10m från mitt tält i en rotvälta - några skogsvandrare hade hittat henne.
Jag förstod ju ingeting av det där men så förklara ena snuten att det var för länge sedan
men nu hade någon som vetat detta gått förbi vid den här platsen sett mitt nedregnade enmanstält bredvid och trott att det var en plats dit folk gick och dog eller nått.

Nä de va lungt dom var lite kustjägar poliser så dom fatta ju och avlutade med frågan "spökade det inatt vid denna fina tältplats"

Man bör ju tänka på att man faktiskt kunde tältat där när det hände.
Skulle antagligen vara ganska bedrövligt och stuckit iväg och pissat 10m från tältet och hittat
nått i pannlampans sken
 
Det finns ett bra sätt att undvika att folk hittar tältet-hängmattan-tarpen man sover under och det är att fråga sig själv "om jag ville hitta en ev. vandrare att råna, VAR skulle jag då leta"? Med utgångspunkt från detta skulle jag välja mitt nattläger för djuren på fyra (eller fler) ben är totalt ofarliga, det är dom på två ben som är livsfarliga.

Parkerar jag bilen nånstans för övernattning så inte tar jag stigen in från den på samma sida vägen inte, jag tar vägen genom ridån av ris och sly och bosätter mig på den mest oländiga platsen på andra sidan vägen där ingen kommer på att leta efter mig.
 
När ska man vara på sin vakt.....

1986 tog vi en sväng norrut via Finland med Barna som just skulle börja skolan...på norrbottensradion ältande dom appojauremorden...huva...som inte var uppklarade...väl framme i Norge...började vi leka oss upp efter Signaldalen med småttingarna...rast och nattvila vid en bäck halvvägs till gränsen... Sov gott....när vi nästa dag kom till Gappojaure föreslog jag att vi skulle slå upp tältet och dagsvandra...frugan tittade på mej....ok.....när vi lite obehagliga till mods just somnat på kvällen.... Brakade ett sjöflygplan tätt över tältet och landade på sjön...två vuxna käppraka i tältet...frun bligand med mörka ögon.."Jasså gick det att flyga hit"....la sej och somnade om...vad borde jag mest Sannolikt oroa mej för..;-).... Btw fisket var uselt...
 
Tips

Nu läste jag inte hela tråden så jag vet inte om jag duplicerar någon annans svar.
Men man kan köpa fönsterlarm av magnettyp på till exempel biltema. Dessa består av två delar som sitter bredvid varandra och känner med magnet om de separeras och de börjar då tjuta som ett överfallslarm.

Köp ett sånt och lite fiskelina som du sätter upp runt tältet så att det börjar tjuta om något djur (oavsett hur många fötter) kommer för nära. Varnar dig och skrämmer skiten ur inkräktaren.
 
Varnar dig för vad? Och vad skall du göra åt det?

Om man inte uthärdar tanken att övernatta utomhus så finns det nog bara ett sätt att komma runt det och det är att prova på ett tryggt ställe. Sniglarna kommer inte att äta sig in i tältet, ej heller kommer älg och björn att mumsa sig i innehållet och det värsta som händer är väl att det är nåt ljud du inte känner till och blir skrämd av... Det kan man leva med.
 
Även om odsen säger att det är säkert att sova utomhus så betyder det inte att man inte kan ligga sömnlös på grund utav känslan av otrygghet man har. Att veta att man får förvarning kan mildra den känslan.

Lite samma sak som att man sover bättre när man har fötterna mot sovrummets ingång än om man har motsatsen, och då är man ändå i det tryggaste man vet dvs hemmet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.